Gå till innehåll

Tricks för att stänga av enskilda hårddiskar


lbl

Recommended Posts

Finns det några Tricks eller program för att kunna stänga av enskilda hårddiskar ??

Man kanske bara behöver ha systemdisken igång, och slipper att de andra 2-3 drar ström när de ändå inte används.

/LbL!

P.S.  Jag vill INTE ha svar om att använda Energisparinställningen för diskarna, för det omfattar ju ALLA diskar, och det var INTE vad jag frågade efter!        :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har jag jobbat på mycket. En systerson gjorde strömbrytare. Jag drog ut kablarna på skrivbordet och kopplade isär strömkabeln och även IDE för PATA. På SATA drar jag bara bort strömkabeln. Tyvärr gör jag det även med datorn i gång men det är nog inte att rekomendera men mina har hållt. Värre gick det för min systers son som var mera försiktig och satte in strömbrytare. Hans höll inte.

Jag tappade en HD i stengolvet för några år sedan. Den funkar ännu. Han tappade en mjukt - den höll inte.

Nu har jag USB kablar både till PATA och SATA och då är det inga problem att byta HD med datorn igång. Jag har runt 30 HD så jag kan byta flera gånger under dagen.

Jag vill helst bara en en hårddisk igång men jag tvivlar på att det finns något bra sätt att stänga av och i brist på bra sätt kan man prova de dåliga. Jag har haft tur. Har nog gjort det i fem år nu. Men i början var jag orolig.  Men för PATA är det både ström o datakabel som måste brytas och har inte HD varit ansluten nyligen så är det inte säkert att den blir igenkänd och då kan det hända skumma saker med data som man tror lagras säkert. T.ex visas innehållet från förra HD, filerna finns inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...