mathie1 Posted November 14, 2008 Share Posted November 14, 2008 Hejsan ! Har en ny dator med 6 sata portar och raid fuktion. I uppstarten av datorn visas det som LSI MegaRAID och trycker man ctrl+M kommer man in i konfigurationen. Nu till frågan. Har 2 stycken nya 150 gb raptor diskar som jag vill köra i RAID och spegla innehållet, men jag vet inte hur jag ska konfigurera detta. När man kör raid och speglar på detta viset kan man väll ändå partitionera disken i flera enheter, det spelar väll ingen roll ?? Hoppas på svar ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted November 14, 2008 Share Posted November 14, 2008 När man kör raid och speglar på detta viset kan man väll ändå partitionera disken i flera enheter, det spelar väll ingen roll ?? Vill du spegla en disk med hjälp av raid så innebär det RAID1, och den kan du inte partitionera eftersom den kräver 2 identiska diskar rent fysiskt. En RAID0-konfiguration däremot, är möjlig att partitionera, men där har du inte den inbyggda speglingsfunktionen! Du kan läsa mer om RAID på nedanstående länk! http://sv.wikipedia.org/wiki/Raid Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mathie1 Posted November 14, 2008 Author Share Posted November 14, 2008 ok har läst på länken du skickade, får väll bli raid1 för mig då .... men jag undrar fortfarande hur jag gör i bios för sata kontrollern ... den är väldigt förbryllande för mig .... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted November 14, 2008 Share Posted November 14, 2008 ok har läst på länken du skickade, får väll bli raid1 för mig då .... men jag undrar fortfarande hur jag gör i bios för sata kontrollern ... den är väldigt förbryllande för mig .... Finns bara ett sätt att ta reda på det.... läsa i moderkortsmanualen! Det beror helt och hållet på moderkortets fabrikat och modell! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts