Gå till innehåll

Hur konfigurerar jag RAID på ett LSI MegaRAID?


mathie1

Recommended Posts

Hejsan !

Har en ny dator med 6 sata portar och raid fuktion. I uppstarten av datorn visas det som LSI MegaRAID och trycker man ctrl+M kommer man in i konfigurationen.

Nu till frågan. Har 2 stycken nya 150 gb raptor diskar som jag vill köra i RAID och spegla innehållet, men jag vet inte hur jag ska konfigurera detta.

När man kör raid och speglar på detta viset kan man väll ändå partitionera disken i flera enheter, det spelar väll ingen roll ??

Hoppas på svar !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När man kör raid och speglar på detta viset kan man väll ändå partitionera disken i flera enheter, det spelar väll ingen roll ??

Vill du spegla en disk med hjälp av raid så innebär det RAID1, och den kan du inte partitionera eftersom den kräver 2 identiska diskar rent fysiskt. En RAID0-konfiguration däremot, är möjlig att partitionera, men där har du inte den inbyggda speglingsfunktionen! Du kan läsa mer om RAID på nedanstående länk!

http://sv.wikipedia.org/wiki/Raid

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok har läst på länken du skickade, får väll bli raid1 för mig då .... men jag undrar fortfarande hur jag gör i bios för sata kontrollern ... den är väldigt förbryllande för mig ....

Finns bara ett sätt att ta reda på det.... läsa i moderkortsmanualen! Det beror helt och hållet på moderkortets fabrikat och modell!    ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...