Gå till innehåll

Vilka program bör man ha?


Jack Bauer

Recommended Posts

Vill få tips på vilka program man behöver för att underhålla datorn på ett bra sätt.

Känns som det inte finns något program idag som är bra mot allt skräp.

Samtidigt vill jag försöka hålla ner antalet "underhållningsprogram" på datorn.

De jag använder nu är:

F-Secure Säker bas från BBB.

CCleaner.

Windows Defender.

Räcker det med detta, eller är man tvungen att installera flera?

Har hört om något som heter Anti-Malvare.

Vad är detta?

(vill helst undvika detta eftersom jag vill ha så få program i datorn, och bara de allra nödvändigaste).

Tips??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På min nya laptop med Vista Buisness har jag NOD32 som skyddsprogram. NOD32 har jag använt sedan 2001 och har det på 2 datorer till. SpywareBlaster på alla, likaså till städning använder jag CCleaner på alla. Windows Defender går på laptopen, för det finns ju redan i Vista.

Jag använder HiJackThis och kollar ibland, om något finns som inte ska finnas.

NOD32 antivirus 2.7 är inställt från denna sida, ett måste, om programmet ska funka som det är tänkt:

http://www.wilderssecurity.com/showthread.php?t=37509

Har aldrig fått ett virus med denna konfiguration, brandvägg är den inbyggda i Windows, på alla datorerna.

Dom här amtimalwaretyp programmen ratar jag, i och med att den konfiguration jag nu haft sedan mer än 3 år också verkar klara det mesta av skräpet, d.v.s NOD32 litar jag på fullständigt på i och med dom rätta inställningarna ovan som måste till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CCleaner är ett utmärkt städprogram. :)

Jag skulle låta F-Secure stå för realtidsskyddet, och skanna manuellt med Malwarebytes' Anti-Malware. Windows Defender skulle jag avinstallera, tycker inte om att ha en massa program igång hela tiden. ;)

HiJackThis, som OlleBull nämner, är ett bra verktyg, om man vet hur man skall hantera den information det ger. Inte så lätt…

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oki, verkar som jag är på rätt spår då iaf ;)

Men vad gör Malwarebytes´ Anti-Malware för nytta?

Vad är malware??

Brukar scanna med F-Secure 1 gång per månad ca.

Samma med Defender.

Sedan om jag installerat/avinstallerat program, brukar jag köra CCleaner.

Även Defragmentareren i XP körs emellanåt.

Räcker detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då är jag "kärringen mot strömmen". Jag har väl inte så utvecklad paranoia efter att ha haft dator sedan 1988. Enda gången jag haft virus var på min Amiga då, 1987.

Så på mina datorer (tre stycken) och nätverk har jag följande:

Använder Nod32 sedan flera år (betalande kund).

Kör hitman pro, typ, en gång om året. Den brukar ändå inte hitta något.

Windows brandvägg liksom Windows defender är avaktiverade, för de gör ingen nytta iaf.

Brandväggen i routern är avstängd.

Det vikitgaste anser jag är att man vet vad man håller på med, speciellt gällande installationer av "freeware" att man kollar runt så man vet att de är fria från diverse "fult" innehåll. Populärt är ju att gratis skärmsläckare många gånger har mer i programkoden än vad som är nyttigt för datorn. Att man inte klickar på bifogad filer i mail, om man inte vet att man ska få dem.

Så i princip behöver man ett bra och stabilt AV, lite sunt förnuft samt att man faktiskt kör igenom ett program som hitamn pro lite då och då.

Att defragmentera XP och vista finns det en uppsjö av trådar och inlägg i diverse forum. Jag anser att behovet aldrig finns. Däremot att man gör en ghost av sin grundinstallation. Att man installera operativ och de progra m man alltid har installerade på datorn.

Sedan kör man sin ghostimage (som en återställningsskiva) en gång om året så man får en ny och ren installation, det blir datorn piggare av än allt annat...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Program för att rensa datorns register. Det finns en mängd olika utav dessa, men just nu provar jag

Comodo Registry Cleaner http://registry-cleaner.comodo.com/index.html.

IOBit 

http://www.iobit.com/advancedwindowscarepe...ml?Str=download 8

Defragmentering

http://iobit-smartdefrag.se.malavida.com/d...dda-ner-windows BRA

Övriga program(ej testade).

Registry Mechanic

http://www.pctools.com/registry-mechanic/?...CFYsh3godpg2nDA

TIPS! Bättre avinstallationer.

