Gå till innehåll

Beslutångest


Stim

Recommended Posts

Nästa vecka köper jag troligen nya Nikon D700, med passande objektiv, batterigrepp, minneskort och alltihop. Summa på närmare 30.000kr för alltihopa om jag räknat rätt.

Dock, samtidigt är jag otroligt sugen på en ny, en värsting burk på samma gång. Ska man satsa på en ny burk eller på en kamera är den svåra, ångestfyllda frågan. Jag vet faktiskt inte hur jag ska göra riktigt. En ny burk, med lite mer kräm i skulle inte vara helt dumt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

JoWa, du har inte nån bra objektiv att rekommendera, nån speciellt framtagen för D700:an, för FX formatet?

Tyvärr följer jag inte längre objektivtester som jag gjorde förr… Använder själv en Sony DSC-R1 och behöver således inte fundera på objektivval. ;) Den har precis ett sådant objektiv som jag skulle välja till en systemkamera. Motsvarande 24–120 mm brännvidd, extremt låg distorsion, försumbar kromatisk aberration, antireflexbehandling i toppklass. (Kort sagt: Carl Zeiss har varit inblandat!)

Tidningen FOTO har bra objektivtest som du lämpligen kan studera inför köp. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog rekommendera fast brännvidd.

Zoom objektiven har "normalt" sett en lägre ljusstyrka,

dyrare och mindre skarptecknande. Men är flexibla.

(det beror på hur "kräsen" man är och vad man är "ute efter")

Vidvinkel 24,28,35, tele 105,200-300.(23.9*36)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX
Beslutat är att det nog får bli kameran ändå.

Ny burk med mer kräm i hade inte varit helt fel men den här får duga ett tag till.

Låter som ett klokt beslut. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...