Gå till innehåll

Vilken Windowsversion föredrar ni?


DAson

Recommended Posts

Om jag säga mig rätt så är det XP som favorit Windows just nu. Har visserligen använt Vista men föredrar XP. Vad har ni på detta forum för Windows version och vilket använder ni? Alla olika Operativsystem är välkomna.

//DAson

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag säga mig rätt så är det XP som favorit Windows just nu. Har visserligen använt Vista men föredrar XP. Vad har ni på detta forum för Windows version och vilket använder ni? Alla olika Operativsystem är välkomna.

//DAson

Trimma Vista, på samma sätt sätt som XP.... så har du naturligtvis ett operativsystem med fler funktioner, och i min version...  ett lika snabbt operativ som XP. Däremot så kan man sakna den prestanda/funktionalitet-höjning som jag tycker man bör kunna kräva av ett monopolföretag som "Pyttemjuk"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

Windows XP, lite nedtrimmat här också.

Faktum är att jag till och med tycker att det är snyggare än Vista med sina mjuka behagliga färger.

xp_med10.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows XP, nedtrimmat till 10 processer. 8)

Det är tyvärr inte möjligt med Vista... man jag har fått ner det till 33 startande processer!   ;)  ...utan att göra avkall på funktionaliteten!

33 är nog väldigt bra, för att vara Vista. Kan dock inte låta bli att undra vad alla dessa processer har för sig… ??? Vad pågår i Vista, som behöver pågå i XP? Alla svchost.exe, t.ex. Jag klarar mig med 2.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gick fdirekt rån Win 95 till XP Pro och köpte för ett tag sedan en Thosiba laptop med Vista Buisness. Jag har innan det köpet testat Vistas olika versioner i VMware virtuellt och var alltså ganska hemtam med Vista, när jag köpte laptopen. Det funkar väldigt bra mellan mig och Vista och precis som med XP. Märker ingen direkt skillnad vad beträffar prestandan, kanske att Vista på laptopen är lite vassare, men den har ju bättre prestanda än mina andra 2 datorer- som är en Compac Evo 310 från 2001 och en Dell Dimension 5000 från 2005.

Däremot Linux har jag aldrig riktigt kommit underfund med, eller så passar vi inte för varann.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu kör jag dual boot mellan XP pro och Windows 7...

Jag trodde inte jag skulle säga detta men Windows 7 leder solklart ligan mellan de två.

Nu gäller det att köra på som vanligt och försöka att installera de "viktiga" programmen så att de är lika.

Däremot Linux har jag aldrig riktigt kommit underfund med, eller så passar vi inte för varann.

Linux är inte heller något för mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX
Just nu kör jag dual boot mellan XP pro och Windows 7...

Jag trodde inte jag skulle säga detta men Windows 7 leder solklart ligan mellan de två.

Nu gäller det att köra på som vanligt och försöka att installera de "viktiga" programmen så att de är lika.

Däremot Linux har jag aldrig riktigt kommit underfund med, eller så passar vi inte för varann.

Linux är inte heller något för mig.

Låter hoppfullt. :)

Vad är det som gör Win7 så mycket bättre tycker du?

Stabilare? Snabbare?

Det är in princip det som jag är intresserad av eftersom jag endast använder tredjepartsprogram istället för det som finns i Windows.  Som Total Commander, Notetab Pro etc etc.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows 7 är på min maskin oerhört mycket snabbare än xp, fast nu är windows 7:an precis nyinstallerad och xp'n är ca: två år sedan installationen.

De flesta program jag installerat fungerar medan drivrutiner till äldre hårdvara kan kinka lite, även om de är drivrutiner till vista.

Jag använder i huvudsak ie8 framför ff på w7:an då ie8 är mycket bättre än den beta som finns till xp

Än så länge är ConvertXtoDvd, Wmp (standard), Windows live mail, Edit plus och Any Dvd installerat.

Kommer gör Office 2007, och div små specialprogram.

Hursomhelst, jag är mycket nöjd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX
Windows 7 är på min maskin oerhört mycket snabbare än xp, fast nu är windows 7:an precis nyinstallerad och xp'n är ca: två år sedan installationen.

De flesta program jag installerat fungerar medan drivrutiner till äldre hårdvara kan kinka lite, även om de är drivrutiner till vista.

Jag använder i huvudsak ie8 framför ff på w7:an då ie8 är mycket bättre än den beta som finns till xp

Än så länge är ConvertXtoDvd, Wmp (standard), Windows live mail, Edit plus och Any Dvd installerat.

Kommer gör Office 2007, och div små specialprogram.

Hursomhelst, jag är mycket nöjd.

