Jump to content

Windows XP startar inte

kiruna_ante

Recommended Posts

Tjenare.. Ha problem me datorn nu.. gå att starta datorn och sen  så kommer de upp om man vi starta datorn i felsäkert läge och vad de nu står.. oavsätt vilken jag väljer så startas datorn om å samma sak händer om och om igen.. de verka va hårddisken som tjorva och jag har viktiga filer där som jag inte vill bli av med så blir tacksam om jag kan rädda dom.. joo, innan den startas om så kommer man till första Windows rutan..

några förslag om hur jag kan fixa det utan att formentera om hårddisken å installera om Windows?

Startsektorn är paj och det fixar du enklast genom att starta systemåterställlningskonsollen och sedan skriva in FIXMBR och sedan FIXBOOT, sen är det bara att starta om. Det där felet uppstår ofta vid läs- och skrivfel på/till HDD. Kan ev. bero på att HDD;n är på väg att kasta in HDDuken  :D

Se till att du har en backup av dina prylar om så skulle vara fallet.

testade också att skriva "CHKDSK" där vars man skriver alla kommandon i reparera... fick fram att den hittade ett elle flera fel så finns de någon möjlighet att rädda de?

Gör om det... men denna gången skriver du "chkdsk /x /r" ...då korrigeras fel på disken samt att data återställs om möjligt!