Gå till innehåll

Drivrutiner till nätverkskort sedan ren ominstallation av XP


Recommended Posts

Hej!

Gjorde en "ren" ominstallation av XP självklart på  orginal-cd. tog bort partitionen C: skapade en ny o formaterade till NTFS..

Sedan gick jag igenom alla steg o kom så småningom in i Windws..

Problemet är att något nätverk inte finns tillgängligt.. har 24 mb lina via adsl..

Går in o kikar i enhetshanteraren och fliken nätverkskort är borta..

Det är frågetecken under Eternet Styrenhet.. går in o kikar där då står det den här enhetens drivrutiner är inte installerade.. tillverkare är okänd o jag saknar någon cd skiva med drivarna på.. köpte datorn i en "fackhandel" men de säger att de inte vet?

Hur ska jag ta reda vilka drivar jag ska ha?

Är nätverkskortet trasigt eller är det bara för att jag saknar drivarna?

MKT tacksam för svar!

// XP dude

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är nätverkskortet inbyggt på moderkortet, så är det moderkortstillverkarens websajt du ska gå till.

Är nätverkskortet löst, dvs sitter i en PCI-bus, så får du läsa på nätverkskortet och ta reda på fabrikat/tillverkare, och modellnr, och sen gå till den tillverkarens websajt.

Men hämta SIW på www.gtopala.com/siw-download.html, så kanske du har tur att det kan se vad det är både för moderkort och nätverkskort.

Behövs ingen installation, bara att tuta? och köra (alltså; sjung INTE, Tack....).    :D

/LbL!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej lbl!

ska kolla detta så fort jag kommer hem ;) vilken av de alla "värden" i Siw är det jag ska hålla reda på?? inte så kunnig ännu.

Tror dock att det inte är ett separat nätverkskort utan att det sitter intregreat i moderkortet.

Tack för ditt snabba svar!

// XP dude

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok lbl!

då blir det att fara hem o testa ;) hoppas det fungerar sedan kommer ja in igen o rapporterar hur det gått... via min bärbara ;)

Tack igen!

riktar även ett tack till Ghost. dock saknar jag skivan.. faktiskt tveksam till om jag fick den överhuvudtaget.

// XP Dude

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-< dock saknar jag skivan.. faktiskt tveksam till om jag fick den överhuvudtaget

Det är ju alltså inga problem, eftersom din moderkortstillverkare har alla drivrutiner på websajten, precis som jag sa, så du behöver alltså bara veta tillverkare och modellnr på ditt moderkort, och det finns ju tryckt någonstans på själva moderkortet.

/LbL!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

av allt att döma så kan  jag via SiW bara se model 70-30... inte tillverkare o inte serienr..

dock står det en bit längre ner

Southbridge:NIVIDA nForce 250 revision A1 samt

Northbridge: NIVIDA nForce 3 MCP revision A1

vet ej om detta kan vara till någon hjälp??

Mkt tacksam för svar!!

// XP Dude 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen! tack e-son för drivarna..

Bara ett problem det fungerar fortfrande inte! vad ska jag göra nu?

har drivarna installerade men datorn hittar fortfarande varesig nätverk eller nätverkskort..vad är fel??

har jag lagt drivarna på fel ställe?

gärna steg för steg guide om någon vänlig skäl har tid??

// XP Dude

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har inte råkat stänga av nätverkskortet i bios?

Är det ett integrerat kan man stänga av det där, tror det ligger under "onboard" inställningarna.

Gällande drivarna, tog du rätt packet på sidan?

Är det 32 bitars XP så har du iaf direktlänk till nedladdningen här http://download1.msi.com.tw/files/download...xe/NF3_CK8S.zip

Sen är det bara att klicka igång installationen på "setup" filen i win2k-XP mappen så skall dom lägga sig rätt själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara ett problem det fungerar fortfrande inte! vad ska jag göra nu?

har drivarna installerade men datorn hittar fortfarande varesig nätverk eller nätverkskort..vad är fel??

har jag lagt drivarna på fel ställe?

gärna steg för steg guide om någon vänlig skäl har tid??

// XP Dude

Som sagt.... bara packa upp drivarna och klicka igång den, så lägger dom sig automatiskt där dom skall!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen e-son o ni andra som hjälper mig.

Nej alltså jag har tankat ner drivarna o kör install o startar om fortfrande har jag frågetecken över ethernet styrenhet som säger att inga drivar e installerade vad kan detta bero på?

är det nätverkskortet som sagt upp sig? (det finns nämligen inte i listan över enheter)

Tack ännu en gång!

// XP Dude

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Packa UPP filerna från nVidia med WinRar (som brukar kunna packa upp det mesta) i en ny tom mapp.

Dubbelklicka sen på Nätverkskortet med Gula  ! , och gå till fliken med Ominstallera/Uppdatera drivrutinen, och bläddra dig (Have Disk) sen fram till den nya mappen, och installera det den föreslår därifrån.

Starta sen om, och har du tur så funkar det, annars kan det ju vara nåt hårdvarufel.

/LbL!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen e-son o ni andra som hjälper mig.

Nej alltså jag har tankat ner drivarna o kör install o startar om fortfrande har jag frågetecken över ethernet styrenhet som säger att inga drivar e installerade vad kan detta bero på?

är det nätverkskortet som sagt upp sig? (det finns nämligen inte i listan över enheter)

Tack ännu en gång!

// XP Dude

Verkar högst troligt att nätverkskortet har packat ihop ja.... inte alls ovanligt faktiskt! Du får ett nytt för någon hundring bara!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-> de ringer från servicen i morron troligtvis

Va, menar du att du lämnat IN datorn ??

Byta/sätta dit ett nytt nätverkskort - som kostar kanske 100:- - tar ju högst tio minuter, och du kunde gjort det själv, oerfaren eller ej, på mindre än en timme, men nu blir du blir ju säkert debiterad för flera timmar ... à minst 500:-/timmen.

:D

Kunde inte du o jag tagit ett par bärs istället, medan jag bytte kortet åt dig ?!    ;D

/LbL!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...