Gå till innehåll

"Explorer har slutat fungera"


nick

Recommended Posts

Hej på er.Vid jämna mellanrum kastar datorn ut mig från olika mappar,REALPLAYER mm.Jag får ett meddelande om att "explorer har slutat fungera",jag hamnar på skrivbordet och ikoner laddas upp igen.MYCKET IRRITERANDE.Är det någon vänlig själ som har en lösning på detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.Jag har bara haft dator i några månader så man kan lungt säga att jag är grön,men jag har tagit emot alla uppgraderingar som microsoft har skickat och där ingår servicepack 1....tror jag.Jag har tyckt mig märka att problemet oftast uppstår när jag är inne i mappar med "tunga filer".TIFF-bilder,REALPLAYER-videos osv.Är det minnet som inte hänger med?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det minnet som inte hänger med?

Nej det kan jag aldrig tro! Om du anger vad du har för dator (exakt modell) så kan vi hjälpa dig ta fram de senaste drivrutinerna och Bios.... jag tror nämligen det är där problemet ligger. Och även om det skulle vara något annat i detta fallet, så eliminerar du en möjlig felorsak med en uppdatering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har kollat lite på datorns hemsida... väldigt pedagogiskt upplagt.   :(   Går inte att kopiera text/länkar. går inte ens att öppna länk i ny flik! Helt låsta sidor!   :(  Mest användarfientliga produktsupport jag har sett, tror jag! Hur som helst så har dom något som kallas LG Intelligent update program.... har du det installerat så skall du inte behöva fundera på drivrutiner. Jag antar att allt sådant var förinstallerat!

Du kan ju köra en allmän rensning av datorn... CCleaner är en bra början, och om det var en massa förinstallerade program på datorn när du fick hem den så kan det vara bra med en avinstallation av allt skräp som inte används. Det brukar ställa till just sådana problem om det får ligga kvar. Ett program som kan hjälpa dig rensa ut skräpet är The PC Decrapifier

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.Men det kan vara svårt att veta exakt vilket program som kan plockas bort,risken är väl att programmen du nämnde tar bort något jag faktiskt behöver,och när det gäller att plocka bort manuellt så är där saker jag överhuvudtaget inte vet vad dom är till för!.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.Men det kan vara svårt att veta exakt vilket program som kan plockas bort,risken är väl att programmen du nämnde tar bort något jag faktiskt behöver,och när det gäller att plocka bort manuellt så är där saker jag överhuvudtaget inte vet vad dom är till för!.

Du behöver nog inte vara orolig för att dom tar bort något du behöver... vad gäller The PC Decrapifier´, så tar den bara bort det du väljer ur en lista i guiden som startar med programmet! Generellt kan sägas, att det du inte har betalat för skall bort. Det som är förinstallerat är antingen testversioner som kostar pengar, eller reklamskräp! Eventuella program som så att säga hör till datorn, finns inte med på listan över det som kan tas bort!

Vad gäller CCleaner, så finns det andra på forumet som kan det bättre än mig, men jag vet att det finns guider, och att programmet är väldigt säkert... även för en nybörjare!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.Nej men har haft,jag plockade bort hela norton antivirus eftersom jag använder ett annat gratis antivirusprogram.Jag har tittat på prestandakollen på datorn och den säger att allt är som det ska "datorn fungerar normalt" kallar dom det för.Det enda är att jag har ett par program som tydligen saktar ner datorn vid start.I går biev jag utkastad 2 ggr med 15minuters mellanrum när jag besökte sajter med wallpapers!.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.Jag har kört både CC-Cleaner och PC-Decrapifier och jag tycker faktiskt att datorn är kvickare,mer på tå så att säga,huruvida det hjälper för det faktiska problemet återstår att se.För ett par timmar sen förde jag över flash-videos till extern hårddisk men jag kunde inte kolla i mapparna(på hårddisken),efter ett par sekunder så kastas jag ut,explorer har slutat fungera och microsoft söker efter en lösning.Det har aldrig lyckats hittills.Tack allihopa hursomhelst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du tittat i Kontrollpanelen / Problemrapporter och -lösningar ...om lösningen kanske finns där? Ett annat ställe att kontrollera är händelseloggen... Kontrollpanelen / Administrationsverktyg / Loggboken, leta efter felrapporter vid dom tidpunkter som explorer krashar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.Jag kollade problemrapport och lösningar och det var inte ens noterat.Sen kollade jag loggen men problemet är att felen som uppstår har andra namn än tex "explorer har slutat fungera",men jag gick efter hur många gånger,det har ju hänt 3-4ggr idag tex men jag kunde inte hitta någonting.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...problemet är att felen som uppstår har andra namn än tex "explorer har slutat fungera",men jag gick efter hur många gånger,det har ju hänt 3-4ggr idag tex men jag kunde inte hitta någonting.

Händelserna finns där!.. du kanske har tittat på fel ställe!  ;)  Titta på min bild och följ dom 3 punkterna här nedanför så skulle jag tro att du får upp något i nästa fönster, som handlar om explorer!

1. Markera "Loggboken" (se grön markering på bif. bild)

2. Markera Fel/Varning, en åt gången! (gul markering)

3. Tryck på "Visa alla instanser av den här händelsen" (röd markering)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.Vad jag gjorde var att jag kopplade in min externa hårddisk,gick in imappar som jag visste skulle framkalla problemet,tog den exakta tiden och sen gick jag till loggen precis som du beskrev och visst,där var det men det heter ID1000,Källa application error,Version5.2,Symboliskt namn:ER_USERCRASH_LOG.Jag kollade på nätet och det här felet ID1000,explorer/utforskaren har slutat fungera tycks vara ett vanligt fel som kan orsakas av många olika saker OCH microsoft tycks inte ha någon lösning på det,felrapporten när microsoft söker en lösning fungerar inte heller.Jag vill inte låta överdrivet "gnällig" men på ett av forumen som jag besökte var en kille som skrev,Jag har gått från windows till mac för att jag är "trött på att leka datatekniker".Det är ett uttalande som jag till viss del kan sympatisera med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...