fetis Posted November 27, 2008 Share Posted November 27, 2008 Jag har nyligen köpt ett 16 GB USB-minne, Samsung tror jag det är. Använder filsystemet FAT32. Om jag ska överföra en video på över 300MB så fungerar inte videon. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lbl Posted November 27, 2008 Share Posted November 27, 2008 För det första måste du konvertera den till NTFS. Det snabbaste sättet är att stoppa in USB-minnet, och: >>Start>Kör> cmd convert e: /FS:NTFS /X Byt ut e: till den bokstav ditt USB-minne får/har. Nu kommer säkert videon att funka... Fast det beror ju på vad du menar med att den 'inte funkar' ?! /LbL! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fetis Posted November 27, 2008 Author Share Posted November 27, 2008 Om jag försöker koventera till NTFS får jag meddelandet: "Det går inte att konventera volymer på den här enheten". Eller om jag provar högerklicka på enheten och väljer formatera och väljer NTFS, då står det "Gick inte slutföra formateringen". När jag överför en video fil som är över 300 Mb så funkar den inte, ingen bild eller ljud. Programmet startas men mer än så händer det inte. Om jag kopiera över video filen till Hårddisken så funkar den fortfarande inte. Men självklart fungerar original filen som ligger från början på hårddisken. Så något skumt händer när den överförs till USB minnet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lbl Posted November 27, 2008 Share Posted November 27, 2008 Det KAN ju vara fel på ditt nya? minne, det är ju trots allt masstillverkat s k i t (ibland) ... Men testa då med att stoppa in USB-minnet, högerklicka på DenHärDatorn>Hantera>Disk drives>Högerklicka på USB-Minnet>Egenskaper>Policies>Optimize for Performance ändrar du till. NU kan du sen i Utforskaren högerklicka ditt USB-minne och välja formatera, och där välja NTFS. Förhoppningsvis ... ;D /LbL! (Översätta engelskan ovan klarar du säkert med lite fantasi! Jag har aladrig lärt mig alla svenska termer eftersom jag alltid kört engelsk Win för att få alla uppdateringar när de kommer ut istället för efter tre månader .... ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fetis Posted November 27, 2008 Author Share Posted November 27, 2008 Det hjälpte inte :/ Förmodligen är USBminnet en billig varriant. Jag köpte den på Tradera för en billig peng. Men ibland funkar videon och ibland inte. Jag provade lägga över en .rar fil på 600 MB, filen funkade inte heller när den hade hamnat på USB minnet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lbl Posted November 28, 2008 Share Posted November 28, 2008 Ge upp, lägg inte mer jobb på det där minnet, det är säkert paj. De säljer 8Gb Sandisk CruZer för bara typ 149:- nu, köp ett sånt istället. Det är ju ett välkänt kvalitétsmärke. Men du måste fortfarande själv Convertera det till NTFS ... Och ta sen BORT det däringa U3 som kommer förinstallerat, det är BARA jobbigt att ha! ( NEJ, förklara vad U3 är - ej släkt med Bonos U2! - tänker jag inte göra, fråga nån Annan [ej Koffi]! ) Men prova isf www.u3.com . /LbL! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fetis Posted November 28, 2008 Author Share Posted November 28, 2008 Direkt när jag läste ditt svar så tog jag steget och köpte en 8Gb Sandisk CruZer. Mycket nöjd. Vad U3 är har jag nu kollat upp Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lbl Posted November 28, 2008 Share Posted November 28, 2008 -< Direkt när jag läste ditt svar så tog jag steget och köpte en 8Gb Sandisk CruZer. Lyllans dig som, precis som mig, bor precis bredvid en sicken däringa välsorterad shop! ;D -> Mycket nöjd. Kul! Ja, jag brukar flytta 4,5Gb filmer mellan jobbet o hemmet med en sån, har alltid funkat perfa sen jag gjorde om den till NTFS och tog bort U3. -< Vad U3 är har jag nu kollat upp IDÉN är ju bra, men i praktiken... man blir bara skitirriterad av att den ska hålla på och installera en ny enhet på varenda dator man stoppar in den i! /LbL! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fetis Posted December 1, 2008 Author Share Posted December 1, 2008 Ja, jag tänkte att de har säkert inte just det USB minnet jag är ute efter. Men de rekomenderade också just detta minnet. Jag låter U3 ligga kvar ett tag, testar det lite men känns som jag inte kommer att ha användning för det. Tusen tack för hjälpen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts