Gå till innehåll

Använda samma drivrutin till Nvidia 6200 som till 9500?


lbl

Recommended Posts

Vad tror ni - måste man avinstallera SAMMA nVidia drivrutin om man skiftar grafikkort från ett 6200 till ett 9500, eller kommer nVidia självt att upptäcka skiftet ??

Hmm, ett delikat problem, månne jag säga!             :D

/LbL!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte om jag fattat frågan helt, men det är nog bara att köra. Det finns ju en anledning till att man har en installerare - så användaren inte ska behöva oroa sig över filer och sånt.

Du kan ju bara ta och kasta in ett nytt kort och sen installera drivrutinerna till det nya, sen så tar du bort dom gamla om dom inte redan är borta.

När jag bytte från geforce 4 till 6 så var det bara att kasta in kortet så fixade Vista allt, så om du har Vista tror ja inte ens du behöver bry dig alls.

Det är nog inga problem, nvidia är ju ett stort företag med mitt förtroende ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad tror ni - måste man avinstallera SAMMA nVidia drivrutin om man skiftar grafikkort från ett 6200 till ett 9500, eller kommer nVidia självt att upptäcka skiftet ??

Hmm, ett delikat problem, månne jag säga!             :D

/LbL!

Montera ALDRIG

Montera ALDRIG ett nytt grafikkort, utan att avinstallera det gamla först, om du inte vet exakt vad du gör! Detta för att undvika problem!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Montera ALDRIG ett nytt grafikkort, utan att avinstallera det gamla först, om du inte vet exakt vad du gör! Detta för att undvika problem!

Jo många säger så men jag är ganska säker på att det är mer skröna än sanning. Drivrutinerna är ju mjukvara, och det enda sättet du kan pajja hårdvara med mjukvara är vad jag vet att överklocka CPU / GPU. Men även detta har inget med drivrutiner att göra.

Så det är i praktiken, med dagens OS bara att kasta in kortet. Jag kommer ihåg det stod med stora bokstäver i beskrivningen för mitt kort att man skulle göra ditten och datten med drivrutinerna före och efter men jag bara kastade in det och spelade Half Life 2, alla versionerna utan problem i 5 år. Kortet lever fortfarande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo många säger så men jag är ganska säker på att det är mer skröna än sanning. Drivrutinerna är ju mjukvara, och det enda sättet du kan pajja hårdvara med mjukvara är vad jag vet att överklocka CPU / GPU. Men även detta har inget med drivrutiner att göra.

Så det är i praktiken, med dagens OS bara att kasta in kortet. Jag kommer ihåg det stod med stora bokstäver i beskrivningen för mitt kort att man skulle göra ditten och datten med drivrutinerna före och efter men jag bara kastade in det och spelade Half Life 2, alla versionerna utan problem i 5 år. Kortet lever fortfarande.

Det här har du missuppfattat totalt.... det handlar inte om att paja någon hårdvara! När du plockar ur ett kort och stoppar i ett nytt, utan att avinstallera det gamla, så kommer windows i dom allra flesta fall att läsa in det gamla kortets drivrutin till det nya kortet... med påföljd att kortet inte fungerar och burken startar med svart skärm! Jag vet inte hur många burkar jag har fått rätta till just på grund av att folk har bytt grafikkort utan att avinstallera det gamla!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo många säger så men jag är ganska säker på att det är mer skröna än sanning. Drivrutinerna är ju mjukvara, och det enda sättet du kan pajja hårdvara med mjukvara är vad jag vet att överklocka CPU / GPU. Men även detta har inget med drivrutiner att göra.

Så det är i praktiken, med dagens OS bara att kasta in kortet. Jag kommer ihåg det stod med stora bokstäver i beskrivningen för mitt kort att man skulle göra ditten och datten med drivrutinerna före och efter men jag bara kastade in det och spelade Half Life 2, alla versionerna utan problem i 5 år. Kortet lever fortfarande.

Det här har du missuppfattat totalt.... det handlar inte om att paja någon hårdvara! När du plockar ur ett kort och stoppar i ett nytt, utan att avinstallera det gamla, så kommer windows i dom allra flesta fall att läsa in det gamla kortets drivrutin till det nya kortet... med påföljd att kortet inte fungerar och burken startar med svart skärm! Jag vet inte hur många burkar jag har fått rätta till just på grund av att folk har bytt grafikkort utan att avinstallera det gamla!

Happ, med Vista var det bara att öppna datorn och dra ut kortet och kasta in det nya och starta. Bom så var det speldags. Detta är en av anledningarna till att använda Vista; drivrutinsstödet är tusen gånger bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Både Al6 och LightningStrike har rätt (e-son kör med både hängslen och livrem i detta fallet ;)).

Både ATI och nVidia packeterar sedan flera år drivrutiner som passar ett antal grafikkort (Se Products supported).

Det är inte så att vissa delar av paketet beroende på just då monterat grafikkort kopieras över till Windows.

Om du efter installation av dessa drivrutiner byter grafikkortsmodell så kommer Windows att upptäcka detta

och se till att rätt drivrutin används från installationen. Därav alla dessa .INF -filer som känner igen kortens

identifieringsnummer och ser till att rätt drivrutin laddas.

