Gå till innehåll

Klassiska menyn borta i W7?


Stim

Recommended Posts

Jag är bekymrad över att man tagit bort den klasiska menyn. I betan men känns som om MS planerar ta bort den helt av nån anledning. Kanske för alla medel "banta" ner systemet jämfört med Vista. Jag hoppas det bara är i betan som MS av nån anledning valt ta bort menyn och att det läggs tillbaka senare.

W7 utan klasiska menyn kommer inte intressera mig längre vågar jag redan nu lova.  Jag arbetar mycket effektivare i den klasiska menyn, hittar alla program mm på några millisekunder. Tillskillnad från det andra menyn som tar evighet att hitta något. Ibland går det till och med snabbare att söka efter program i sökrutan, dvs att först tvingas skriva i några bokstäver i sökrutan. Men oavsett detta så tar det en jäkla tid hitta något för mig och hoppas hoppas verkligen de inte tänkt skrota den klasiska menyn av bantnings skäl eller av några andra skäl.

I övrigt är jag nöjd så som det ser ut just nu W7 betan, men om MS nu planerar och tänkt sig att helt skrota den klasiska menyn så är här en kund som förmodligen kommer skrota W7 för menyns skull. Alternativ att det går att lägga till klasiska menyn i systemet på egen hand, med någon hack eller med nån lösning från tredjepart.

Har ni några synpunkter, tror ni MS bara tillfälligt tagit bort eller tror ni den klasiska menyn kommer försvinna helt i w7? Tycker allt tyder på att MS tänkt skrota menyn helt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har inte undrat vad Ribbon är då?

Det är ju vad man byter ut den urgamla menyn med.

Men alltså detta kommer ju bara hända i vissa program, typ Paint och Wordpad. Andra program kommer ju kunna använda vanliga menyer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste bara förtydliga mig lite med "klasiska menyn". Jag syftade på klasiska startmenyn. Inte menyer i program osv.

Det startmeny valet finns inte i betan, och kommer förmodligen inte finnas i senare versioner. Känns det som i nuläget. Jag hoppas förståss jag har fel och att det valet laggs tillbaka i senare beta versioner ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle gissa att den klassiska startmenyn är borta för alltid, men å andra sidan har Microsoft faktiskt lärt sig att lyssna på användare och om det blir tillräckligt mycket ståhej så finns det chans att den återinförs!

Men, efter att ha använt Windows 7 med det nya gränssnittet så kan jag säga att jag knappt använder startmenyn alls längre. Det nya systemet med alla programikoner och att snabbt nå de senaste dokumenten osv minskar kraftigt behovet av att använda Startmenyn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enda bra med den nyare versionen av startmenyn är sökfunktionen, som inte finns i den klassiska meny varianten. Det hade varit bra om en sökruta även fanns i den klasiska. :) T.ex. skulle det kunna se ut så som de bifogade bilderna nedan, vid sökning på "Win". Bild 1, före sökning och bild 2 efter sökning.

Om MS nu trots allt planerar att skrota den klassiska -startmeny i Windows-7 så får någon duktig programmerare gärna fixa en tredjeparts-meny som fungerar liknande som klassiska -startmeny. Om någon redan börjat pilla på en tredjeparts-meny-lösning, liknande den klassiska-startmeny för W7, så passa gärna även på att lägg in en sökruta. :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här kommer en dump :)

Antar att den där är bilden är från det bygget som visades på PDC och inte den som delades ut, eftersom jag inte har någon jumplist i startmenyn bara i aktivitetsfältet.

Skulle tro att Jumplist är en av sakerna som gör att den klassiska menyn är borttagen, men det hade ju gått att hotta upp den klassiska eller ge användaren valmöjlighet att köra en slim variant typ klassik.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den startmeny jag visar är från 6801 om man låser upp den. Skillnaderna på startmenyn är inte lika stora som aktivitetsfältet om man jämför med senare byggen.

Var tydligen så att den nya startmenyn bara låses upp i 64 bitars versionen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den startmeny jag visar är från 6801 om man låser upp den. Skillnaderna på startmenyn är inte lika stora som aktivitetsfältet om man jämför med senare byggen.

Var tydligen så att den nya startmenyn bara låses upp i 64 bitars versionen.

Nej det fungerar fint i både x86 och x64 sen build 6780.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använder ju som sagt knappt startmenyn länge så det spelar inte så stor roll.

Låter lite konstigt att man "knappt" använder startmenyn. Det är något jag dagligen gör. Hur öppnar du t.ex dina program, eller har du som en del har, massa programgenvägar på skrivbordet? Har sett en del som samlar på sig en mängd programgenvägar på skrivbordet, kör man den varianten så förstår jag att man kanske inte har behov av startmeny, eller behöva användas lika ofta.

Jag har t.ex max ett par få genvägar, för de program jag 100% dagligen använder så som IE, Outlook mm nere vid själva aktivitetsfältet, medan andra programmen ligger snyggt och prydligt under startknappen > program.

Skrivbordet har jag helst så rent som möjligt, med bara några få aktuella filer och mappar det arbetas med. Ligger det massa saker på skrivbordet som inte behövs för tillfället eller behöver kastas så hamnar de genast i papperskorgen :P eller läggs undan på en backup disk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

Använder ju som sagt knappt startmenyn länge så det spelar inte så stor roll.

