Gå till innehåll

Bildskärm blinkar


Recommended Posts

Ok..Nu har jag lyckats dra på mig ett skumt problem igen. Hoppas någon kan hjälpa mig.

När jag drog igång mig htpc idag så började skärmen (32" lcd-tv) blinka lite lätt. Ungefär som spökbilder i bakgrunden repeterande av det som visas på skärmen. Vet inte riktigt hur jag ska förklara det. Men ni förstår?

Den bildkärminställning som jag då hade (och alltid haft i ett år eller nått sånt) är: Skrivbordsstorlek 1360x768 och repetionsfrekvens 60 hz.

Jag var nu tvungen att ändra repetionsstorleken till 70Hz och skrivbordsstoleken ändrades då till 1024x768. Den blinkar nu inte i det läget men det är ju en sämre upplösning och dessutom har hela bilden dragits ut mycket mer så det ser fult ut.

Någon som vet vad detta kan bero på? Grafikkortet som gjort sitt? Graffikkortet är för övrig bara ett halvår gammalt ungefär.

Jag kollade en hel del film på htpc:n igår och sedan dess har jag ju inte rört någon inställning eller så när det började blinka.

Tror inte det är fel på tv:n för digitalboxen går att titta på normalt. Men jag vet inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova först att installera om grafikkortsdrivrutinerna, det är ju billigast!   ;)

AVinstallera först de gamla, starta sen om datorn, låt INTE Windows installera nya automatiskt när Win vill det vid återstarten, installera sen dina nya du just hämtat hem från grafikkortstillverkarens sajt, starta om datorn, låt Win ställa in sitt, kolla sen att det är rätt upplösning osv, och håll tummarna!

/LbL!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är troligare att grafikkortets drivrutin har uppdaterats.

Senare versioner har bättre stöd för fler HDMI upplösningar (1080p, 1080i).

Du skulle kanske ändå prova att backa drivrutins versionen ett steg om du vill ha gamla upplösningen.

Du har i drivrutinens kontrollpanel möjlighet att justera bildens utsträckning.

Upptäcker Windows vilken TV-skärm du har eller är det Generell PnP ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har testat att backa ett steg och tagit bort den helt också. Men det blinkar ändå. Det blinkar redan när man startar upp datorn alltså då inte xp ens har hunnit att ladda så jag tror inte det är drivrutinen det är fel på. Antingen hårdvarufel eller något annat som jag inte kommer på vad det kan vara  ;)

Min lcd-tv är så pass gammal att den inte har uttag för hdmi så jag kör på dvi från grafikkort in i tv:n.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grafikkortet har två st. dvi-utgångar. Då kör jag en dvi-kabel från graffikkort till tv för bild.

För ljud har jag ett hemmabiosystem där kabel går mellan hemmabioförstärkaren och digitalboxen.

När det gäller ljud från htpc:n så går det en kabel mellan hemmabioförstärkaren och htpc:n.

;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag slängde in den kommentaren då jag tänkte att du gjort en egen hemmagjord lösning.

Men då har alltså TV'n en DVI kontakt som ingång !?

Alla LCD Skärmar har ju egna standard för skärmupplösning och uppdateringsfrekvens som man inte

bör frångå. Så vad är specifikationen på din TV ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men då har alltså TV'n en DVI kontakt som ingång !?

Yes, stämmer

Alla LCD Skärmar har ju egna standard för skärmupplösning och uppdateringsfrekvens som man inte

bör frångå. Så vad är specifikationen på din TV ?

Enligt manual:

wxga-upplösning 1366*768. Det är det som jag har kört på hela tiden med htpc:n.

Angånde Uppdateringsfrekvens hittar jag inte riktigt mer än att driftspänningen är 230v, 50hz. Kan det betyda att uppdateringsfrekvensen för tv:n är 50hz och jag hela tiden kört på 60hz och att den inte klarar av det?

Kom på en till sak. Jag har ställt ner min ena fronthögtalare ganska nära skärmen. Kan skärmen ha blivit störd pga av magneten i den? Trodde inte att lcd-skärmar hade dom problemen, utan att det endast var dom gamla tjocktvapparaterna som stördes av det. I samma veva som jag ställde ner den högtalaren började skärmen att började blinka. Men det kan ju ha varit en tillfällighet. Har testat att tagit bort den nu men skärmen blinkar ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nätspänningens frekvens (50Hz) har inget med elektronikens bilduppdaterings frekvens att göra.

De flesta LCD brukar ha 60-72 Hz. Laborera lite med  1366*768 och olika frekvenser.

Högtalarnas permanentmagneter stör inte dagens skärmar då de inte använder elektromagnetiskt avlänkade strålar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...