Inte ens om man byter grafikkort till annat fabrikat så behöver man göra annat än att se till att drivrutinpaketet

finns installerat till nya kortet.

Försöker man däremot att köra både ATI och nVidia grafikkort sida vid sida så får man problemet att

endast ett av dem kommer att accepteras (man får meddelande om att båda inte kan laddas).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Både Al6 och LightningStrike har rätt (e-son kör med både hängslen och livrem i detta fallet ;)).

Både ATI och nVidia packeterar sedan flera år drivrutiner som passar ett antal grafikkort (Se Products supported).

Det är inte så att vissa delar av paketet beroende på just då monterat grafikkort kopieras över till Windows.

Om du efter installation av dessa drivrutiner byter grafikkortsmodell så kommer Windows att upptäcka detta

och se till att rätt drivrutin används från installationen. Därav alla dessa .INF -filer som känner igen kortens

identifieringsnummer och ser till att rätt drivrutin laddas.

Inte ens om man byter grafikkort till annat fabrikat så behöver man göra annat än att se till att drivrutinpaketet

finns installerat till nya kortet.

Försöker man däremot att köra både ATI och nVidia grafikkort sida vid sida så får man problemet att

endast ett av dem kommer att accepteras (man får meddelande om att båda inte kan laddas).

Sådana här uttalanden kan ställa till med stora problem. Du får troligen en hel del "normalanvändare" att tro, att det alltid är helt okey att bara byta kort. Så klämmer dom in ett kort som inte alls skall ha samma drivrutin, och mitt scenario är ett faktum! Det var av denna anledning jag skrev "...om du inte vet exakt vad du gör!". Så det där med hängslen och livrem, kommer garanterat att bespara en och annan, en hel del frustration, och pengarna det kanske kostar att rätta till sitt misstag! Så jag vill nog hålla fast vid mitt råd... Montera ALDRIG ett nytt grafikkort, utan att avinstallera det gamla först, om du inte vet exakt vad du gör!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok ok, Båjs -- e-son & waxinator -- nu lägger vi ned!          :)

Och till al6 vill jag bara påpeka att Vistas största problem var, och ÄR!, att det saknas drivrutiner till MÄNGDER av saker, inkluderandes grafikkort.          ::)

Jag lyckades inte prova vilket av alternativen som funkade igår, men kanske idag, så jag hör av mig om det funkar att bara slänga in ett nytt utan att avinstallera ett gammalt av samma fabrikat först.

Jag tror faktiskt jag ska prova på båda sätten eftersom det ju inte spelar nån roll.  Skiter det sig när man bara sätter i det nya, så tar man bara ur det och sätter tillbaks det gamla.

Men generellt sett (speciellt om det inte är min egen dator) så skulle jag avinstallera det gamla först, starta om med Windows standardrivrutin, stänga av, installera det nya kortet maskinellt, starta, och låta Windows hitta det nya, för att sen åter installera samma Drivisar igen, t ex för att vara säker på att få med nVidias Kontrollpanel.

/LbL!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja vår diskussion går mot sitt slut, men jag vill bara säga att det är mer än utseendeskillnad mellan Vista och XP till exempel. Dagens OS blir ju mer och mer lättanvända / smartare.

Jag tror att mycket av det här drivrutinsrädslan kommer från typ Windows 98-tiden då man levde med en blåskärm om dagen nästan.

Saken är ju att du inte ens behöver ha drivrutiner för att använda ett grafikkort. Drivrutinerna är ju till för att kunna använda kortet till fullo, exempel hårdvaruaccelererad grafik (GPU). Det finns ju sånna här standardlägen kortet kan ha, vet inte om det kallas VESA eller nått, där CPUn renderar och grafikkortet bara visar bilden. Det läget slås ju på om den inte hittar drivrutiner.

Pillade själv med ett litet "OS" för att lära mig, och där använde jag inga som helst drivrutiner, utan hade bara en adress till minnet i grafikkortet och ritade direkt till det. Funkade kanon på alla datorer (x86).

Sen så är det ju inte en drivrutin för alla nvidiakorten, utan många olika. Så e-sons påstående att samma drivrutin skulle laddas förstår jag inte, eftersom mitt kort laddade en helt annan drivrutin när jag bytte.

Nåja, man får ju göra som man vill, men jag har alltid varit emot manualerna som kommer med saker. Alla dom här mp3-spelarna som ska ha sina egna drivrutiner hit och dit, jag bara kastar in dom i USBn så funkar dom i explorern.

Så det där med hängslen och livrem, kommer garanterat att bespara en och annan, en hel del frustration, och pengarna det kanske kostar att rätta till sitt misstag!

Varför skulle det kosta pengar? Kortet går inte sönder, du sa ju att jag totalt hade missförstått frågan när jag snackade om att kortet inte gick sönder, så vad menar du ska kosta pengar? När man lämnar in datorn eller vad?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När man lämnar in datorn eller vad?

