Gå till innehåll

Bärbara inomhustelefoner � handenhetens batteri


Stim

Recommended Posts

Ni som har bärbara inomhus-telefoner, hur brukar ni göra när batterier laddats fullt, kan man ha kvar telefonen i basstation eller ska man avlägsna den från basstationen, varje gång telefonen är uppladdat?

Jag inbillar mig att batterier laddas och laddas och försämrar livstiden om den är kvar i basstationen men så är det kanske inte och vanligtvis finns funktioner som slår av laddningen när batteriet är fullt? Har kollat på bruksanvisningar kring detta men står inget hur man bör göra efter batteriet laddats fullt.

Min gamla bärbara hade jag alltid handenheten i basstationen när den inte användes och trots att det laddats upp fullt,  men misstänker att batteriets laddnings förmåga förstörs på grund av det. Trodde att telefonen hade pajat helt men när jag testade med batteriet från nya telefonen så fungerade den luren igen. Alltså bara bettleriet det var något fel på.

Nu när jag har ny telefon undrar jag hur man bör/ska göra, om man vanligtvis brukar avlägsna handenheten från basstationer efter batterier laddats upp?  För visst måste man väl kunna ha en telefon stående i basstationer fast om batterier är fullt uppladdat?

Annars är det ju ganska rubbat om man måste avlägsna en telefon från basstation varje gång batteriet är fullt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-> kan man ha kvar telefonen i basstation eller ska man avlägsna den från basstationen, varje gång telefonen är uppladdat?

Jag har två olika Siemens, Gigaset Classic 4010 (vanliga laddningsbara AA-batterier) & Micro 4015 (Siemens egna batterityp), samt en Panasonic (smörja!) KX-TCD650S (vanliga laddningsbara AA-batterier), och alla har varit igång/stått på ständig laddning, sen typ 2001, och ingen har pajat.

Slutsats:  Självklart kan man alltid ha dem i laddaren.

Det är klart laddningsbara batterier kan paja, precis som allt annat, men en trådlös telefon man inte kan ha i sin egen hållare/laddare, är ju inte mycket att ha.

/LbL!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 månader senare...

Batterier skall normalt laddas ut innan man laddar dom på nytt.I alla fall ibland.1gång per månad.Det beror på vad det är för sorts batteri.Nickel hydrid skall laddas ut ibland för att inte lura batteriet att det är fulladdat.Mobiltelefoner skall oftast laddas ut ibland tills det säger till att det skall laddas.Och ladda då ett par timmar extra för att få full laddning.Nya telefoner så står det ofta att man skall stänga laddningen när det är klart.Vänta ett par timmar i stället så att det blir helt fulladdat.för att ladda alla celler ordentligt.Är batteriet helt kasst så ladda det i två dygn för att se om det blir bättre.Ett batteri mår alltid bäst om man laddas ur det och laddas om det igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett batteri mår alltid bäst om man laddas ur det och laddas om det igen.

Visserligen en gammal tråd...men ett nytt svar.

Beror helt på vad det är för typ av batteri, nyare typer av batteri typ Li-jo påverkas inte negativt av att konstant laddas utan kan till och med bli sämre av att laddas ut för många gånger.

Det sk. batteri minnet finns inte i nyare typer utan är kvarleva från äldre batterier, dessa äldre batterityper skall dock alltid laddas ur innan uppladdning för att må så bra som möjligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...