Gå till innehåll

[LÖST] Hjälp att reparera Windows, eller vad skall jag göra?


JoWa

Recommended Posts

  • Svar 71
  • Skapat
  • Senaste svar

Toppostare i den här tråden

Toppostare i den här tråden

-> jag testar med en gammal systemdisk

Handlar Starkt från Systemet, aaaaHA!          :D

Hur gack det med Pocenten, Helge, Pocenten ??  E'ren färdig med att fixa disken än ??

/LbL!

Edit:  Uj, jag visst ligger efter, så går det när man somnar framför TVn med 'Allo 'Allo på skärmen ....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det trasiga systemet är inte igång. Det som är igång är Windows på den gamla systemdisken. Disken med det trasiga Windows (D:) kommer jag åt som en lagringsenhet. Håller på att kopiera alla filer till en extern disk. Sedan kan jag testa vad som helst! ;D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, då missförstod jag dig... ;)

Sfc /scannow, är ett kommando för att kontrollera och ersätta skadade eller på annat sätt ändrade eller saknade systemfiler.

Kolla om hal.dll och shutdown.exe ligger i system32 på den trasiga installationen, om inte kopiera över båda filerna dit.

När du är klar... montera din "trasiga" disk igen, starta återställningskonsollen, skriv: fixmbr och testa...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen fara Venoms. ;)

hal.dll och shutdown.exe saknades, och dem har jag kopierat. Men allt annat? ???

C:WINDOWSsystem32 (den gamla installationen) innehåller 2 397 objekt (plus 8 dolda), 510 mb

D:WINDOWSsystem32 (den nya, trasiga installationen) innehåller 381 objekt (plus 8 dolda), 111 mb

D:WINDOWSDriver Cachei386 är för övrigt helt tom.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det trasiga systemet är inte igång. Det som är igång är Windows på den gamla systemdisken. Disken med det trasiga Windows (D:) kommer jag åt som en lagringsenhet. Håller på att kopiera alla filer till en extern disk. Sedan kan jag testa vad som helst! ;D

Här har du det "officiella" sättet.... geek!

http://support.microsoft.com/kb/945380

Disken/Partitionen har nog fått en riktig stjärnsmäll.... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Citat från: JoWa skrivet idag kl. 12:07

D:WINDOWSDriver Cachei386 är för övrigt helt tom.

Att den är tom spelar ingen roll, den tömmer man när det är misstänkt fel på filerna...

Den kommer att fyllas upp automatiskt nästa gång du startar datorn och kör en sfc /scannow.

Om du vill, kan du kopiera alla filer i i386 katalogen innan du monterar den trasiga igen, då hämtas de saknade filerna från WINDOWSDriver Cachei386, så att den startar upp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De tre filerna (bthport.sys, driver.cab, sp3.cab) i WINDOWSDriver Cachei386 har kopierats.

Den stora säkerhetskopieringen blev just klar, sånär som på 15 filer som SyncBack inte kunde kopiera (därför att det saknar Unicode-stöd). Skall nu kopiera dessa manuellt, och sedan göra ett försök. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Körde fixmbr. Kan ej se att det gjorde någon skillnad.

bootcfg /list:

Inga startalternativ kan visas.

bootcfg /rebuild:

Diskarna söks igenom efter Windows-installationer.

Detta kan ta en stund. Vänta...

Fel: Det gick inte att söka efter Windows-installationer på diskarna

Detta fel kan bero på ett felaktigt filsystem vilket skulle innebära att Bootcfg inte kan söka igenom hårddisken korrekt. Använd chkdsk om du vill söka efter diskfel.

Anmärkning: Denna åtgärd måste slutföras för att kommandot /add eller eller kommandot /restore skall kunna användas.

Körde chkdsk /p /r tidigare i dag. ::) Det var inget problem med att kopiera filer från disken, då den var slav.

Finns nu något alternativ till formatering? Jag har kopierat alla filer, så jag skall förhoppningsvis inte förlora något.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du gjort detta...

1. Boota på Windows XP cd'n

2. Tryck R för att ladda återställningskonsollen.

3. Två andra filer kan behövas...Om din cd är K:

  copy K:i386ntldr C:

  copy K:i386ntdetect.com C:

4. Skriv: attrib -h -r -s C:boot.ini del C:boot.ini

5. Skriv: BootCfg /Rebuild

Denna procedur kommer att slänga den skadade boot.ini samt söka igenom din hårddisk efter ett operativsystem och skriva en ny boot.ini. Detta kan medföra ett skadat windows, men du får en andra chance till reparation.

6. Prova att reparera en gång till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan meddela att jag nu har satt igång en formatering av disken.  neutral!! Blir en ny installation, men denna gång utan IE7 integrerad, alltid något positivt. ;)

Tusen tack till alla som har engagerat sig i mitt problem! Ingen nämnd, och kanske någon glömd. Påminn mig i så fall! ;)

hug_transparent.gif

Glöm inte att ompartitionera disken, det tjänar du på eftersom då då får en ny partionstabell... och den gamla var ju en del av problemet. 8)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glöm inte att ompartitionera disken, det tjänar du på eftersom då då får en ny partionstabell... och den gamla var ju en del av problemet. 8)

Hur menar du? Jag tog bort den befintliga partitionen med installationsprogrammet för Win XP.

Vänta medan partitionen

C: Partition1 [Ny (oformaterad)] 305235 MB ( 305234 MB ledigt)

formateras på 305243 MB hårddisk 0 på Id 0 på buss 0 på atapi [MBR].

Det innebär väl en ompartitionering?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, just så ;D

Utmärkt! ;D Därmed är problemet löst, även om en del (rätt mycket) arbete återstår, men det som nu väntar har jag gjort förr. ;)

Man kan göra en till liten finess också och det är en Zero Fill.... (Quick)   ;)

http://www.seagate.com/ww/v/index.jsp?vgne...mp;locale=en-US

Plus att man testar disken med Seatools  (Maxtor o Seagate diskar)

Då blir allting garanterat nytt....       

EDIT glömde Seatools

http://seagate.custkb.com/seagate/crm/self...sp?DocId=201271

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...