Gå till innehåll

Ansluta från annan dator till hemmanätverk


Recommended Posts

Tjenare alla datornissar. Jag har en liten fråga. Finns det någon möjlighet att komma åt sina filer på ens dator om den är ansluten till ett hemmanätverk(ansluten till trådlös bredbandsrouter) genom en annan dator och så att man kan komma åt filer/skrivare på alla nätverksanslutna datorer i mitt hemmanätvärk? Kanske är en dum fråga men jag är inte så bra på just nätverk. Min trådlösa router är ansluten till min host på DynDNS.com(host: v8power.dyndns.org). Datorerna jag kommer använda för att ansluta till mitt hemmanätverk använder sig till 98% av Windows. De resterande 2% använder Linux och Mac OS X. Den trådlösa bredbandsroutern i mitt hemmanätverk är en D-Link DI-624. Hoppas att det inte blev för invecklat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar du att man ska komma åt datorn utifrån (externt), eller från någon annan dator i ditt hemnätverk?

utifrån(externt) till exempel om jag är i skolan och sitter vid deras datorer och behöver komma åt ett dokument på någon av hårddiskarna i dom datorerna som är anslutna till mitt hemmanätverk. eller kanske en flyttbar disk som är ansluten till någon av dessa datorer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då måste du intallera ftp eller webbserver...

beroende på vilket operativsystem du använder, kan det finnas windows IIS t.ex, fast oinstallerat...

Annars finns det olika gratisalternativ att ladda hem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då måste du intallera ftp eller webbserver...

beroende på vilket operativsystem du använder, kan det finnas windows IIS t.ex, fast oinstallerat...

Annars finns det olika gratisalternativ att ladda hem.

okej. men går det inte att göra så att jag kan komma åt alla mina datorers filer från en annan dator utan att installera en ftp/webbserver? alltså så att jag bara ansluter genom routern och kan komma åt alla datorer den vägen? typ så som man gör i sitt eget nätverk. jag ansluter hemma till mitt hemmanätverk och sen så kan jag se datorer och skrivare via mina nätverksplatser. den vägen. går inte det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är det du gör om du installerar en ftp... annars kan du prova med en vpn-tunnel, fast då behöver du en server iaf.

Om du installerar en ftpserver, loggar du in utifrån med din egna inloggning som du bestämmer, och sedan är det bara för dig att dela ut kataloger på dina datorer i hemnätverket... enkelt och bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är det du gör om du installerar en ftp... annars kan du prova med en vpn-tunnel, fast då behöver du en server iaf.

Om du installerar en ftpserver, loggar du in utifrån med din egna inloggning som du bestämmer, och sedan är det bara för dig att dela ut kataloger på dina datorer i hemnätverket... enkelt och bra.

okej. men måste jag då ansluta de andra datorerna till min dator där windows iss eller vad det kallas för att kunna komma åt filerna på de andra datorerna eller måste jag göra samma procedur på dom som jag gjorde på min stationära dator?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du IIS så kan du välja mellan webb och ftp... eller båda.

Du kan dela ut kataloger i princip hur som helst i nätverket, du får dock tänka på att datorerna måste vara igång hela tiden.

Väljer du att placera alla kataloger och filer på servern, kommer du lätt åt dem via det gränssnitt du valt.

Ett annat alternativ är att köpa en nätverksdisk och då behöver du inget annat alternativ, utan det finns inbyggt i disken.

Det är vad jag personligen skulle ha valt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du IIS så kan du välja mellan webb och ftp... eller båda.

Du kan dela ut kataloger i princip hur som helst i nätverket, du får dock tänka på att datorerna måste vara igång hela tiden.

Väljer du att placera alla kataloger och filer på servern, kommer du lätt åt dem via det gränssnitt du valt.

Ett annat alternativ är att köpa en nätverksdisk och då behöver du inget annat alternativ, utan det finns inbyggt i disken.

