Gå till innehåll

Vad finns i Index.dat filerna , hur tar du bort dem? [Internet Explorer]


Venoms

Recommended Posts

Vad är meningen med index.dat filer?

Alla Windows browsers använder filer för att lagra informationen om dina aktiviteter på nätet.

Internet Explorer använder index.dat filer för den lagringen, som kan läsas med en texteditor avsedd för index.dat filer.

När man läser en index.dat fil kan den avslöja allt möjligt om dig som t.ex var du har varit på nätet liksom persolig

information som kreditkortsdetaljer lösenord för vissa av dem.

Några index.dat filer associeras till andra delar av operativet som "Mina tidigare dokument" och applikationer som Adobes Photoshop Elements samt Office paketet från microsoft som håller reda på öppnade filer.

Den här datan är helt synlig för alla som använder maskinen. Tänk bara på alla internetkafeér där väldigt många

använder datorerna. Informationen raderas inte bara därför att du tömmer TIF (Tillfälliga Internet Filer) eller tömmer cache filerna. Det är en av många områden där privatlivet och bekvämligheten står mot varandra.

Internet Explorer lagrar informationen för att göra dina surfvanor mer bekväma, men beroende på hur datorn används, kan avslöja ditt privatliv.

De som använder Firefox är inte säkra de heller. Firefox sparar massor av data offline, men gör ett bättre jobb på att

dölja tillgången på informationen.

Med all denna personliga data bara några klick bort, gör det mer viktigt att hitta ett sätt att öka säkerheten.

Internet Explorer lagrar tre typer av index.dat filer: TIF, cookies och "Tidigare".

De flesta cookie informationen slängs när man ta bort kakorna, men det finns några undantag som sparas.

"Tidigare" index.dat filer lämnar ett spår till de sidor du besökt blandat med uppdaterad data lagrad över tid.

Andra typer av index.dat filer verkar mer oskyldiga. Några visar vilka foton du redigerat andra vilka dokument du öppnat. Det kan verka vara oskyldigt men hur är det med (Excel dokumentet som du sparar investeringsdatat i).

Om fler än en person loggar på datorn finns det index.dat filer för varja person.

Firefox använder inte index.dat filer för att lagra data, i stället används olika cache-kataloger till en liknande funktion.

Av vad jag vet, så tömms all info när du går igenom de olika delarna och tömmer cache inställningarna, vilket är ett steg i rätt riktning.

Firefox datan finns på: <system root>Documents and Settings<användarnamn>/Application Data/Mozilla/Firefox/Profiles/<profilnamn>/Cache katalog.

Att installera Firefox är ett bra exempel på att visa info som lagras av Internet Explorer.

För att se vad Firefox och andra kan se på din dator om dig, behöver du bara importera all info från IE till FF.

Lösenord är ett bra exempel på info som man kan läsa med Firefox. Gå till Firefox Tools > Options > Privacy flik, välj Saved Passwords > Visa Sparade Lösenord och klicka på visa lösenord.

Firefox Kommer att visa alla lösenord som skrivits i ett web formulär tillsammans med adressen till websidan och användarnamnet.

Internet Explorer använder index.dat filer för att lagra information, det kan vara svårt att radera all information.

Att bara ta bort filerna, fungerar inte då de används av operativet.

Det enklaste sättet att ta bort dessa index.dat filer är att använda "IE-Spion", ett .vbs script skrivet av en klok människa på ITpoolen.

När scriptet exekveras visas all information som finns lagrat i dina index.dat filer.

Du får även möjlighet att ta bort dessa index.dat filer och om du ångrar dig även info om var den informationen lagras.

Länk till IE-Spion kommer i morgon...

Nu är den <a href="http://alltomxp.itpoolen.se/IEspion.zip">här</a>  :D

Det finns en för svenskt operativ och en för engelskt operativ i zip-filen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 år senare...
Gäst yassin_2999

Tack för denna topic...riktigt bra info. Men min fråga är: om man har CCleaner eller Window Washer...tar inte dessa program bort all känslig information ???

Jag brukar köra CCleaner samt höger klicka på IE-ikonen och köra rensa allt.

/YASSIN/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för denna topic...riktigt bra info. Men min fråga är: om man har CCleaner eller Window Washer...tar inte dessa program bort all känslig information ???

Jo CCleaner gör hackebiff av innehållet efter omstart, man kan enkelt kolla det

via utforskaren och visning av dolda filer/systemfiler.

Sen skrevs det en wikipediartikel för några år sedan som MS svarade på

http://en.wikipedia.org/wiki/Index.dat

http://blogs.msdn.com/wndp/archive/2006/08..._Index_dat.aspx

Antiphising filen i IE7 städas också ur numera.

http://www.ccleaner.com/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Drar upp den här extremt gamla trådem.

Det är ett utmärkt program men är det inte dax med en uppdatering för att få den att funka med exempelvis vista?

Jag använder inte vista själv ännu, så du kan prova att ändra sökvägarna själv till det funkar.

Jag får Åtkomst nekad när jag kör filen, har XP-hemversionen. Någon som har något tips?

Administrativt läge... eftersom den ordinarie standard är begränsad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...