Låter lite konstigt att man "knappt" använder startmenyn. Det är något jag dagligen gör. Hur öppnar du t.ex dina program, eller har du som en del har, massa programgenvägar på skrivbordet? Har sett en del som samlar på sig en mängd programgenvägar på skrivbordet, kör man den varianten så förstår jag att man kanske inte har behov av startmeny, eller behöva användas lika ofta.

Jag har t.ex max ett par få genvägar, för de program jag 100% dagligen använder så som IE, Outlook mm nere vid själva aktivitetsfältet, medan andra programmen ligger snyggt och prydligt under startknappen > program.

Skrivbordet har jag helst så rent som möjligt, med bara några få aktuella filer och mappar det arbetas med. Ligger det massa saker på skrivbordet som inte behövs för tillfället eller behöver kastas så hamnar de genast i papperskorgen :P eller läggs undan på en backup disk.

Startmenyn är bara omständig, den har jag inte tid att krångla med. Jag startar allt direkt från Total Commander, mycket snabbare och bekvämare. Skulle jag inte använda TC så använde jag startlisten istället, mycket snabbare och bekvämare än att använda Startmenyn. (och fortfarande rent skrivbord) ;)

Det enda jag har på skrivbordet är papperskorgen, inget mer. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag startar allt direkt från Total Commander, mycket snabbare och bekvämare. Skulle jag inte använda TC så använde jag startlisten istället, mycket snabbare och bekvämare än att använda Startmenyn.

Du och med din TC igen! Vad menar du med "startlisten"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

Jag startar allt direkt från Total Commander, mycket snabbare och bekvämare. Skulle jag inte använda TC så använde jag startlisten istället, mycket snabbare och bekvämare än att använda Startmenyn.

Du och med din TC igen! Vad menar du med "startlisten"?

Den i botten på skärmen.

1.Högerklicka på den och välj att skapa "nytt vertygsfält" (ta snabbstart)

2.Högerklicka och "Lås upp" verktygsfältet

3.Dra dit genvägar från alla program du vill starta

4.Skulle du ha väldigt många program så kommer du få en meny som fäller upp sig automatiskt.

5.Använd cirka halva listen för program och andra halvan för öppna fönster.

Sen slipper du fälla upp den där klumpiga Startmenyn varenda gång du vill starta ett program, plus att du slipper använda "visa skrivbordet" om du redan har fönster öppna. Enkelklick dessutom till skillnad mot om du hade haft dem på skrivbordet.

Ta det tipset från en som inte ens orkar fälla upp bokmärkesmenyn. ;):)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du menar dom där "Quick launch" ikonerna så var det, det jag menade med:

Jag har t.ex max ett par få genvägar, för de program jag 100% dagligen använder så som IE, Outlook mm nere vid själva aktivitetsfältet, medan andra programmen ligger snyggt och prydligt under startknappen > program

Som nummer 5: "5.Använd cirka halva listen för program och andra halvan för öppna fönster."  är så som jag redan har fast bara några få viktigaste.

Har man sig 30, 40, 50 program installerade så kan man inte ha alla som "Quick launch" och plats måste ges för öppnade mappar och filer. Den startmenyn som infördes redan i sambad med XP, den "program-listan" är alldeles för kort om man har säg 30, 40, 50 installerade program och det blir ett jäkla klickande och skrollande upp och ner för hitta något.

Den startmenyn klarar jag inte av och jag hoppas verkligen att MS inte tänkt sig ta bort den klasiska varianten i W7. Att användarna inte ska kunna välja det längre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

Ser ut så här cirka. Du kan ha 100 program om du så vill istället för att klumpa till det med startmenyn. Du får automatiskt en list som fäller upp sig om du skulle ha väldigt många program.

Startmenyn använde jag som nybörjare på 98'an tills jag kom på att man kunde göra så här. :)

Bild 1 - Halva för fönster, halva för program. ;)

Bild 2 - Så här ser det ut när jag startar från TC istället

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja du kan väl ha 1000 ikoner också om man så vill, men det är inget jag villeller vad det häör handlar om riktigt. Man kan ju ha många ikoner som helst där nere men innebär samtdigt mer anpassande.

Jag lägger in exempelvis 5-6 viktigaste och resten ger jag plats för öppna mappar och filer. Andra programmen som jag kanske inte använder dagligen kommer jag snabbt åt genom startmenyn  > program.  Med den nya menyn är det inte lika enkelt med och blir bara mst en massa klickande i :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX
Ja du kan väl ha 1000 ikoner också om man så vill, men det är inget jag villeller vad det häör handlar om riktigt. Man kan ju ha många ikoner som helst där nere men innebär samtdigt mer anpassande.

Jag lägger in exempelvis 5-6 viktigaste och resten ger jag plats för öppna mappar och filer. Andra programmen som jag kanske inte använder dagligen kommer jag snabbt åt genom startmenyn  > program.  Med den nya menyn är det inte lika enkelt med och blir bara mst en massa klickande i :P

Listen skall MS få en credit för. Fyller du på med lite mer program så får du en fiffig meny som fäller upp sig, lätt åtkomlig. Funkar faktiskt riktigt bra, så slipper du både skrivbordet och startmenyn på det sättet. Men du ordnar givetvis som du själv vill ha det. :)

Då ser det ut så här. :)

(flyttade lite på listen)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...