Gå till innehåll

Negativa erfarenheter med Windows 7


e-son

Recommended Posts

Ja skulle kunna tänka mig att dom kallar de Windows7 pga affärs-tekniska skäl. De första är att då får dom ju sälja ett os till. Och de andra ja tänker på, är ju att dom försöker göra saker så billigt som möjligt. Vista utvecklades väl i Indien va? För dom hade de lägsta priset? Om man då skulle lägga till kostnaden för att fixa Vista, som nu är Windows7, blir ju totalkostnaden högre. De kan ju ha något med deras bokföring, skatt mm att göra, som gör att dom väljer att kalla de för ett helt nytt os?

Ja tycker de ser ut som ett hottat Vista i alla fall. När ja tänker mig ett nytt os, så vill ja att de ska va helt nytt också. Inget Vista alltså. Ja vill köpa ett nytt os av Microsoft i framtiden. Tyvärr har dom ingen produkt som passar mig, som ja vill ha. Inte för att va sur på någon, men ja tycker hela konceptet är fult och tråkigt. Inget ja vill ha alltså. Får vänta på nått nytt i stället.

8)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svar 70
  • Skapat
  • Senaste svar

Toppostare i den här tråden

Toppostare i den här tråden

I artikeln med alla nyheter i Windows 7 har jag nu listat även vad som saknas i Windows 7. Den tar inte upp sådant som är buggar eller mindre fel men större funktioner som saknas. Att mindre saker är fel i en pre-beta är inget ovanligt. Vi får vänta till den riktiga betaversionen släpps för att se hur det blir med buggarna och de mindre felen.

http://www.alltomxp.se/windows-7/19-window...-nyheterna.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

Problemet är INTE funktioner, problemet är att det liknar Vista. Vi vill ha ett snålt, stabilt och snabbt Windows som liknar vad vi är vana vid, XP.

Skall vi vara en smula ironiska så.........

Vista var en otrolig draghjälp för MAC, aldrig har MAC användarna ökat så snabbt som när Vista kom. Det säger en del och borde fungera som varningsklocka för Microsoft.

Som det är nu så har MS förlorat en hel del förtroende från många, mig bland annat.

XP var snyggt, Vista inte, MS borde köra vidare med sitt klassiska blå svala tema som passade som bra i XP och välja funktion framför ögongodis istället. Först tyckte jag Vista var snyggt, men tröttnade rätt snabbt och insåg hur mycket bättre XP egentligen såg ut med sitt avslappnade utseende och tydliga paneler.

Jag har nu kört mitt XP i 2.5 år, utan några fel alls, inget krångel med något faktiskt. Jag gillade Win 98 SE också och det kändes inte så främmande att gå över till XP.

När jag först hörde om Vista och såg systemkraven så tänkte jag, inte en chans att jag byter. Som Stim sa, ett OS skall passa datorn, inte tvärtom. Och ju snålare det är, desto mer kraft har man över till annat.

Det som retar mig mest av allt är hur likt Windows 7 är Vista, för min del gäller, vad som helst utom Vista. Man tycker att MS borde göra precis allt som någonsin går för att undvika att W7 ens associeras med Vista eftersom Vista ger en negativ klang hos många, än.

När jag läste Ballmers uttalande så tänkte jag, NEEEEEEEEEEJ inte Vista, vad som helst utom Vista. Och så tänker nog många andra också gissar jag.

Ett tips, ge ut två versioner av Windows 7

Ett som är byggt på "nya sättet"

Och ett som är byggt som XP, med samma menyer och upplägg, men ändå kraftigt förbättrat med nya funktioner.

Då skulle jag faktiskt kunna köpa Windows 7.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX
DimensionX>> Smaken är olika. Själv tycker jag Vista och W7 är _mycket_ snyggare än XP.

Läste du det sista på mitt inlägg?

Då får både du och jag vad vi vill. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DimensionX>> Smaken är olika. Själv tycker jag Vista och W7 är _mycket_ snyggare än XP.

Läste du det sista på mitt inlägg?