Revo Uninstaller. http://www.revouninstaller.com/

Revo är ett program som städar ordentligt vid en avinstallation av t.ex ett program.

/Anderzzon

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är malware??

malicious software trycks ihop och blir malware, dvs "skadlig mjukvara", dvs ett samlingsnamn för alla sorters virus, trojaner och allt vad man kallar det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder:

CCleaner, uppdaterad.

AVG Antivirus 8.0, uppdaterad.

Auslogigs BoostSpeed, uppdaterad. PS. KÖPT VERSION. DS.

SuperAntiSpyware, uppdaterad.

Tycker att det räcker gott och väl, har ej haft några som helst problem.

Vill åxå påminna om, att brandväggen som finns i vistan är,,,, mycket bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oki, då är jag med ;)

Men varför kan det inte finnas ETT program som klarar allt?

Nu är man ju tvungen att ha iaf 3 extra program för att hålla datorn ren och städad neutral!!

Varför kan det inte finnas inbyggt i t ex F-Secure Internet Security?

Klart det går att göra, men dessa tillverkare är kungar på att mjölka fram pengar från Windowsanvändare.

Hör bara på vad man kallar allt; virus, trojaner, maskar, root-kits, bakdörrar, spyware, botnet, keyloggers, adware, och vidare...

(fick läsa wikipedia för att komma på alla namnen)

Med så många namn kan man göra många "olika" produkter och på så vis mjölka fram ännu mer pengar. Tycker bara det är fjantigt att hålla på sådär, allt går under namnet malware.

Använder inte sånt trams, men gör som du själv vill.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klart det går att göra, men dessa tillverkare är kungar på att mjölka fram pengar från Windowsanvändare.

Hör bara på vad man kallar allt; virus, trojaner, maskar, root-kits, bakdörrar, spyware, botnet, keyloggers, adware, och vidare...

(fick läsa wikipedia för att komma på alla namnen)

Med så många namn kan man göra många "olika" produkter och på så vis mjölka fram ännu mer pengar. Tycker bara det är fjantigt att hålla på sådär, allt går under namnet malware.

Comodo har faktiskt ambitionen att med sitt Internet Security (CIS, som är gratis!) skydda mot alla typer av skadlig kod (”malware”). Dock kan ett detektivt skydd, som är beroende av definitioner, aldrig upptäcka allt skräp som finns, så det kan likväl finnas en anledning att avnända ett kompletterande program (med andra definitioner), som det ovan nämnda Malwarebytes' Anti-Malware. Comodo anser dock inte att det detektiva, utan att i första hand det preventiva försvaret (brandvägg och HIPS, host intrusion prevention system) skall hålla datorn ren från otyg. Rätt använt kan ett preventivt försvar skydda från alla typer av oönskad påverkan av systemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klart det går att göra, men dessa tillverkare är kungar på att mjölka fram pengar från Windowsanvändare.

Hör bara på vad man kallar allt; virus, trojaner, maskar, root-kits, bakdörrar, spyware, botnet, keyloggers, adware, och vidare...

(fick läsa wikipedia för att komma på alla namnen)

Med så många namn kan man göra många "olika" produkter och på så vis mjölka fram ännu mer pengar. Tycker bara det är fjantigt att hålla på sådär, allt går under namnet malware.

Comodo har faktiskt ambitionen att med sitt Internet Security (CIS, som är gratis!) skydda mot alla typer av skadlig kod (”malware”). Dock kan ett detektivt skydd, som är beroende av definitioner, aldrig upptäcka allt skräp som finns, så det kan likväl finnas en anledning att avnända ett kompletterande program (med andra definitioner), som det ovan nämnda Malwarebytes' Anti-Malware. Comodo anser dock inte att det detektiva, utan att i första hand det preventiva försvaret (brandvägg och HIPS, host intrusion prevention system) skall hålla datorn ren från otyg. Rätt använt kan ett preventivt försvar skydda från alla typer av oönskad påverkan av systemet.

Japp, själv använder jag bara "preventiva" skydd. (En bra webbläsare, UAC och en brandvägg).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte vilka program du bör använda men för mig räcker det med;

*Norton Internet Security 2008 (innehåller bla. "Eldvägg" och Antivirus).

Alla versioner före 2007 suger musten ur prestandan. Detta har Norton fixat till rejält sedan 2007 versionen.

*CCleaner

*Registry Mechanic

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...