Gå till innehåll

Ska byta grafikkort


Recommended Posts

Tänkte uppgradera sonens dator till julklapp.

Datorn är helt ok vad gäller processor, minne osv men grafikkortet behöver lite sting.

Jag har försökt att göra jämförelse på TmsHardware, men den sidan verkar inte uppdateras längre. Grafikkorten går bara upp till gForce 8800 serien...

Så... om jag nu står och väljer mellan ett 8800 GTX (512ddr3) och ett 9800 GT (1gb ddr3)... vad ska jag välja för att klara nyare spel? Att nämna är att det sitter ett 700watts nätagg i burken så det kommer ju funka fint med de nyare korten.

Han kör Crysis Warhead med medium iställningar på ett 8600 GT i samma dator idag... det var när Need For Speed Undercover kom i brevlådan igår som det började gnällas och önskas nytt kort i julklapp...

All hjälp uppskattas!

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv köpte jag ett Ati Radeon HD 4870 1Gb, kör Far Cry 2, m.m. och det fungerar klockrent. Har ställt in allt på högsta, och det laggar inget. Är SUPER-nöjd med det. Stöder även DirectX 11, när det nu kommer? Säger dom. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det pratas en del om nya grafikkort med AMD-processorer. De ska vara prisvärda och ge de etablerade grafikkorten en riktig match. Någon som vet/hört något om detta?

AMD = ATI = Radion grafik...

Ibland står det att AMD's nya grafikprocessor (GPU) ... när det nästan lika gärna kunde stått ATI's nya ...

Det senaste är AMD Steam Technology...

http://ati.amd.com/technology/streamcomputing/

GPU Technology for Accelerated Computing

ATI Stream technology is a set of advanced hardware and software technologies that enable AMD graphics processors (GPU), working in concert with the systems central processor (CPU), to accelerate many applications beyond just graphics. This enables better balanced platforms capable of running demanding computing tasks faster than ever.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ah...man tackar för den upplysningen. Har aldrig kört ett ATI tidigare. Isåfall hade jag nog sett detta på deras hemsida.

Blir nog lite nätshopping i veckan... blir väl priset som avgör om det blir ett 9800 eller 8800.

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kör själv 8800GT ska du köpa nytt så rekommenderar jag verkligen Ati Hd 4870 1 GIG. prismässigt bäst nu oxå är dom. är en gamer på hög nivå så jag vet vad jag talar om när det gäller grafikkort. kör på ett sånt så slipper plånboken svettas för mycket samtidigt som du får en rejäl knuff framåt i alla spel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm... har som sagt ingen erfarenhet av ATI-kort sen tidigare.

Har kollat en lokal handlare nu och hittat ett Asus EAH4850 512MB GDDR3 @ 256-bit för 1800 spänn. Men jag vet ju inte vilket kort jag ska jämföra med. Ett Ati 4870 kostar ju nästan 3300 spänn och det är på tok för mycket. Samma handlare har ett Albatron - 9800GTX - NVidia - 512MB - PCI-E för 1800 spänn eller ett Asus GF 9800 GTX - EN9800GTX+ 512 MB DDR3 för 1990 spänn... hur väljer mellan dessa?... dessa tre då...

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fördelen med en lokal handlare är att han är lättare att komma åt att strypa om det inte fungerar som tänkt.

(Jag har dock dålig erfarenhet av lokala handlare trots möjligheten till lokal åtkomst...)

Nackdelen är även att han har inte den omsättningen för sina kostnader så räkna med 15-25% högre pris...

En annan sida där du kan se lite prestanda skillnader mellan nyare korten (jämför alltid flera tester...).

http://www.sweclockers.com/articles_show.p...6089&page=8

Annat att tänka på:

1.  Vissa kortfläktar låter/väsnas mera än andra (rena dammsugare)...

2.  Vissa kort är upp till 26-28cm långa inne i lådan (finns plats?).

3.  Vissa kort blåser ut värmen bak till (HD4870) och andra sprider värmen inne i lådan.

4.  Alla 8000-serier är gamla ut döda varianten av nyare 9000-serien.

5.  Hela ATI 4000-serien har fått bra kritik för att leverera utmärkt pris/prestanda.

6.  ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man tackar för alla tipsen...

Att kortet får plats har jag redan kollat, både på längden och bredden. Tipset på Sweclockers var det jag verkligen ville se, det tackar jag för.

Vi får se hur det hela slutar. Kan mycket väl tänka mig att skaffa ett ATI/AMD-kort, då det verkar vara bra valuta för pengarna... men samtidigt känner jag mig mer bekant med nVidia-korten. Ett 9800 GTX ligger närmast tillhands just nu

Återkommer med mitt val samt lite rolig info om grabben blir nöjd med resultatet.

Tackar för detta!

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...