Då får både du och jag vad vi vill. ;)

Två versioner? Hör talas om tema? ;-)

/G

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

DimensionX>> Smaken är olika. Själv tycker jag Vista och W7 är _mycket_ snyggare än XP.

Läste du det sista på mitt inlägg?

Då får både du och jag vad vi vill. ;)

Två versioner? Hör talas om tema? ;-)

/G

Ja, och det är inte samma sak nej. Allt måste sitta på "rätt plats" också.

Vilket i sin tur betyder att en "XP version" måste byggas om helt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att Windows 7 är likt Windows Vista är ju inte så konstigt eftersom det bygger vidare på det. Däremot så är det fortfarande en pre-beta och jag tycker inte man ska hänga upp sig ett dugg på hur den ser ut, utan istället vänta på den riktiga betaversionen eller lanseringskandidaten. Gränssnittet är det som historiskt sett är det som ändras mest och längt i utvecklingsprocessen av Windows och bara det nya aktivitetsfältet och startmenyn är mycket intressanta saker för de flesta.

Microsoft har mer eller mindre glömt Windows XP och supporten på det är snart slut. Utvecklingen går framåt och Windows 7 är optimerat och resurssnålt på sitt sätt.

Om du vill få Windows 7 att se ut som Windows XP skulle jag rekommendera att du finjusterar alla färger och andra val som finns för att slå av transparens osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX
Att Windows 7 är likt Windows Vista är ju inte så konstigt eftersom det bygger vidare på det. Däremot så är det fortfarande en pre-beta och jag tycker inte man ska hänga upp sig ett dugg på hur den ser ut, utan istället vänta på den riktiga betaversionen eller lanseringskandidaten. Gränssnittet är det som historiskt sett är det som ändras mest och längt i utvecklingsprocessen av Windows och bara det nya aktivitetsfältet och startmenyn är mycket intressanta saker för de flesta.

Microsoft har mer eller mindre glömt Windows XP och supporten på det är snart slut. Utvecklingen går framåt och Windows 7 är optimerat och resurssnålt på sitt sätt.

Om du vill få Windows 7 att se ut som Windows XP skulle jag rekommendera att du finjusterar alla färger och andra val som finns för att slå av transparens osv.

XP support skall gälla tills 2014, så det är allt några år kvar än på supporten. När MS insåg att folk inte gillade Vista så förlängde de sin support, klokt nog eftersom XP är det som håller de flesta kvar hos Microsoft. XP är fortfarande väldigt omtyckt och det är inte oförtjänt, för XP är ett mycket bra operativsystem. Allt krångel med Vista har bara gett MS massor av problem, ändå fortsätter de på samma väg? :o

Jämför gärna antalet användare som kör Vista med de som kör XP.

Och de vore ÄNNU färre om inte MS tvingade dem att köra Vista.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Absolut, det kommer att släppas kritiska patchar för säkerhetshål i flera år framöver till 2014 men mycket mer än så kommer inte att hända på XP-plattformen efter våren 2009 då supporten upphör.

Att Vista var problematiskt i början, mycket tack vare strul med drivrutiner och program, så var det mesta ordnat när SP1 säpptes. Att var så mycket problem beror på att Vista innebar de största förändringarna i grund och botten av Windows sedan steget från Windows 3.11.

Nästan alla är överens om att Vista innehåller bara förbättringar jämfört med XP förutom att prestanda och resursproblemen drar ner betyget för Vista. Grunden i Vista är överlägsen Windows XP, med saker som UAC, komponentbaserat, nedlåst säkerhetsmässigt osv osv så det är en självklarhet att bygga vidare på Vista. Fel som uppstått rättas till i och Windows 7 är som jag sagt tidigare resurssnålare och snabbare än Vista. Vissa hävdar att Windows 7 är snabbare än XP till och med.

Jag tror dock inte att vi kommer så mycket längre i den här diskussionen eftersom du redan verkar ha bestämt dig för att hålla fast vid XP utan att ens testa Windows 7?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX
Absolut, det kommer att släppas kritiska patchar för säkerhetshål i flera år framöver till 2014 men mycket mer än så kommer inte att hända på XP-plattformen efter våren 2009 då supporten upphör.

