Gå till innehåll

Klassiska menyn borta i W7?


Stim

Recommended Posts

Har man sig 30, 40, 50 program installerade så kan man inte ha alla som "Quick launch" och plats måste ges för öppnade mappar och filer.

Ett tips...! AppLauncherV3.3.4.6.gadget i Sidpanelen, ger snabbåtkomst till vad du vill, utan en enda ikon ute på skrivbordet eller i snabbstartfältet. Program, mappar, diskar, nätverk.... you name it!   ;)

http://gallery.live.com/liveItemDetail.asp...p;bt=1&pl=1

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

Som i TC med andra ord. Jag använder givetvis tangentbordet för att starta program från TC. Men använder man inte TC så var det ett riktigt bra tips e-son som säkert kommer till nytta för de som snabbt vill starta upp program utan att det blir omständigt. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX
så här har jag med programen där nere just nu, de viktigste "direkt åtkomst" och näst viktigste "under pilen", resten plats för mappar osv. Övriga program under startmeny > program :P

Ser bra ordnat ut Stim. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har alltid så där för det mesta, det är ju inga problem, problemmet är att MS tycks skrota den klasiska startmenyn i W7 ???

Jag är inte så sugen heller på ha 40, 50 programikoner som "Quick launch" i W7. Om MS nu kommer skrota klasiska meny varianten. Annars är det bara att hoppas på nån programmerare fixa med en tredjeparts-klassikt-meny-lösning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter lite konstigt att man "knappt" använder startmenyn. Det är något jag dagligen gör. Hur öppnar du t.ex dina program, eller har du som en del har, massa programgenvägar på skrivbordet?

I Vista använder jag Startmenyn betydligt mer än i Windows 7 eftersom jag i Windows når alla program och dokument jag behöver (oftast) med ett eller två klick i Aktivitetsfältet. Det minimerar behovet av att rota runt i en Startmeny :) På skrivbordet finns inte en enda ikon ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter lite konstigt att man "knappt" använder startmenyn. Det är något jag dagligen gör. Hur öppnar du t.ex dina program, eller har du som en del har, massa programgenvägar på skrivbordet?

I Vista använder jag Startmenyn betydligt mer än i Windows 7 eftersom jag i Windows når alla program och dokument jag behöver (oftast) med ett eller två klick i Aktivitetsfältet.

Jodå, visst kan man alltid ha diverse inlagda programikoner nere vid Aktivitetsfältet, om det är det du menar. Vid Aktivitetsfältet kan man givetvis lägga in alla sina programikoner om man så önskar, anpassa dem efter både tid och tyck och smak, och sen starta programmen med ett klick, självklart, men;

Det här handlar dock mer om själva program-ikonerna i själva start-menyn, där det flesta ikonerna lägger sig vid program installation. Det är detta området som är det röriga, tillskillnad med den klasiska-menyn där man har en större översikt över programmen. Speciellt om många program är installerade så har man en större översikt i den klasiska menyn. Under Startmanyn > Program.

Att man kan ha ikoner nere vid Aktivitetsfältet är ingen skillnad i W7 än vad det är i XP. Se bifogade  bilden! "Quick launch" går att ha i de både och ser ut på samma sätt i XP som i W7. Men, detta gäller alltså inte dessa ikoner, utan det som lagras under startmenyn, i program listan över installerade programmen.

index.php?action=dlattach;topic=13889.0;attach=5267;image

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att ha programikonerna i Aktivitetsfältet i Windows 7 är till att börja med inte att jämställa med snabbstartfältet i XP eller Vista eftersom snabbstartfältet bakas samman med aktivitetsfältet i Windows 7. Det gör att program som är startade eller icke startade blandas men det innebär även fördelen att du kan högerklicka dessa och få upp en lista över senaste öppna dokument exempelvis. Vidare så innebär aktivitetsfältet i Windows 7 en förhandsgranskning av de aktiva fönstrena som gör det mycket enkelt att navigera och hitta rätt fönster. Även om man idag aktiverar det nya gränssnittet i pre-betan så får man inte med alla funktioner vad gäller förhandsgranskningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

att man inte längre kan välja den klasiska startmenyn i W7 är vad det hela är om. Allt annat, så som ikoner, mappar i aktivitetsfältet, förhandsgranskning mm är annan sak. Jag kan helt enkelt inte vara effektiv i mitt sätt att arbeta med den programmenyn som presenteras i den senare versionen av startmenyn, som kom redan i samband med XP.

I Vista och XP finns det val man kan göra, och där väljer jag alltid den klasiska varianten. Det enda jag kan hoppas på är att MS lägger tillbaka valet för användare ska kunna välja annan startmeny även i W7,  där installerade programmen presenteras med en större översikt / alternativ någon tredjeparts lösning, likt den klasiska varianten.

Historik, senast öppnade program, dokument osv. intresserar heller inte mig av säkerhets anledningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX
Historik, senast öppnade program, dokument osv. intresserar heller inte mig av säkerhets anledningar.

Håller med till 100%, det skall vara rent och snyggt! 8)

LA

Någon renare Startmeny än min, lär du inte hitta. ;):D

Finns inga program på den nästan eftersom jag aldrig använder den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon renare Startmeny än min, lär du inte hitta. ;):D

Finns inga program på den nästan eftersom jag aldrig använder den.