Ja självklart!... För dom allra flesta datoranvändare är det helt kört när dom startar datorn och skärmen är helt svart! Det brukar vara svårt att lösa ens med telefonsupport. Man måste inse att datorkunskaperna hos den stora allmänheten inskränker sig till att starta och stänga av burken, samt hjälpligt hantera ett fåtal nödvändiga program!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast om man byter sitt grafikkort själv så är man väl knappast en av den delen?

Iaf så menar jag på att det är myt mer än sanning, i dagens OS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lbl:

Detta har blivit en intressant länk och ingen blir ovän av att man diskuterar sakfrågor.  :)

Al6:

Jag kallar detta att man kör i standard VGA -läge. Kortet körs i detta läge ända tills Windows funnit en

bättre drivrutin som utnyttjar alla kortets funktioner.

e-son:

Finner inte Windows någon bra drivrutin så behåller den VGA-läget. Detta ger alltså ingen svart skärm

utan möjligen en förminskad bildupplösning. Enda anledningen till svart skärm är att bildskärmen inte

klarar att synka med denna upplösning eller uppdateringsfrekvens. En annan anledning kan vara då

drivrutinen (nVidia) valt att byta standard utgångsport (TV) efter inloggning.

Till sist skulle jag aldrig råda någon att pilla med datorn och dess innehåll utan någon form av kunskap.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men alltså.... är det ingen som kan läsa innantill här? Jag har åtskilliga gånger genom åren rättat till datorer där folk har tryckt i nytt grafikkort och drabbats av svart skärm... datorn startar och rullar, men tji bild! Jag har varje gång löst det genom att sätta tillbaka det gamla kortet, avinstallera det, bytt till det nya igen... och ser man på, där kom avg-läget. Bara att gå vidare med rätt drivare!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lbl:

Detta har blivit en intressant länk och ingen blir ovän av att man diskuterar sakfrågor. :)

Al6:

Jag kallar detta att man kör i standard VGA -läge. Kortet körs i detta läge ända tills Windows funnit en

bättre drivrutin som utnyttjar alla kortets funktioner.

e-son:

Finner inte Windows någon bra drivrutin så behåller den VGA-läget. Detta ger alltså ingen svart skärm

utan möjligen en förminskad bildupplösning. Enda anledningen till svart skärm är att bildskärmen inte

klarar att synka med denna upplösning eller uppdateringsfrekvens. En annan anledning kan vara då

drivrutinen (nVidia) valt att byta standard utgångsport (TV) efter inloggning.

Till sist skulle jag aldrig råda någon att pilla med datorn och dess innehåll utan någon form av kunskap.

Där har vi det!

Det kallas tydligen standard VGA, ja. Windows använder ju det läget om den inte har någon annan drivrutin. Drivrutiner är ju bara för att säga till Windows om vad som är speciellt med kortet. Vilka caps det har osv.

För att kortet ska kunna rendera och hålla på med sin GPU måste den ju ha en drivrutin, men annars går det bra att låta CPU:n jobba i standard VGA. Exakt vad jag menade innan men inte formulerade rätt ;)

En annan anledning kan vara då

drivrutinen (nVidia) valt att byta standard utgångsport (TV) efter inloggning.

Detta kan vara en anledning, ja.

Dina andra förslag om uppdateringsfrekvens och / eller upplösning tror jag inte är så vanligt för standard VGA är väl en så där 800x600@60 hz som "alla" skärmar kan visa. Det finns ju en anledning till att det är en standard ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jopp... jag läser och läser... ;D

Länken ställer frågan om man kan växla mellan två specifika grafikkort med samma driver-paket.

Låt oss se vad lbl kommer fram till.

al6:

Jo det där med upplösning gällde syrrans gamla HP dator där skärmen och grafiken på moderkortet hade

så knepiga (42Hz?) inställningar att ingen annan CRT-skärm gav bild... (vi talar ju om gamla erfarenheter...)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-> Jag har varje gång löst det genom att sätta tillbaka det gamla kortet, avinstallera det, bytt till det nya igen...

Visst phan har du rätt, i sak, men det KAN ju funka, som nu, när det ju var samma botten-grafikkretsar till det nya som till det gamla.

Jag slängde in ett nytt 9500 genom att bara ta ur det gamla 6200, och det funkade, rätt upplösning o allt, och alla ikoner kvar på samma plats.

T.o.m. nVidia control panel funkar.

Men men, det beror ju enbart på att det råkade vara samma fabrikat.

OCH ... för att vara på säkra sidan, så ominstallerade jag faktiskt Drivisarna sen!

/LBL!

P.S. Bara så ni vet det, så är det mycket lättare att dö i trafiken i Stockholm än i Göteborg!

Så det så!                ???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...

Jag slängde in ett nytt 9500 genom att bara ta ur det gamla 6200, och det funkade, rätt upplösning o allt, och alla ikoner kvar på samma plats.

T.o.m. nVidia control panel funkar.

P.S. Bara så ni vet det, så är det mycket lättare att dö i trafiken i Stockholm än i Göteborg!

Så det så!                 ???

I Stockholm blir man påkörd av bilar och bussar men i Göteborg är faran cyklar och spårvagnar... lika illa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...