Att Vista var problematiskt i början, mycket tack vare strul med drivrutiner och program, så var det mesta ordnat när SP1 säpptes. Att var så mycket problem beror på att Vista innebar de största förändringarna i grund och botten av Windows sedan steget från Windows 3.11.

Nästan alla är överens om att Vista innehåller bara förbättringar jämfört med XP förutom att prestanda och resursproblemen drar ner betyget för Vista. Grunden i Vista är överlägsen Windows XP, med saker som UAC, komponentbaserat, nedlåst säkerhetsmässigt osv osv så det är en självklarhet att bygga vidare på Vista. Fel som uppstått rättas till i och Windows 7 är som jag sagt tidigare resurssnålare och snabbare än Vista. Vissa hävdar att Windows 7 är snabbare än XP till och med.

Jag tror dock inte att vi kommer så mycket längre i den här diskussionen eftersom du redan verkar ha bestämt dig för att hålla fast vid XP utan att ens testa Windows 7?

Okey, inte för att ställa dig här Stenis, du får välja att svara, eller att avstå att svara på detta.

Vad gör Vista bättre än XP?

Vad jag ser så är det bara en massa strul med Vista hela tiden.

Jag har kört mitt XP utan strul alls i 2.5 år nu, inte ett enda fel. Det händer aldrig något. Och jag har dessutom gott om kraft till att köra annat. Låt oss säga så här, inte en Linux var i närheten av stabilitet och uteblivande av krångel.

Vad skulle Vista gjort bättre?

Jag förstår inte alls varför jag behöver ett nytt Windows, gör du? ;)

(jo, det är sant, inte ett enda fel, på 2.5 år)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

Förstår du bättre nu varför jag tycker så mycket om XP och varför jag talar så varmt om det hela tiden? ;):)

Kan det bli bättre än så här?

Sköter man bara om sitt XP så är det fruktansvärt stabilt, ett arv efter Win 2000 som var det mest stabila MS någonsin släppt.

Så varför krångla när man har något som fungerar så här pass bra? Det kan väl knappast bli bättre än så här, eller kan det, hur då? Och, vem vill ha krångel? Inte jag i alla fall. Man skall starta, sen skall det bara fungera utan några störningar alls, vecka efter vecka, månad efter månad, år efter år. Till och med om man har datorn på i veckor eller månader, och det gör XP.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som är bättre med Vista och det som jag använder mest är funktionen att snabbt hitta dokument i startmenyn och i sökrutor överallt. Dessutom är det är säkrare, det har betydligt bättre stöd för offline files, kryptering av disk men jag gillar framför allt alla små förbättringar här och där, bland annat i Utfoskaren vad gäller hantering av filer.

Ur ett administrationsperspektiv då jag arbetar med datorer i Windowsmiljöer så är Vista hundra gånger bättre att hantera än XP eftersom det är komponentbaserat och kan patchas offline och man bara behöver en image för det.

Ur ett allmänt perspektiv så är UAC bäst eftersom det ser till att alla användare med noll kunskaper om datorer slipper bli utsatta för kapningar än om man kör som admin i XP.

Jag har alltså både personliga favoritfunktioner i Vista men samtidigt andra sådana som för den genomsnittlige användaren gör Vista till ett mycket bättre val än Windows XP.

Som sagt så är Vista en mycket stor förändring i grunden jämfört med XP och då är strul oundvikligt. Sedan SP1 släpptes kan jag inte påstå att jag haft många fler problem med Vista än mex XP, varken privat eller hos de kunder vi har som kör Vista.

Jag säger heller inte att Vista är det bästa alternativet för alla, lika lite som Windows 7 är det. Men förr eller senare så kommer XP att sluta supportas och då måste du byta.