Det är möjligt att du har färre genvägar i Program än vad jag har (jag har exakt 18 st. inklusive Tillbehör osv), men jag tror att min meny är minst. Är lite sugen på att ta bort "Turn Off Computer..." också. --!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om Microsoft nu ska behålla allt "bra" så blir Windows 7 VÄLDIGT stort och kanske helt värdelöst... det finns dom som säker tycker att windows 3.1 var bra med sin "progman" istället för "explorer", kanske dom som saknar något från windows 95/98/me/nt4/2000/2003... listan blir som sagt VÄLDIGT lång om man ska spara på allt som folk vill ha.

Personligen var jag också lite störd/irriterad över startmenyn i vista första gången men nu saknar jag den när jag använder XP, det hela handlar bara om att lära sig något nytt. Det kan låta otäckt men jag lovar, det gör inte ont...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är lite sugen på att ta bort "Turn Off Computer..." också. --!!

En genväg med målet C:WINDOWSsystem32shutdown.exe -s -t 00 är effektivare/snabbare. 8)

Tack för tipset, men jag stänger gärna av direkt med datorns fysiska knapp. ;)

Startmenyns genväg använder jag bara om jag skall starta om då den genvägen ju ger tre alternativ (sova, starta om eller stäng av). Men om jag ändrar så att den fysiska knappen ger de tre alternativen i stället, så kan jag ta bort "Turn Off Computer..." från startmenyn. 8)

En del av mig vill ta bort allt utom "Run..." från startmenyn och börja starta program enbart genom att dubbelklicka på .exe-filerna i programmens respektive installationsmappar. Men detta ligger till och med bortanför min gräns för vad som är vettigt. :-[ Blir ju lite jobbigt att rota omkring i Utforskaren (som jag rotar tillräckligt mycket i ändå) hela tiden.

Min internetbrowser Opera startar jag, smidigt nog, med en liten fysisk direktknapp på datorn. Och IE startas enklast ifrån en knapp i Opera (om man inte vill gå in i IE:s program-mapp i Utforskaren). Alla mina gäster brukar undra hur man egentligen använder min dator. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset, men jag stänger gärna av direkt med datorns fysiska knapp. ;)

Startmenyns genväg använder jag bara om jag skall starta om då den genvägen ju ger tre alternativ (sova, starta om eller stäng av). Men om jag ändrar så att den fysiska knappen ger de tre alternativen i stället, så kan jag ta bort "Turn Off Computer..." från startmenyn. 8)

En del av mig vill ta bort allt utom "Run..." från startmenyn och börja starta program enbart genom att dubbelklicka på .exe-filerna i programmens respektive installationsmappar. Men detta ligger till och med bortanför min gräns för vad som är vettigt. :-[ Blir ju lite jobbigt att rota omkring i Utforskaren (som jag rotar tillräckligt mycket i ändå) hela tiden.

Min internetbrowser Opera startar jag, smidigt nog, med en liten fysisk direktknapp på datorn. Och IE startas enklast ifrån en knapp i Opera (om man inte vill gå in i IE:s program-mapp i Utforskaren). Alla mina gäster brukar undra hur man egentligen använder min dator. :D

:D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En del av mig vill ta bort allt utom "Run..." från startmenyn och börja starta program enbart genom att dubbelklicka på .exe-filerna i programmens respektive installationsmappar.

Varför behålla Kör…/Run…? Windows-tangenten + R, eller Aktivitetshanteraren, Arkiv, Ny aktivitet (Kör…). 8) geek!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

Är lite sugen på att ta bort "Turn Off Computer..." också. --!!

En genväg med målet C:WINDOWSsystem32shutdown.exe -s -t 00 är effektivare/snabbare. 8)

Tack för tipset, men jag stänger gärna av direkt med datorns fysiska knapp. ;)

Startmenyns genväg använder jag bara om jag skall starta om då den genvägen ju ger tre alternativ (sova, starta om eller stäng av). Men om jag ändrar så att den fysiska knappen ger de tre alternativen i stället, så kan jag ta bort "Turn Off Computer..." från startmenyn. 8)

En del av mig vill ta bort allt utom "Run..." från startmenyn och börja starta program enbart genom att dubbelklicka på .exe-filerna i programmens respektive installationsmappar. Men detta ligger till och med bortanför min gräns för vad som är vettigt. :-[ Blir ju lite jobbigt att rota omkring i Utforskaren (som jag rotar tillräckligt mycket i ändå) hela tiden.

Min internetbrowser Opera startar jag, smidigt nog, med en liten fysisk direktknapp på datorn. Och IE startas enklast ifrån en knapp i Opera (om man inte vill gå in i IE:s program-mapp i Utforskaren). Alla mina gäster brukar undra hur man egentligen använder min dator. :D

Vem behöver en ikon extra?

Använd "Alt+F4" bara om du vill ha fram de 3 alternativen när du skall stänga av datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vem behöver en ikon extra?

Använd "Alt+F4" bara om du vill ha fram de 3 alternativen när du skall stänga av datorn.

Det fina med C:WINDOWSsystem32shutdown.exe -s -t 00 är att man slipper de tre alternativen. Windows avslutas bums! :)

Tillägg: Man kan ju dölja genvägen och skapa ett kortkommando. Alt+F5 använder jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför behålla Kör…/Run…? Windows-tangenten + R, eller Aktivitetshanteraren, Arkiv, Ny aktivitet (Kör…). 8) geek!

Den första kände jag inte till och den andra hade jag alldeles glömt. :-[

Alt+F4 går förstås bra, men avstängningsknappen sitter 3 cm bort så den går lika bra. Inte minst när man är van vid den. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...