Gå till innehåll

Hittar Windows Updates Downloader rätt patchar?


L-L

Recommended Posts

Tänkte slipstreama alla patchar, utom vissa utvalda (t.ex. skippar jag IE7 och WMP m.m.), till en ren XP SP3 CD med nLite. Har tittat lite i denna guide. Nu undrar jag: Är Windows Updates Downloader så smidigt upplagd att den bara laddar ner alla patchar som släppts efter det att SP3 släpptes?

Tanken är nämligen att skapa en fin XP SP3 November-skiva, och därefter en gång i månaden besöka Technet för att välja ut exakt vilka patchar jag behöver. Jag gillar inte riktigt Automatic Updates och dessutom brukar den haverera då jag raderar systemfiler som en fullständig galning i Windows-mappen. Jag vet i stor utsträckning vad jag gör, men inte till 100%, och detta har tyvärr flera gånger förstört just Automatic Updates (men inte knappt något annat).

LA

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför inte gå till Microsoft Download Center och välja Windows, Windows XP, med datumsortering?

Såhär.

Tycker inte heller om WU/MS Update. Det är beroende av en hel drös tjänster för att fungera, så det förvånar inte att skapas så många trådar här om strulande WU/MS Update.

Kan Windows Updates Downloader ladda ned uppdateringar som kräver validering? ???

För övrigt såg jag att Windows Updates Downloader kräver .Net Framework. Det sistnämnda är väl inget för en minimalist? ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför inte gå till Microsoft Download Center och välja Windows, Windows XP, med datumsortering?

Såhär.

Tack för tipset, jag testade, men blir ändå lite fundersam. Bläddrar man lite så framgår det att SP3 (ISO) släpptes 2008-05-06. Då kanske det är så enkelt att man berörs av alla patchar (utom vissa) som släpptes för XP efter 2008-05-06. Det är dock besvärligt att ladda ner så många patchar manuellt, varför jag tänkte att WUD var ett alternativ. Programmet har ju just det syftet.

Kan Windows Updates Downloader ladda ned uppdateringar som kräver validering? ???

Vet inte - jag får testa! ;)

För övrigt såg jag att Windows Updates Downloader kräver .Net Framework. Det sistnämnda är väl inget för en minimalist? ;)

Du kunde inte ha mer rätt, men oavsett hur jag hittar rätt patchar så måste jag ändå fixa allt i nLite - som också kräver .NET. Och i vilket fall som helst så kommer allt detta ändå att följas av en ominstallation av Windows, så det är helt OK att installera .NET. Men jag måste nog formatera om datorn inom 24 timmar därefter. :D .NET skulle öka storleken på min Windows-mapp med ca 30% och registrets storlek skulle nog öka minst lika mycket. ::)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset, jag testade, men blir ändå lite fundersam. Bläddrar man lite så framgår det att SP3 (ISO) släpptes 2008-05-06. Då kanske det är så enkelt att man berörs av alla patchar (utom vissa) som släpptes för XP efter 2008-05-06. Det är dock besvärligt att ladda ner så många patchar manuellt, varför jag tänkte att WUD var ett alternativ. Programmet har ju just det syftet.

Cirka 40 uppdateringar… ::) Du kan ju använda WUD, och sedan jämföra med listan på Download Center. ;) Jag skulle dock inte ta ned SP3 i form av en iso-fil, utan denna variant.

Du kunde inte ha mer rätt, men oavsett hur jag hittar rätt patchar så måste jag ändå fixa allt i nLite - som också kräver .NET. Och i vilket fall som helst så kommer allt detta ändå att följas av en ominstallation av Windows, så det är helt OK att installera .NET. Men jag måste nog formatera om datorn inom 24 timmar därefter. :D .NET skulle öka storleken på min Windows-mapp med ca 30% och registrets storlek skulle nog öka minst lika mycket. ::)

Minimalism har sitt pris! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cirka 40 uppdateringar… ::) Du kan ju använda WUD, och sedan jämföra med listan på Download Center. ;) Jag skulle dock inte ta ned SP3 i form av en iso-fil, utan denna variant.

Ingen dum idé, vi får se vad WUD plockar ner och så får jag försöka avgöra om något saknas. Ännu ett sätt att kolla detta är att (i efterhand) köra Comodo Vulnerability Analyzer. Den letar dock bara efter patchar enligt vissa kriterier, såsom säkerhetsklassificering.

LA

Ps. SP3 behöver jag inte ladda ner - ordnade en ren XP SP3 iso-fil i våras som blir en perfekt bas för min nya nLite-CD. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ännu ett sätt att kolla detta är att (i efterhand) köra Comodo Vulnerability Analyzer. Den letar dock bara efter patchar enligt vissa kriterier, såsom säkerhetsklassificering.

LA

Testade, och CVA sade inget om de uppdateringar som kom i tisdags (och inte var installerade). ???

OK, de kanske inte har hunnit uppdatera databasen i CVA ännu. ???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...