Det är vad jag personligen skulle ha valt.

okej. nu är det ju så att mitt hemmanätverk har ingen speciell serverdator. de två datorerna i nätverket(blir 4 stycken datorer när jag och syrran får våra bärbara datorer i julklapp. då blir det två bärbara och två stationära datorer i nätverket) är alltså inte anslutna till någon speciell serverdator. men på min stationära dator(den jag sitter vid nu har jag installerat IIS på(Windows XP Home SP3) men jag verkar ändå inte få till det. när jag testar för att se om jag kan se mina utdelade mappar så gick jag in i safari(standardwebbläsaren i min dator) och skrev in http://81.237.247.150/(ip-adressen är den externa ip-adressen) och då får jag följande felmeddelande: (klicka på länken för att komma till sidan där jag har laddat upp bilden. fick inte till det här så jag länkar istället)

http://img254.imageshack.us/my.php?image=skrmdumpal9.jpg

varför för jag detta? vad kan jag ha gjort fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu till en viktig fråga... eller svaret är viktigt...

Var fick du tag på IIS, som du installerade på xp home, vilken version är det?

jag fick tag på iis från min windows 2000 pro cd. kan tyvärr inte kolla versionen just nu för jag har installerat windows 7 beta(pre-beta) för att testa det lite men jag har gjort en backup eller vad man ska kalla det med windows easy transfer så jag behöver bara ominstallera xp och slänga in windows easy transfer och sedan återställa backupen och sedan kan jag kolla det. men det får jag göra imorgon

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som första steg, kolla vilken version av WSH du har, du måste ha ver 5.6 eller 5.7 för att det ska fungera.

För att kolla wsh: Öppna en kommandprompt, skriv: cscript

Du borde se:  "Microsoft ® Windows Script Host Version 5.6" or "...5.7". Om inte ladda hem en ny ver.

Windows Script 5.7 for Windows XP eng

Installation av IIS

1. Öppna filen C:WINDOWSINFSYSOC.INF (visa dolda och systemfiler)

2. Leta reda på raden iis=iis.dll,OcEntry,iis.inf,hide,7.

3. Ändra till iis=iis2.dll,OcEntry,iis2.inf,,7 OBS! Viktigt med stor bokstav där det är stor bokstav.

4. Från din w2k cd, kopier filerna X:I386iis.dl_ och X:I386iis.in_ till en katalog på din hårddisk. (X: är din cd spelare).

5. Öppna ett nytt kommandfönster i den katalog du skapade i steg 4.

6. Expandera filerna du kopierat...

expand iis.dl_ iis2.dll

expand iis.in_ iis2.inf

7. Flytta iis2.inf till C:WindowsINF och iis2.dll till C:WindowsSystem32Setup.

8. Gå till kontrollpanelen -> Lägg till och ta bort program, Lägg till / Ta bort Windowskomponenter. IIS finns som alternativ nu.

9. Markera IIS, välj detaljer eller om det står Alternativ... Avmarkera SMTP eftersom du inte ska göra någon epostserver... plus att den antagligen kommer att hänga sig. Fortsätt installationen.

10. När du blir tillsagd, stoppa i din W2k cd och leta reda på X:i386. Likaså med din XP Home cd.

11. När den är installerad, gå till Kontrollpanelen -> Administrativa Verktyg så hittar du IIS där.

Konfigurera IIS

När man installerar iis från w2k på xp home fungerar inte standard Directory Security och Home Directory, utan du får konfigurera lite till.

Konfigurera Directory Security

IIS User Accounts eller Användarkonton, om du vill

IIS skapar konton baserade på din dators namn, som används när du ska köra asp-applikationer: IUSR_NAMN och IWAM_NAMN, där NAMN är ditt datornamn

1. Starta IIS från Administrativa Verktyg i kontrollpanelen.

2. Din dator finns under Internet Information Services. Högerklicka på din dator och välj Egenskaper.

3. Välj Master WWW Service i drop down listan, välj edit.

4. Välj Directory Security fliken.

5. Vid Anonymous access and authentication control , klicka edit.

6. I Authentication Methods, se till att bara Anonymous access är markerat, och klicka edit.

7. Standard är IUSR_NAME, men du måste ändra till NAMEIUSR_NAME. NAME är datornamnet. Du kan ändra manuellt eller följa anvisningen vidare...