Snabbare låter klart bra, det andra är mindre intressant för min del förstås. :)

Vad behöver man för att köra windows 7? Dvs hur kraftig dator behövs?

Bild 1 - Så här ser min kontrollpanel ut. (jag kör allt från TC)

Sen går jag på universitetet i Amsterdam. :P:D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en 2.8 ghz prescott cpu, ett gammalt asus p4800 moderkort, ati 9600 grafik och 1500 ram.

Det är en som sagt en gammal maskin som funkar klockrent.

Problem med drivrutinerna till ett Sb 5.1 live ljudkort och grundinstallationen av det integrerade nätverkskortet, men annars funkar det rätt av.

Vid andra starten blev de flesta av de problematiska drivrutinerna uppdaterade automatiskt från windows update.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX
Jag har en 2.8 ghz prescott cpu, ett gammalt asus p4800 moderkort, ati 9600 grafik och 1500 ram.

Det är en som sagt en gammal maskin som funkar klockrent.

Problem med drivrutinerna till ett Sb 5.1 live ljudkort och grundinstallationen av det integrerade nätverkskortet, men annars funkar det rätt av.

Vid andra starten blev de flesta av de problematiska drivrutinerna uppdaterade automatiskt från windows update.

Det var ganska bra prestanda du hade, bra mycket bättre än på min dator. Men vad krävs för att köra Win 7 riktigt bra, dvs att det blir snabbare än XP. 1Ghz? 500 MB internminne? Finns det några minimikrav på Win7 publicerade nånstans?

Minimikrav på XP vill jag minnas är 233 Mhz, 64 MB internminne. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag säga mig rätt så är det XP som favorit Windows just nu. Har visserligen använt Vista men föredrar XP. Vad har ni på detta forum för Windows version och vilket använder ni? Alla olika Operativsystem är välkomna.

//DAson

Vista ultimate och XP på de äldre burkarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade detta om kraven...

This means that Windows 7, planned for the end of 2009 according to Chief Executive Officer Steve Ballmer, will be designed to run on hardware from 2007. This means that a computer with a 1-GHz 32-, or 64-bit (x64) processor, 1 GB of system memory, at least a DirectX 10 graphics card, if not even DirectX 9, with over 128MB of graphics memory, and a 40 GB hard drive will be more than enough to power Windows 7.

Windows 7 är på min maskin oerhört mycket snabbare än xp

Så snabb är inte W7 ::) ::) Inte betan jag kör och känner ingen skillnad alls jämfört med Vista och Vista är (trots SP1) bra segare än vad tex XP är.

Sedan var det min gamla maskin som det var oerhörd skillnad på... din är antagligen bättre om du inte märker någon direkt skillnad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX
Hittade detta om kraven...
This means that Windows 7, planned for the end of 2009 according to Chief Executive Officer Steve Ballmer, will be designed to run on hardware from 2007. This means that a computer with a 1-GHz 32-, or 64-bit (x64) processor, 1 GB of system memory, at least a DirectX 10 graphics card, if not even DirectX 9, with over 128MB of graphics memory, and a 40 GB hard drive will be more than enough to power Windows 7.

Windows 7 är på min maskin oerhört mycket snabbare än xp

Så snabb är inte W7 ::) ::) Inte betan jag kör och känner ingen skillnad alls jämfört med Vista och Vista är (trots SP1) bra segare än vad tex XP är.

Sedan var det min gamla maskin som det var oerhörd skillnad på... din är antagligen bättre om du inte märker någon direkt skillnad.

Och XP var en två år gammal installation?

Det kan kanske också göra en del förstås.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör nu Windows 7 Pre Beta Build 6801 så där är en klar favorit bland övriga Windows. Vista går väl an men då krävs bättre hårdvara, jag tycker att detta Windows jag använder nu är bättre än Vista. Alla har vi olika tycke och smak vad det gäller Windows.

//DAson

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör nu Windows 7 Pre Beta Build 6801 så där är en klar favorit bland övriga Windows. Vista går väl an men då krävs bättre hårdvara, jag tycker att detta Windows jag använder nu är bättre än Vista. Alla har vi olika tycke och smak vad det gäller Windows.

//DAson

Menar du att du gått över till W7 redan?  ??? Det är bara en beta, en testversion. Inget man bör köra med egentligen annat än för testa runt med. Eventuellt också för både testa och skicka rapporter om t.ex buggar och annat till MS.

Lite väl tidigt att studsa över till W7 redan, tycker jag, men om man inte kan vänta på färdiga bygget så.

Jag testkörde också 6801-versionen och märkte inga buggar och så, så du kanske kan lita och köra med den redan nu, jag vet inte. Själv väntat jag nog till den skarpa versionen om jag går över.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...