Gå till innehåll

3 meter ifrån routern, ja då tappar jag mottagningen till nätverket


Joxen

Recommended Posts

Hej har en helt ny ASUS U6v med vista business.

När jag sitter nära routern så funkar den jättebra men om jag skulle gå till rummet sidan om så visar den full mottagning på staplarna men jag kommer inte ut på nätet. Efter 10 min så får jag lite mottagning för att i nästa sekund gå ner igen.

Så håller det på tills jag sätter mig nära routern igen.

Har fler trådlösa maskiner i huset och dom har full mottagning överallt här hemma.

Routern är en D-link DIR-635

Denna router har jag oxå testat att byta ut men resultatet är detsamma.

Tack för all hjälp på förhand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter som tre olika felmöjligheter:

1.  WiFi mottagningen störs av annan utrustning i det rummet.

2.  Väggen emellan rummen är av betong med armeringsjärn vilket kan begränsa signalen.

3.  De två enheternas antenner är inbördes felriktade.    (router)_|   <--->   |_(bärbar)

     Bärbara datorer har oftast antennen i det uppfällda locket.

Jag brukade pejla in och mäta signalstyrkan med ett WiFi skannerprogram Netstumbler.

http://www.netstumbler.com/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...for distances up to 40 meters between the client and the access point...

Det framgår inte av manualen hur antennen är monterad. Du bör kunna se på signalstyrkemätaren

om det varierar (efter en stund) då du vänder på PCn.

Jag kontrollerade din bärbara hos ASUS och där finns en färsk drivrutin från denna månad för WiFi delen.

Har du laddat ner den ?

http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/nb/Driver...2_64_081105.zip

EDIT:  Dessutom finns en 2 dagar gammal BIOS uppdatering...

          http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/nb/U6V/U6v213AS.zip

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm vågar mig inte på bios uppdateringen... är inte så jätte bra på det.

Tips?

Har dock testat nya drivisen till det trådlösa men problemet är kvar.

Troligen inte BIOS fel ändå... men bara som upplysning då... Till BIOS kommer du via <DEL> vid start.

Mitt BIOS har ett meny alternativ (Tools menu - ASUS EZ Flash 2) varifrån jag kan byta BIOS version.

Jag har då innan placerat datafilen (t.ex 1602.bin) på en minnessticka och hämtar sedan in den därifrån.

Tillbaka till det trådlösa... Räckvidden skall vara upp till 40 meter så det är bara att gå runt med de två

bärbara och jämföra. Prova andra ställen i lägenheten/huset och reklamera sedan datorn om den inte

håller vad dom lovar.

Jag redigerade ett tidigare inlägg med programmet Netstumbler. Detta är ett program som man kan

pejla in olika sändare med och få löpande signalstyrkebesked m.m. Detta programmet stöder dock inte

alla nätkort. Min Ferrari's nätkort accepteras i Windows XP x86 men inte i Windows Vista x64.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...