8. Klicka Browse

9. Vid Select User, välj Advanced...

10. Klicka på Find Now.

11. Välj IUSR_NAME i användarlistan och klicka ok

12. Klicka OK för att stänga Select User formuläret.

13. Avmarkera Allow IIS to control password. Viktigt annars kommer du inte in sedan...

14. Klicka OK för att stänga Anonymous User Account formuläret.

15. Klicka OK för att stänga Authentication Methods formuläret.

16. Klicka OK för att stänga WWW Service Master Properties formulaäret.

17. Klicka OK för att stänga Egenskaperna.

Om det står "The requested resource is in use", när du försöker accessa webservern, följ Home Directory nedan för att ställa in säkerheten.

Konfigurera Home Directory.

Med Internet Services Manager:

Klicka på din dator för att expandera serverlistan i Internet Information Services.

Högerklicka på Default Web Server och väl Egenskaper/Properties.

Välj fliken Home Directory

I Application Settings vid drop down listan Application Protection välj Low (IIS Process).

Klicka OK för att stänga.

Webssidan fungerar nog inte om du går till http://localhost , utan du kanske får "ASP error on line 19". Det beror på att IUSR_NAME inte har rättigheter att köra websidan.

Standard websidan försöker att skapa ett admin-only ActiveX object.

Testa IIS installationen:

Ladda hem Testfilerna i iistest.zip. Expandera dessa till hårdisken.

Gå till Internet Services Manager, välj din webservers egenskaper och välj sedan fliken Home Directory.

I rutan vid Local Path:, skriv in sökvägen till iistest, eller klicka browse för att leta rätt på katalogen.

Klicka OK för att stänga...

Om allt är som det ska, så kan du skriva in http://localhost/default.htm. i webbläsaren för att göra testet.

Det kan vara nödvändigt att starta om datorn för att IIS ska starta på rätt sätt...

Hoppas att det fungerar nu...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som första steg, kolla vilken version av WSH du har, du måste ha ver 5.6 eller 5.7 för att det ska fungera.

För att kolla wsh: Öppna en kommandprompt, skriv: cscript

Du borde se:  "Microsoft ® Windows Script Host Version 5.6" or "...5.7". Om inte ladda hem en ny ver.

Windows Script 5.7 for Windows XP eng

Installation av IIS

1. Öppna filen C:WINDOWSINFSYSOC.INF (visa dolda och systemfiler)

2. Leta reda på raden iis=iis.dll,OcEntry,iis.inf,hide,7.

3. Ändra till iis=iis2.dll,OcEntry,iis2.inf,,7 OBS! Viktigt med stor bokstav där det är stor bokstav.

4. Från din w2k cd, kopier filerna X:I386iis.dl_ och X:I386iis.in_ till en katalog på din hårddisk. (X: är din cd spelare).

5. Öppna ett nytt kommandfönster i den katalog du skapade i steg 4.

6. Expandera filerna du kopierat...

expand iis.dl_ iis2.dll

expand iis.in_ iis2.inf

7. Flytta iis2.inf till C:WindowsINF och iis2.dll till C:WindowsSystem32Setup.

8. Gå till kontrollpanelen -> Lägg till och ta bort program, Lägg till / Ta bort Windowskomponenter. IIS finns som alternativ nu.

9. Markera IIS, välj detaljer eller om det står Alternativ... Avmarkera SMTP eftersom du inte ska göra någon epostserver... plus att den antagligen kommer att hänga sig. Fortsätt installationen.

10. När du blir tillsagd, stoppa i din W2k cd och leta reda på X:i386. Likaså med din XP Home cd.

11. När den är installerad, gå till Kontrollpanelen -> Administrativa Verktyg så hittar du IIS där.

Konfigurera IIS

När man installerar iis från w2k på xp home fungerar inte standard Directory Security och Home Directory, utan du får konfigurera lite till.

Konfigurera Directory Security

IIS User Accounts eller Användarkonton, om du vill

IIS skapar konton baserade på din dators namn, som används när du ska köra asp-applikationer: IUSR_NAMN och IWAM_NAMN, där NAMN är ditt datornamn

1. Starta IIS från Administrativa Verktyg i kontrollpanelen.

2. Din dator finns under Internet Information Services. Högerklicka på din dator och välj Egenskaper.

3. Välj Master WWW Service i drop down listan, välj edit.

4. Välj Directory Security fliken.

5. Vid Anonymous access and authentication control , klicka edit.

6. I Authentication Methods, se till att bara Anonymous access är markerat, och klicka edit.

7. Standard är IUSR_NAME, men du måste ändra till NAMEIUSR_NAME. NAME är datornamnet. Du kan ändra manuellt eller följa anvisningen vidare...

