Gå till innehåll

[LÖST] Kan ej ta bort mapp med "dolt" tecken på slutet


CrashAndBurn

Recommended Posts

Hej alla.

Jag har problem med att ta bort en mapp från delade startmenyn. Jag använder Windows Vista Home Premium x64 (svensk version) och är inloggad som administratör. För att illustrera problemet så har jag bifogat en bild.

Som skärmdumpen illustrerar så visar Vista felmeddelandet "Det gick inte att hitta objektet" när jag försöker ta bort mappen. Går jag in i kommandotolken så syns en ledtråd. Om jag tabbar för att kommandotolken själv skall skriva ut mappnamnet så syns det ett extra mellanslag på slutet. Antagligen är det här problemet finns.

Jag har kört "scandisk" utan några rapporterade fel. Det handlar alltså inte om något fel i filsystemet.

Vet någon hur jag enklast får bort den här mappen? (och ni som undrar - det var inte min idé att installera den på det här viset utan Acers extremkorkade och buggfyllda OEM-programvara :) ).

Tacksam för förslag!

acerstartmenynum5.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller DOS kommandon så kan du ju skriva:

>  cd  Acer*     För att gå in i foldern

>  rmdir Acer*     För att ta bort foldern

>  attrib      För att se filskydden

O.B.S.  Du kan behöva köra CMD.EXE med högerklick och "Kör som Administratör".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller DOS kommandon så kan du ju skriva:

>  cd  Acer*     För att gå in i foldern

Tack för tipset, men om du kollar på skärmdumpen jag bifogade i trådens första inlägg så är det exakt det jag gör. Vista påstår dock att mappen ej finns, trots att den syns både i Explorer och i kommandoprompten.

Någon annan som har något tips på hur jag får bort den här mappen? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag läser alltid inläggen noga och det är inte exakt vad du gjorde enligt skärmdumpen.

Jag pekar på att du skall använda wildcard * i stället för hela namnsträngen.

Dessutom angav jag ytterligare två kommandon att prova.

Men jag lämnar gärna golvet fritt för nästa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag läser alltid inläggen noga och det är inte exakt vad du gjorde enligt skärmdumpen.

Jag pekar på att du skall använda wildcard * i stället för hela namnsträngen.

Dessutom angav jag ytterligare två kommandon att prova.

Men jag lämnar gärna golvet fritt för nästa.

Läste igenom tråden och lärde mig något nytt; att man tydligen kan använda * lite mer än jag trott :)

Nej men som waxinator säger så har du inte gjort som han tipsade om. Jag tycker det låter rimligt att försöka använda wildcard-tecknet istället.

Men en sak till: jag förstår inte varifrån du fått fördig att mappen har ett dolt tecken? Det verkar ju snarare vara du som försöker byta mapp till en mapp, men du lägger till ett mellanrum i slutet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag pekar på att du skall använda wildcard * i stället för hela namnsträngen.

Tack för tipset. Tyvärr funderar inte wildcardlösningen heller. Jag bifogar skärmdump på hur det ser ut. Gällande attrib-kommandot förstår jag hur du tänker, men mappen har inga särskilda flaggor satta. Jag har forskat vidare lite. Högerklickar jag på mappen i Explorer och väljer Egenskaper så syns inte ens datummärkningen.

Jag förstår inte vad felet är. Det är som mappen inte finns, trots att både Explorer och DOS ändå upptäcker den. Notera särskilt att det "dolda" tecknet som "syns" när man trycker på tab-tangenten i kommandoprompten även syns när man markerar filnamnet i fönstret för mappegenskaperna.

acerstartmenyn2hh2.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu förstår jag varifrån du fått mellanrummet "dolda" tecknet.

Men det här ser ju totalt fel, kan det inte vara något fel med filsystemet, fast scandisk inte säger något?

Ett tips är dock att det dolda tecknet inte behöver vara mellanrum, utan det kan vara något specialtecken som ställer till på något sätt?

Jag har en sista idé: om du sparar texten från "dir" i cmd genom att lägga till > textfil.txt efter kommandot, så kan jag kolla vilket tecken det är.

Exempel: dir > texten.txt

Sen så gör du inget med filen, utan bara bifogar den här eller något, men den ska bevaras som den är, så du kan inte kopiera texten från den, eftersom jag vill veta det exakt värdet på mellanrummet.

Då kanske jag kan göra någon simpel lösning som försöker ta bort mappen, fast nu med det exakta namnet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en sista idé: om du sparar texten från "dir" i cmd genom att lägga till > textfil.txt efter kommandot, så kan jag kolla vilket tecken det är.

