Gå till innehåll

Buggar?


Gäst fjamsetramsa

Recommended Posts

Till att börja med verkar sökningen i W7 betydligt stabilare än i Vista. I Vista kan man söka på "prog" har jag för mig utan att få fram "Programfunktioner" eller "Program and features". Detta "buggade" jag redan under Vistas betaprogram men buggen har hängt med hela tiden.

Vad gäller sökkomanndon och syntax så finns det mycket goda möjligheter att sortera bland sökresultaten och skapa avancerade sökningar. Exempelvis kan du skriva "Vista type:pdf" för att få fram pdf-filer som innehåller sökordet Vista. Gjorde en snabb sökning och Vista-bloggen hade detta på tapeten grundligt, se http://windowsteamblog.com/blogs/windowsvi...techniques.aspx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra svar, det fanns tydligen en hel del att söka med, men efter att ha kollat igenom listan lite fort hittade jag ändå inget bra sätt att söka fram System?

Detta kan ju bli ett uppdrag att lista ut hur man söker fram System högst i listan ;)

Nej men seriöst detta är ju ett bra sätt att ställa Windows Search mot väggen, klarar den inte att hitta System så är den ju värdelös med alla dessa kommandona.

Jag säger inte nu att den är värdelös, utan jag menar att om den inte kan hitta det jag är ute efter, även fast man använder alla dessa konstiga sökkommandon så är ju faktiskt Windwos Search riktigt uselt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är ju inte att den inte hittar System utan att sorteringen inte är som du önskar just för "system" samt att sorteringsordningen bland de inbördes sökresultaten lämnar en del att önska. Om du kör 6956 så har du ju en Send feedback-knapp som du kan använda för att skicka in dina önskemål till MS :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet en riktigt grotesk bugg i Windows Vista - Windows 7. Jag har gått och hållt på den ett tag men måste få berätta om den. Den har med skalet i Windows, under Aero att göra.

Om man lägger ett fönster delvis utanför skärmen och sen drar in det igen på skärmen så det blir helt synligt så skickar Windows skal flera hundra meddelanden till processen som äger fönstret. Dessa meddelanden säger till processen att rita om sitt fönster, vilket är 100% onödigt när man har Aero påslaget.

Här är min buggbeskrivning slut, tror ni inte mig kan ni fortsätta läsa.

Början på bevis:

Aero sparar fönsternas texturer i minnet för att kunna göra diverse animationer på dem utan att behöva fråga den ägande processen efter en ny bild hela tiden, men det verkar som Microsoft missat att man redan har fönstertexturerna i minnet, när man ska dra in fönsterna från kanterna som sagt.

Det riktiga beviset:

1. Jag gjorde ett "bevisprogram" som har ett fönster.

2. På fönstret ritade jag simpel grafik under Paintnotifikationen (WM_PAINT).

3. Under Closenotifikationen (WM_CLOSE) satte jag en flagga som blockerar alla meddelanden från och till Windows ("Svarar inte"-tillståndet).

4. Jag drog mitt fönster delvis utanför skärmen och tryckte på Krysset (WM_CLOSE). Då hängdes programmet som väntat och tar inte emot eller behandlar några meddelanden som Windows skickar.

5. Okej nu är det den avgörande delen kvar: om programmet dras ut och visar hela sin bild korrekt fast att programmet inte svarat på alla dessa omritningsmeddelanden från Windows, betyder det att dessa är helt onödiga.

Om fönstret däremot dras ut och visar den delen som var utanför skärmen helt konstig (svart eller vit eller något annat felaktigt utseende) så betyder det att dessa meddelanden från Windows var nödvändiga.

Svaret är givetvis att fönstret drogs ut och var helt korrekt, och därmed fanns fönstret redan i minnet som en textur, men att Microsoft missat att ändra detta när man kör Aero på.

Om jag däremot stängde av Aero och gjorde samma test så kom fönstret ut helt felaktigt och svart, vilket är precis som det ska göra när man inte har Aero på, eftersom det då inte sparas några texturer i minnet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror minsann att jag hittat en bugg...

Jag skapar en egen mapp under startmenyn/alla program. I detta fallet en undermapp i "games". Så långt så väl. Men när jag sen försöker namnge mappen efter eget tycke, istället för "new folder" så fungerar det inte. 7 klagar på att det inte går då mappen redan är öppen på annan plats. Jag har försökt med att ändra ägande på mappen men inget fungerar.

Misstänker att det finns ytterligare en bugg i IE8 under Windows 7. Jag har för vana att alltid förbli inloggad på de sajter som tillåter det. Om inte så har jag sparat lösenordet. I IE8 under Win/ så loggas jag ut ändå... oavsett jag har varit online hela tiden eller om jag har startat om datorn osv... Har ställt in under inställningar att Temporary Files INTE ska tömmas...

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har gått tillbaka till build 6801 efter att ha testat version 6956 som antagligen inte var avsedd att komma ut till offentligheten. Den senare kändes svajig även om den skvallrade om något bättre som komma skall, vilket antagligen kommer att märkas med besked i beta-släppet efter nyår.

Jag är fortfarande undrande över att det inte finns några drivrutiner som passar mitt ljudkort Creative X-fi Xtreme. Jag har lagt ned en satans massa tid och testat olika drivrutiner med lika många satans blåskärmar som följd. >:D

Turligt nog har jag ett integrerat ljudkort som jag fått liv i.  ;D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...