8. Klicka Browse

9. Vid Select User, välj Advanced...

10. Klicka på Find Now.

11. Välj IUSR_NAME i användarlistan och klicka ok

12. Klicka OK för att stänga Select User formuläret.

13. Avmarkera Allow IIS to control password. Viktigt annars kommer du inte in sedan...

14. Klicka OK för att stänga Anonymous User Account formuläret.

15. Klicka OK för att stänga Authentication Methods formuläret.

16. Klicka OK för att stänga WWW Service Master Properties formulaäret.

17. Klicka OK för att stänga Egenskaperna.

Om det står "The requested resource is in use", när du försöker accessa webservern, följ Home Directory nedan för att ställa in säkerheten.

Konfigurera Home Directory.

Med Internet Services Manager:

Klicka på din dator för att expandera serverlistan i Internet Information Services.

Högerklicka på Default Web Server och väl Egenskaper/Properties.

Välj fliken Home Directory

I Application Settings vid drop down listan Application Protection välj Low (IIS Process).

Klicka OK för att stänga.

Webssidan fungerar nog inte om du går till http://localhost , utan du kanske får "ASP error on line 19". Det beror på att IUSR_NAME inte har rättigheter att köra websidan.

Standard websidan försöker att skapa ett admin-only ActiveX object.

Testa IIS installationen:

Ladda hem Testfilerna i iistest.zip. Expandera dessa till hårdisken.

Gå till Internet Services Manager, välj din webservers egenskaper och välj sedan fliken Home Directory.

I rutan vid Local Path:, skriv in sökvägen till iistest, eller klicka browse för att leta rätt på katalogen.

Klicka OK för att stänga...

Om allt är som det ska, så kan du skriva in http://localhost/default.htm. i webbläsaren för att göra testet.

Det kan vara nödvändigt att starta om datorn för att IIS ska starta på rätt sätt...

Hoppas att det fungerar nu...

när jag installerade iis så följde jag punkt 1 till 11 till punkt och prickar. men vi har ett litet problem. jag visste inte att alla program som du har installerat på datorn där du hämtar inställningarna från med windows easy transfer(Windows Filöverföring på svenska) måste vara installerade på måldatorn. så jag har ju ingen nytta av att jag sparade dom inställningarna med windows easy transfer. så jag får ju installera om hela skiten igen :(

har precis ominstallerat windows xp home. men eftersom man inte kan uppgradera från 2000 pro till xp home så kanske man skulle kunna göra som så att jag gör en clean install av 2000 pro och konfigurerar sedan windows iis, installerar windows easy transfer då windows 2000 pro är ett kompatibelt os för windows easy transfer, och använder windows easy transfer till att spara inställningarna. installerar sedan windows xp home och därefter installerar jag windows easy transfer och genom de sparade inställningarna konfigurerar xp home med windows iis. tror ni det skulle gå?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som första steg, kolla vilken version av WSH du har, du måste ha ver 5.6 eller 5.7 för att det ska fungera.

För att kolla wsh: Öppna en kommandprompt, skriv: cscript

Du borde se:  "Microsoft ® Windows Script Host Version 5.6" or "...5.7". Om inte ladda hem en ny ver.

Windows Script 5.7 for Windows XP eng

Installation av IIS

1. Öppna filen C:WINDOWSINFSYSOC.INF (visa dolda och systemfiler)

2. Leta reda på raden iis=iis.dll,OcEntry,iis.inf,hide,7.

3. Ändra till iis=iis2.dll,OcEntry,iis2.inf,,7 OBS! Viktigt med stor bokstav där det är stor bokstav.

4. Från din w2k cd, kopier filerna X:I386iis.dl_ och X:I386iis.in_ till en katalog på din hårddisk. (X: är din cd spelare).

5. Öppna ett nytt kommandfönster i den katalog du skapade i steg 4.

6. Expandera filerna du kopierat...

expand iis.dl_ iis2.dll

expand iis.in_ iis2.inf

7. Flytta iis2.inf till C:WindowsINF och iis2.dll till C:WindowsSystem32Setup.

8. Gå till kontrollpanelen -> Lägg till och ta bort program, Lägg till / Ta bort Windowskomponenter. IIS finns som alternativ nu.

