flewrida Posted November 15, 2008 Share Posted November 15, 2008 Tjena är ny här så ta det lugnt är ni snälla ;D Jag har ett Nvidia GE force fx5200 grafik kort som jag måste uppdatera drivrutinerna på. Men varje gång jag gör de med de nyaste 2008 drivrutiner så blir skärmen grå och ikonerna blir stora. Jag har provat leta efter 2007s drivrutiner men kan ej hitta dom så vore väldigt tacksam om någon kunde visa mig eller hjälpa mig på ngt sätt. Tack Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted November 15, 2008 Share Posted November 15, 2008 Vilket Operativsystem kör du? XP eller Vista? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
flewrida Posted November 15, 2008 Author Share Posted November 15, 2008 Jag kör med Windows xp home edition Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted November 15, 2008 Share Posted November 15, 2008 Här har du senaste drivrutinen till ditt kort! Om ikoner m.m ändrar storlek skall du troligen bara ändra skärmupplösningen. Det gör du med högerklick på skrivbordet och väljer "Egenskaper/Inställningar" http://www.nvidia.com/object/winxp_175.19_whql.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
flewrida Posted November 15, 2008 Author Share Posted November 15, 2008 Jag har redan gjort det men datorn laggade och ingenting gick att göra det blev till en svartvit bild med stooora ikoner Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted November 15, 2008 Share Posted November 15, 2008 Jag har redan gjort det men datorn laggade och ingenting gick att göra det blev till en svartvit bild med stooora ikoner Hmm.... är du säker på att du har provat med rätt drivrutin då? Har du någon CD till grafikkortet så kan du ju prova med dom drivrutinerna och se om det blir samma sak! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
flewrida Posted November 15, 2008 Author Share Posted November 15, 2008 nee har ingen cd till dem men fick bara med en systemåterställnings cd skiva Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted November 15, 2008 Share Posted November 15, 2008 nee har ingen cd till dem men fick bara med en systemåterställnings cd skiva Leta reda på kortet i Enhetshanteraren och Avinstallera det där, starta om datorn och försök igen med den drivrutin som jag länkar till. Bara klicka igång exe-filen... gå inte omvägen via enhetshanterarens uppdateringsguide. Kan inte svära på att det funkar, men det är värt ett försök! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
flewrida Posted November 15, 2008 Author Share Posted November 15, 2008 vad är konsekvenserna om det inte funkar för att jag har för mig att den avinstalleras automatiskt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lbl Posted November 15, 2008 Share Posted November 15, 2008 De äldsta drivrutinerna nVidia har finns på: http://www.nvidia.com/Download/Find.aspx?lang=en-us Den äldsta för FX5200 är från 2006 - OBS! De ligger INTE i datumordning!!! Men se till att du AVinstallerar den gamla FÖRST, från Kontrollpanelens LäggTill/TaBort Program. Starta sen om datorn, och låt INTE Windows installera när den upptäcker att det saknas drivrutiner, utan då stänger du bara de fönstren, och sen när datorn lugnat ned sig, dvs hårddisklampan slocknat, så kör du nVidia filen och installerar med deras installationsprogram, som startar automatiskt när du klickar på filen du hämtat. /LbL! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted November 15, 2008 Share Posted November 15, 2008 vad är konsekvenserna om det inte funkar för att jag har för mig att den avinstalleras automatiskt Inga konsekvenser mer än att du får avinstallera och starta om igen.... utan drivrutin kör kortet på Windows egna VGA-drivare. Skulle det inte funka så har du några äldre drivrutiner du kan prova på nedanstående länkar! Version: 163.75 Release Date: November 6, 2007 http://www.nvidia.com/object/winxp_163.75.html Version: 169.21 Release Date: December 19, 2007 http://www.nvidia.com/object/winxp_169.21_whql.html Version: 175.16 Release Date: May 16, 2008 http://www.nvidia.com/object/winxp_175.16_whql.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
flewrida Posted November 15, 2008 Author Share Posted November 15, 2008 Funkar de med mitt grafikkort Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted November 15, 2008 Share Posted November 15, 2008 Funkar de med mitt grafikkort Självklart... går att läsa på respektive länk också! ...under "Products supported"! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
flewrida Posted November 15, 2008 Author Share Posted November 15, 2008 Okej ska prova återkommer med svar tack så mycket IBL och E-son för allt. sorry för besväret Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
flewrida Posted November 15, 2008 Author Share Posted November 15, 2008 Tackar det funkade utmärkt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted November 15, 2008 Share Posted November 15, 2008 Tackar det funkade utmärkt Det var ju bra...! Men VAD var det som funkade? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts