Gå till innehåll

Nybyggd dator går igång men inget syns på skärmen


Recommended Posts

Det är inte varje dag jag postar en supportfråga i forumet men här kommer en!

Jag har byggt ihop en liten dator med ett Asus P5Q-EM moderkort och en Intel Quad Q9550-processor. När jag drar igång burken så startar alla fläktar och jag hör hårddisken men inget syns på skärmen och jag hör heller inga systembeeps. Varken tangentbordet eller musen lyser dock när dom är inkopplade och strömmen är på, något som borde indikera problem med strömtillförseln.

Förslag på felsökning eller vad jag kan ha missat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack plun, jag har testat alla stegen utom att skruva ut moderkortet.

Spelar ingen roll om minnena sitter i eller om jag har dom ligger bredvid datorn, det är samma fenomen. Dom gånger jag har testat med minnen i så har de suttit som de ska. Jag skulle behöva ha en PC speaker och koppla in så att jag hör eventuella beep codes...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte varje dag jag postar en supportfråga i forumet men här kommer en!

Jag har byggt ihop en liten dator med ett Asus P5Q-EM moderkort och en Intel Quad Q9550-processor. När jag drar igång burken så startar alla fläktar och jag hör hårddisken men inget syns på skärmen och jag hör heller inga systembeeps. Varken tangentbordet eller musen lyser dock när dom är inkopplade och strömmen är på, något som borde indikera problem med strömtillförseln.

Förslag på felsökning eller vad jag kan ha missat?

Borde du missat nåt? osäker på dej själv?

Nåt låter ju onekligen kasst.. mainboard rent av?

Ta bort allting - och lyssna om du får ett stackars beep, som svarssignal.

kentan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack plun, jag har testat alla stegen utom att skruva ut moderkortet.

Spelar ingen roll om minnena sitter i eller om jag har dom ligger bredvid datorn, det är samma fenomen. Dom gånger jag har testat med minnen i så har de suttit som de ska. Jag skulle behöva ha en PC speaker och koppla in så att jag hör eventuella beep codes...

Kolla alla stegen en gång till... man brukar bli något förbannad när man håller på och missar lätt.... ;)

"Korstestningen" är ju det som sedan gör att man blir säker.

En riktig multimeter är också bra att ha för att verkligen se att man har spänning.

Luktar serviceverkstad...  geek!  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-> Jag skulle behöva ha en PC speaker och koppla in så att jag hör eventuella beep codes...

Jamen asså ...  va asså:

-< inget syns på skärmen och jag hör heller inga systembeeps.

Där påstår du ju på sätt och vis att du HAR en speaker ...

Men i Järfälla finns väl en massa sickna däringa stora varuhus, och de säljer väl diverse.

I värsta fall får du väl köpa nån 100:- högtalare och kapa sladdarna bara.

Men till nyare ASUS moderkort medföljer numera en liten mini-högtalare man trycker fast direkt på pinnarna på moderkortet bara.  Ser ut som nån diod med två ben på.

Men det där kanske inte var ett nytt moderkort ?!

Hursomhelst så är felet du har med ganska stor säkerhet ett minnesproblem.

Testa att bara ha ETT enda minne i, då kommer den att starta, och prova det enda minnet i olika slots och med olika minneskretsar.

Jag hade det där felet vid 4Gb (4*1Gb), och trots att de såldes parade (2*1Gb), så måste de sitta i exakt rätt slots för det skulle funka.

Handboken till moderkortet underlättade ju inte precis, där hade de vänt på hur slot-paren hörde ihop, på ett ställe stod en sak, på ett annat ställe en annan sak ...

===============

I then started to READ the Manual...

Look at page 2-10.

On the picture of the Yellow sockets, they are marked as being DIMM_A1 and DIMM_A2.

And the text on page 2-11 say's: "install an identical DIMM pair in DIMM_A1 and DIMM_B1 (yellow

sockets)"

BUT ... the Diagram of the Data Channels on page 2-10, say's: "Channel A DIMM_A1 and DIMM_A2" and "Channel B

DIMM_B1 and DIMM_B2".

They CONTRADICT each other!!!

