Gå till innehåll

[LÖST] Hjälp att reparera Windows, eller vad skall jag göra?


JoWa

Recommended Posts

Efter att jag körde Diskrensning, och Windows klagade på att filer ersatts, och bad mig att sätta i Windows-skivan, låste sig Diskrensning. Fösökte att stänga av Windows med genvägen till shutdown.exe, men den fanns inte!

Stängde av med strömbrytaren, försökte att starta, men det går inte. "filen hal.dll saknas eller är skadad".

Min systemdisk (C:) har blivit E: ???

Vad skall jag göra? Reparera med hjälp av Windows-skivan? Har ingen erfarenhet av det.

Tacksam för hjälp! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svar 71
  • Skapat
  • Senaste svar

Toppostare i den här tråden

Toppostare i den här tråden

Börja med att plocka bort alla enheter utom dvd och hårddisken, så du reducerar antalet enhetsbeteckningar.

Prova sedan att starta i felsäkert läge, om det går... kör en sfc /scannow

Annars starta på din cd och prova en reparation. Var bara noga med att du har rätt enhetsbokstav, så det inte går sönder mer.

funkar det... om inte får vi fortsätta.

http://www.alltomxp.se/forum/index.php?top...g11529#msg11529

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skrev fixmbr.

** VARNING **

Denna dator verkar ha ett ogiltigt MBR (Master Boot Record) eller ett MBR som inte är standard.

FIXMBR kan skada partitionstabellerna om du fortsätter.

Detta kan leda till att alla partitionerna på den aktuella hårddisken blir oanvändbara.

Om du inte har problem med att läsa från enheten bör du inte fortsätta.

Vill du skriva ett nytt MBR?

Vad skriver jag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du fler partioner... som ska sparas till varje pris?

Annars är det just det som fixmbr är till för, att skriva om mbr så det går att boota.

T.ex när man använt linux... så brukar man få skriva fixmbr för att det ska gå bra med windows... en parantes bara.

Om du inte vill riskera något i nuläget, fortsätt med FIXBOOT...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skrev fixboot och sedan exit.

Efter omstart står det alltjämt

Det gick inte att starta Windows eftersom följande fil saknas eller är skadad:

<Windows-rot>system32hal.dll.

Installera en kopia av filen ovanför på nytt.

Hur gör man det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det första alternativet fungerar inte, jag får inte upp någon lista över XP-installationer, endast en lista över partitioner (1 partition + opartitionerat utrymme).

Skall jag i Återställningskonsollen försöka att kopiera filen hal.dll från CD:n? Räcker det? Exakt vad skriver jag i så fall?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi skrev ju nåt om det här med just HAL.DLL för nån knapp vecka sen till någon!

Gör en SÖK, och leta efter just HAL.DLL, jag tror jag skrev om att man skulle expandera originalfilen från CDn.

Stå typ på CDns i386, skriv    expand hal.dl_  c:hal.dll    eller vilken disk du nu har tillgång till.

Men, som sagt, SÖK efter HAL.DLL här, så löser du detta, bara nån vecka gamla inlägg högst.

/LbL!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läste just det inlägget... kan vara värt att testa.

Om de inte skulle fungera med att kopiera över en ny Hal.dll, kan du göra en systemåterställning till ett tidigare datum... via återställningskonsollen, om du fortsätter ner en bit i listan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stå typ på CDns i386, skriv    expand hal.dl_  c:hal.dll    eller vilken disk du nu har tillgång till.

Hur då "Stå typ på CDns i386"?

Fungerar det att skriva expand D:i386hal.dl_ C:WINDOWSsystem32hal.dll i Återställningskonsollen?

Måste inte filen direkt till rätt ställe?

Fann denna tråd: http://www.alltomxp.se/forum/index.php?topic=14030.0

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att om du står i återställningskonsollen och skriver: set AllowAllPaths = true så får du tillgång till alla kataloger på datorn...

Jag är inte helt säker på den punkten...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommandot SET är för närvarande inaktiverat. Kommandot SET är ett valfritt kommando för Återställningskonsolen som endast kan aktiveras med hjälp av snapin-modulen Säkerhetskonfiguration och -analys.

Tack Venoms,

Skall kolla boot.ini. ;)

Hur gör man annars en systemåterställning från Återställningskonsolen, som du föreslog?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fel: Det gick inte att söka efter Windows-installationer på diskarna

Detta fel kan bero på ett felaktigt filsystem vilket skulle innebära att Bootcfg inte kan söka igenom hårddisken korrekt. Använd chkdsk om du vill söka efter diskfel.

Anmärkning: Denna åtgärd måste slutföras för att kommandot /add eller kommandot /restore ska kunna användas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sedan tänkte jag på en annan infallsvinkel... har du kollat bootordningen i BIOS? Så att din systemdisk ligger först.

En tanke bara eftersom du fick en annan enhetsbokstav...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sedan tänkte jag på en annan infallsvinkel... har du kollat bootordningen i BIOS? Så att din systemdisk ligger först.

En tanke bara eftersom du fick en annan enhetsbokstav...

Har endast den aktuella disken och dvd:n som startenheter (kolla för en stund sedan). Kan dock ej svärja på vilken som är först av dem... :-[

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...