9. Markera IIS, välj detaljer eller om det står Alternativ... Avmarkera SMTP eftersom du inte ska göra någon epostserver... plus att den antagligen kommer att hänga sig. Fortsätt installationen.

10. När du blir tillsagd, stoppa i din W2k cd och leta reda på X:i386. Likaså med din XP Home cd.

11. När den är installerad, gå till Kontrollpanelen -> Administrativa Verktyg så hittar du IIS där.

Konfigurera IIS

När man installerar iis från w2k på xp home fungerar inte standard Directory Security och Home Directory, utan du får konfigurera lite till.

Konfigurera Directory Security

IIS User Accounts eller Användarkonton, om du vill

IIS skapar konton baserade på din dators namn, som används när du ska köra asp-applikationer: IUSR_NAMN och IWAM_NAMN, där NAMN är ditt datornamn

1. Starta IIS från Administrativa Verktyg i kontrollpanelen.

2. Din dator finns under Internet Information Services. Högerklicka på din dator och välj Egenskaper.

3. Välj Master WWW Service i drop down listan, välj edit.

4. Välj Directory Security fliken.

5. Vid Anonymous access and authentication control , klicka edit.

6. I Authentication Methods, se till att bara Anonymous access är markerat, och klicka edit.

7. Standard är IUSR_NAME, men du måste ändra till NAMEIUSR_NAME. NAME är datornamnet. Du kan ändra manuellt eller följa anvisningen vidare...

8. Klicka Browse

9. Vid Select User, välj Advanced...

10. Klicka på Find Now.

11. Välj IUSR_NAME i användarlistan och klicka ok

12. Klicka OK för att stänga Select User formuläret.

13. Avmarkera Allow IIS to control password. Viktigt annars kommer du inte in sedan...

14. Klicka OK för att stänga Anonymous User Account formuläret.

15. Klicka OK för att stänga Authentication Methods formuläret.

16. Klicka OK för att stänga WWW Service Master Properties formulaäret.

17. Klicka OK för att stänga Egenskaperna.

Om det står "The requested resource is in use", när du försöker accessa webservern, följ Home Directory nedan för att ställa in säkerheten.

Konfigurera Home Directory.

Med Internet Services Manager:

Klicka på din dator för att expandera serverlistan i Internet Information Services.

Högerklicka på Default Web Server och väl Egenskaper/Properties.

Välj fliken Home Directory

I Application Settings vid drop down listan Application Protection välj Low (IIS Process).

Klicka OK för att stänga.

Webssidan fungerar nog inte om du går till http://localhost , utan du kanske får "ASP error on line 19". Det beror på att IUSR_NAME inte har rättigheter att köra websidan.

Standard websidan försöker att skapa ett admin-only ActiveX object.

Testa IIS installationen:

Ladda hem Testfilerna i iistest.zip. Expandera dessa till hårdisken.

Gå till Internet Services Manager, välj din webservers egenskaper och välj sedan fliken Home Directory.

I rutan vid Local Path:, skriv in sökvägen till iistest, eller klicka browse för att leta rätt på katalogen.

Klicka OK för att stänga...

Om allt är som det ska, så kan du skriva in http://localhost/default.htm. i webbläsaren för att göra testet.

Det kan vara nödvändigt att starta om datorn för att IIS ska starta på rätt sätt...

Hoppas att det fungerar nu...

'

funkar inte. jag har gjort allt du har skrevit och när jag testar att skriva in http://localhost/default.htm i webläsarens adressfält och sedan trycker enter får jag upp en inloggningsruta. skriver in användarnamn och korrekt lösenord men den rutan hoppar bara upp igen och sedan testar jag att trycka enter igen och får upp samma ruta igen och efter tredje försöket säger den bara att jag inte har behörighet att visa denna sidan. varför gör den så?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Naturguiden

Vill Tipsa om detta programmet

http://www.rejetto.com/hfs/?f=dl

Samt denna guidesida:

http://www.pcguiden.org/http-file-server.html

Sedan kan du komma åt dina filer vart som helst ifrån bara datorerna är påslagna och du kommer ihåg det ipnummer som datorn har...

Hoppas att detta är det du söker, det verkar så... Jag kan sitta hos min kompis och ändå komma i kontakt med mina filer via nätet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...