Smart! :) Så här ser det ut (det dolda specialtecknet bör vara bevarat om nu inte teckenuppsättningen på det här forumet konverterar det på något vis):

2008-11-09  00:51    <KAT>          .
2008-11-09  00:51    <KAT>          ..
2008-08-03  19:25    <KAT>          Accessories
2008-11-08  22:29    <KAT>          Acer Crystal Eye Webcam Video Class Camera 
2008-01-21  04:21    <KAT>          Administrative Tools
2008-01-21  04:20    <KAT>          Extras and Upgrades
2008-01-21  04:20    <KAT>          Games
2006-11-02  16:36    <KAT>          Maintenance
2006-11-02  16:35             1ÿ630 Media Center.lnk
2008-08-09  18:50             1ÿ788 Microsoft Virtual PC.lnk
2008-08-17  07:37    <KAT>          Startup
2008-11-09  00:51                 0 ut.txt
2006-11-02  16:36             1ÿ770 Windows Calendar.lnk
2006-11-02  16:36             1ÿ852 Windows Collaboration.lnk
2006-11-02  16:29             1ÿ743 Windows Contacts.lnk
2006-11-02  16:35             1ÿ757 Windows Defender.lnk
2006-11-02  16:36             1ÿ803 Windows DVD Maker.lnk
2008-08-07  09:08    <KAT>          Windows Live
2008-08-03  18:42             2ÿ053 Windows Live Mail.lnk
2008-08-07  09:08             2ÿ147 Windows Live Photo Gallery.lnk
2008-01-21  04:20             1ÿ743 Windows Mail.lnk
2006-11-02  16:34             1ÿ768 Windows Movie Maker.lnk
2006-11-02  16:34             1ÿ950 Windows Photo Gallery.lnk
              13 fil(er)              22ÿ004 byte
              10 katalog(er)  79ÿ533ÿ547ÿ520 byte ledigt

Har du någon hex-editor eller något som du kan analysera tecknet med?

Förresten, jag är inte den enda som har problem med den här mappen, så det kan nog anses vara 101% bekräftat att det inte är ett problem med filsystemet. En person på ett annat forum (http://apcmag.com/Forum.htm?g=posts&t=238) har precis samma problem. Tyvärr är det ingen där som lyckats hitta någon lösning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då kanske jag kan göra någon simpel lösning som försöker ta bort mappen, fast nu med det exakta namnet?

Problemet är löst! Tydligen är det här en bugg i Vista (gissar jag). Jag kontrollerade själv vilket värde det "osynliga" specialtecknet hade med en Hex-plugin till gratiseditorn Notepad++ (jättebra program, finns på SourceForge och rekommenderas verkligen). Det visade sig att tecknet hade ASCII-värde 20.

Jag provade då att testa vad mappen heter enligt "8+3"-standarden, det vill säga det "äkta" filnamnet (man gör det med switchen /x till dir-kommandot). Det visade då sig att mappen heter ACERCR~1. Med den insikten provade jag att radera mappen med kommandot rmdir ACERCR~1, och det gick faktiskt! :D

Problemet är alltså löst! Tack till al6 som ledde in mig på spåret och waxinator som var moraliskt stöd! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Perfekt!

Men jag förstår inte hur jag egentligen hjälpte - för lösningen var ju vad jag förstår bara att använda 8+3-namnet?

Och det fick du fram utan några problem genom att använda dir /x?

Då har man iaf lärt sig ett par saker om kommandotolken :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Perfekt!

Men jag förstår inte hur jag egentligen hjälpte - för lösningen var ju vad jag förstår bara att använda 8+3-namnet?

Och det fick du fram utan några problem genom att använda dir /x?

Då har man iaf lärt sig ett par saker om kommandotolken :)

Helt riktigt, lösningen var att använda 8+3-namnet. Det "dolda" specialtecknet behövde ju då aldrig "tolkas" av Vista, vilket rmdir-kommandot bevisligen köpte utan problem. Och du har rätt, jag fick alltså fram 8+3-formatet genom att använda kommandot dir /x.

Bra, då har ju alla vunnit något på deltagandet i den här tråden, och förhoppningsvis även alla andra som har samma problem och till slut googlar fram den här tråden! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara som sista info då... ASCII värde 20 är mellanslag ... ::)

Tecken 20 är "Device Control 4" i ASCII, tecken 32 är mellanslag. Dock är 0x20 = 32, så du har ju rätt om du menar hex. (tror han misstog på hex och decimal)

Men det finns ju egentligen ingen koppling till ASCII, utan det handlar ju mer om att namnet slutar på bokstav nr 20, som kan tolkas som olika beroende på teckenkodning.

Iaf så är det löst nu :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...