Slutligen vill jag bara anknyta till gränssnittet. Du verkar tycka att färger och vart sakerna är placerade är en viktig bit och föredrar därför XP, en åsikt jag till fullo respekterar. För mig spelar själva utseendet ingen roll men gränssnittet som sådant är viktigt. I Windows 7 innebär det att jag mycket snabbt kan nå allt jag behöver med ett eller två klick och en bråkdel av en sekund. Detta är nästan möjligt i Vista men definitivt inte i XP.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX
Det som är bättre med Vista och det som jag använder mest är funktionen att snabbt hitta dokument i startmenyn och i sökrutor överallt. Dessutom är det är säkrare, det har betydligt bättre stöd för offline files, kryptering av disk men jag gillar framför allt alla små förbättringar här och där, bland annat i Utfoskaren vad gäller hantering av filer.

Ur ett administrationsperspektiv då jag arbetar med datorer i Windowsmiljöer så är Vista hundra gånger bättre att hantera än XP eftersom det är komponentbaserat och kan patchas offline och man bara behöver en image för det.

Ur ett allmänt perspektiv så är UAC bäst eftersom det ser till att alla användare med noll kunskaper om datorer slipper bli utsatta för kapningar än om man kör som admin i XP.

Jag har alltså både personliga favoritfunktioner i Vista men samtidigt andra sådana som för den genomsnittlige användaren gör Vista till ett mycket bättre val än Windows XP.

Som sagt så är Vista en mycket stor förändring i grunden jämfört med XP och då är strul oundvikligt. Sedan SP1 släpptes kan jag inte påstå att jag haft många fler problem med Vista än mex XP, varken privat eller hos de kunder vi har som kör Vista.

Jag säger heller inte att Vista är det bästa alternativet för alla, lika lite som Windows 7 är det. Men förr eller senare så kommer XP att sluta supportas och då måste du byta.

Slutligen vill jag bara anknyta till gränssnittet. Du verkar tycka att färger och vart sakerna är placerade är en viktig bit och föredrar därför XP, en åsikt jag till fullo respekterar. För mig spelar själva utseendet ingen roll men gränssnittet som sådant är viktigt. I Windows 7 innebär det att jag mycket snabbt kan nå allt jag behöver med ett eller två klick och en bråkdel av en sekund. Detta är nästan möjligt i Vista men definitivt inte i XP.

Tack för dina synpunkter stenis. :)

Jag avslutar med att posta detta.

Windows XP till de saligas ängder

http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telekom/...ticle376952.ece

Så har Microsoft kysst sin trotjänare Windows XP farväl, trots hundratusentals användare som bönar att få slippa den nya produktgenerationen Vista.

Igår, måndagen den 30 juni, var sista dagen som Microsoft sålde Windows XP till större distributörer och datortillverkare. Några mindre datortillverkare får dispens och kan få leveranser till slutet av januari.

Tekniksajten Infoworld har lett ett upprop kallat Save XP, alltså Rädda XP, och säger sig ha fått 200 000 undertecknare. Den nya generationen av Windows, Vista, har inte blivit den succé som Microsoft hoppats. Kritiker har önskat sig att XP skulle finnas kvar i butikerna fram till lanseringen av Windows 7, den efterträdare till Vista som ska vara klar redan i slutet av nästa år.

Läs mer på länken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

Man tackar. :)

Och Stenis...tänk på att du talar till en som har runt 2.500 bokmärken...når vilket som helst av dem på en halv sekund..och tycker att det är "för jobbigt" att ens fälla ned bokmärkesmenyn. ;):):D

Det är DimensionX det, snubben som är för lat för att ens orka fälla upp startmenyn, och den som klagar på att använda sig av utforskaren är på tok för bökigt och omständigt, och ändå använder jag Windows XP. :)

Så visst går det att göra det extremt bekvämt för sig, även i XP om man vill. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX
Jag tror dock inte att vi kommer så mycket längre i den här diskussionen eftersom du redan verkar ha bestämt dig för att hålla fast vid XP utan att ens testa Windows 7?

Självklart kommer jag att ge Windows 7 en ärlig chans, fattas bara annat. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...