Gå till innehåll

TV:s klocka visar fel tid sedan digital-tv kom!


lbl

Recommended Posts

Redan 8/10 mailade jag Teracom från formuläret på deras hemsida, men har ännu idag, mer än en månad senare, inte fått något svar på min enkla fråga:

Svt's text-tv klocka har numera en fördröjning på ca. 5 sekunder, uppenbarligen pga digital-tv.

Även när 'testbilden' på Svt visar en klocka, så går den ju numera ca. fem sekunder efter.

(Detta gäller ju naturligtvis även de som får tv analogt via t ex sitt kabelbolag, för då återutsänds ju den digitala bilden)

Ett väldigt irriterande fenomen för oss som låter sina Video-, Dvd-Recorders-, och HD-Recorders ställa sig automatiskt efter text-tv-klockan - det medför ju att timerinspelningar inte startar i tid! - för att inte tala om mitt eget armbandsur som jag ofta ställer efter testbildsklockan...

Så jag väntar fortfarande på att få veta vad Teracom tänker göra åt problemet, för så här kan vi ju inte ha det ?!

/LbL!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Minns att frågan diskuterades i samband med ”digitaltvövergången”. De funderade visst på att ta bort klockan i testbilden…

Det är inte klockan som går fel, utan signalen som är fördröjd. Medan de analoga sändningarna var igång, tog jag vid några tillfällen emot ett program analogt i en apparat, och digitalt i en annan, med en klar fördröjning i den digitala. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...