So, i then moved my PAIRed Memory Modules around, so that one of the old ones, was in the BLACK Dimm_B1 and one in the YELLOW DIMM_B2.

And the two new PAIRed ones in BLACK DIMM_A2 and YELLOW DIMM_A1.

And with BIOS 1102 it started Ok, and showed 4Gb installed.

In XP 32-bits it shows 3,25Gb and Physical Address Extension on the System Properties (Do NOT forget to add /PAE in the BOOT.INI file!), and in Vista 64-bits it shows all 4Gb is used!

I got this idea when i saw the picture of M2N-E (without the SLI), look here:

http://www.productwiki.com/upload/images/asus_m2n_e.jpg

Those Memory Sockets are NOT paired with the colors beside each other, but every second instead!

ASUS obviously made an error with that on this -- M2N-E SLI -- motherboard!

And it's also very strange that the Beep indicates a VIDEO-problem ...

=================

/LbL!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar hittills :)

Jag har nu moderkort + cpu + minnen liggandes ihopkopplat löst på skrivbordet. Se på f-n när den gick igång på första försöket! Alltså är det chassit som på nåt sätt jävlas med mig. Detta är en inte min starka sida. Har ni några tips om vad jag ska hitta på? Vill helst inte ha alltid ligga löst på skrivbordet :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla undersidan på moderkortet så det inte är några taskiga lödningar så det hänger långa slanor av tenn ned och kortar ... ?!

Se till så Skruvarna moderkort>ned i låddan verkligen sitter där det är avsett att de ska sitta, och att du inte av misstag skruvat (eller skruvat fast en sån där mässingsupphöjning man skruvar fast i chassit, på nåt ställe som stöd, och den sen kortar uppåt när den når moderkortet!)

Annars har det ju inget med chassit i sig att göra, utan du ändrade på nåt nu när du rev itu den (tog bort minnena igen kanske ?!), därav att den nu startar.

Jag tippar att det kommer att funka om du sätter tillbaks grejerna.  OM inget är kortslutet enl. ovan!

/LbL!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar hittills :)

Jag har nu moderkort + cpu + minnen liggandes ihopkopplat löst på skrivbordet. Se på f-n när den gick igång på första försöket! Alltså är det chassit som på nåt sätt jävlas med mig. Detta är en inte min starka sida. Har ni några tips om vad jag ska hitta på? Vill helst inte ha alltid ligga löst på skrivbordet :)

Verkar vara ett trubbelkort efter lite googlande...   kolla i Asus forum.  

Hittade direkt den här tråden där man svär över kortet:

http://www.hardforum.com/showthread.php?p=1033017472

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag känner en ung tonåring som själv skulle uppgradera sin dator. Ingenting fungerade när allt var ihopsatt !?

Då jag frågade om han kollat att skruvarna och distansskruvarna inte låg emot komponenter på moderkortet

så kom en förvånad fråga tillbaka... "Skulle jag använda distansskruvarna även när jag använde skruvarna ???".

Nu tror jag inte att du Stenis gjort samma misstag att skruva fast moderkortet platt mot aluminiumplåten...

och därmed kortsluta hela skiten... Men kontrollera att ingen gammal distansskruv sitter kvar sedan gamla kortet.

lbl: Jag såg ditt inlägg... NU...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-> lbl: Jag såg ditt inlägg... NU...

Waxinator: Jag såg fler av dina Stafle igår, men jag sa inget - DÅ!

                                                                    :D;) ;D

/LbL!

                                                        Å inte nu heller, så det så!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är burken ihopplockad igen och den fungerar som den ska. Fasen va glad jag är, trodde att jag skulle behöva reklamera och hålla på och trilskas men nu slipper jag det :) Tack för alla förslag!

Var hade du "slarvat"...  ...... :-[

Man lär sig mycket av andras misstag... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyckte jag gjorde allt rätt från början men jag vet inte vart felet låg. Nu blir det Hyper-V för hela slanten på den burken, kommer att posta lite artiklar om det framöver.

OK....

Du får väl sätta tråden som löst hos Asus.....annars kan vi svenskar få rykte

om att vara obildade barbarer  :D

Engelska forumen kan vara guld värda när det kör ihop sig... geek!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...