Gå till innehåll

Gps-tips


arnada

Recommended Posts

Tjena kom över två riktigt bra sidor för er som använder gps i bilen.

Gratis kartor, verktyg, tips & tricks

http://www.geodude.nl/community/

Svenska POI's till flertal olika gpser

http://www.posit.se/poi.html

Jag har inte den underbara funktionen som varna för fartkameror men tack vare den sist nämnda sidan så kunde jag ladda in alla kameror som POI's och säga till gpsen att varna 500 meter innan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äger ingen GPS-navigator men funderar på en.

Om man nu laddar in nya kartor i GPSn, försvinner den tidigare kartan då för gått eller kan man återställa den om det skulle bli fel? Man vet ju inte vad den nya kartan går för, förrän man provat den!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äger ingen GPS-navigator men funderar på en.

Om man nu laddar in nya kartor i GPSn, försvinner den tidigare kartan då för gått eller kan man återställa den om det skulle bli fel? Man vet ju inte vad den nya kartan går för, förrän man provat den!

Om du köper ett "kartpaket" för +1000kr så kollar du nog upp det innan. :)

Själv har jag en TomTom 930T och jag kan göra en total backup till datorn. Det är så man gör när man byter minneskort (om det behövs). Så visst kan man testa. Det är ju bara att skriva över med det man tagit back-up på

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tackar för länkarna :)

äger själv en garmin, funderar på köpa en Mio då dessa går att hacka lätt... De ända jag kunnat åstadkomma med min garmin det är byta splash screen  :D

Jag har en TomTom 930T. Jag har bytt pilen mot en bild på min egna bil. Har bytt röst i den till egeninspelade (vanliga  wav-filer). Har eget foto som splash. Kan lägga in egentillverkade poi eller sådana som man laddar ner.

Så en TomTom Go i 7xx eller 9xx-serien kan jag rekommendera. TomTom har även ett extremt bra (och även av recensenter) uppskattat gränssnitt.

Hade Mio för något år sedan men det känns som att TomTom, Garmin och även den där 7100 8100 (glömt namnet, Navigator?) har kört förbi dem...

Den jag har är utrustad med gamla östuropa, Canada och USA (lite onödigt) samt Europa. Köper man 730, som är lite billigare, så är det med Europa och gamla östeuropa

Lite Tomtommodeller på prisjakt.nu http://www.prisjakt.nu/#rparams=ss=tomtom%20go

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du köper ett "kartpaket" för +1000kr så kollar du nog upp det innan. :)

V g ett köpt kartpaket, så har man väl en viss garanti för funktion, jag avsåg dessa gratisalternativ. Har bekanta med Garmin, så lite frågade jag för dem...

Själv har jag en TomTom 930T och jag kan göra en total backup till datorn. Det är så man gör när man byter minneskort (om det behövs). Så visst kan man testa. Det är ju bara att skriva över med det man tagit back-up på

OK, så kanske man kan göra med t ex Garmin och Navigon också... Får testa när det blir dags.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte den underbara funktionen som varna för fartkameror men tack vare den sist nämnda sidan så kunde jag ladda in alla kameror som POI's och säga till gpsen att varna 500 meter innan.

Är varningen riktningsberoende som i min Active GPS, d v s att den bara larmar för den kamera som kan mäta en, inte en i backriktningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...