Gå till innehåll

Optisk adaptersplitter för ljud


Recommended Posts

Kontakttypen heter Toslink och utseende är densamma som i din dator (dock utan den grå fall luckan framför).

Den lilla Y-kopplingen delar upp ljuset i två strålar. Alltså den halverar effekten till de två utgångarna.

På avstånd som vi talar om i hemmet spelar denna signalförlust ingen roll.

Den andra växeln du visar upp är en mekanisk typ där du med en vridbar ratt flyttar om ljusstrålen

från valfri ingång till en utgående port.

Man kan ju aldrig koppla flera utgångar till en ingång, utan bara dela upp en utgång till flera ingångar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan ju aldrig koppla flera utgångar till en ingång, utan bara dela upp en utgång till flera ingångar.

Du läste väll detta? aldrig flera utgångar till en ingång.

Alternativet för dig är en switsh, manuel eller automatisk dit du kopplar dina ljudkällor tex dvd digitalbox dator etc.

Sedan väljer du på switchen vilken kanal du vill skicka signal genom till tex förstärkaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-> Jag köpte en sån optisk splitter och kopplade in. Det lyser som det ska igenom den fast jag får ingen ljudsignal i någon av enheterna den är kopplad med.

Alltså, FRÅN din t ex DvDRecorder/Spelares optiska UTgång, kan du skicka signalen till flera olika Förstärkares INgångar, via en Splitter.

Men menar du att du vill ha två signaler UT FRÅN Förstärkaren ??

Vad ska de gå till ??

/LbL!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan ju aldrig koppla flera utgångar till en ingång, utan bara dela upp en utgång till flera ingångar.

Du läste väll detta? aldrig flera utgångar till en ingång.

Alternativet för dig är en switsh, manuel eller automatisk dit du kopplar dina ljudkällor tex dvd digitalbox dator etc.

Sedan väljer du på switchen vilken kanal du vill skicka signal genom till tex förstärkaren.

Man kan komma runt detta problem genom att stänga av den enhet som inte skall användas just då.

På så vis kommer inte två (ljud)ljussignaler att blandas samman.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-> Jag köpte en sån optisk splitter och kopplade in. Det lyser som det ska igenom den fast jag får ingen ljudsignal i någon av enheterna den är kopplad med.

Alltså, FRÅN din t ex DvDRecorder/Spelares optiska UTgång, kan du skicka signalen till flera olika Förstärkares INgångar, via en Splitter.

Men menar du att du vill ha två signaler UT FRÅN Förstärkaren ??

Vad ska de gå till ??

/LbL!

Ok missade det. Jag har en tv där jag vill ha optisk kabel med ljud in till förstärkaren. Och så har jag en popcorn hour där jag också vill ha ljud in i förstärkaren. Förstärkaren har bara en optisk utgång så jag vill ju ha ljud från båda mina enheter med hemmabioljudet med den optiska splittern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan ju aldrig koppla flera utgångar till en ingång, utan bara dela upp en utgång till flera ingångar.

Du läste väll detta? aldrig flera utgångar till en ingång.

Alternativet för dig är en switsh, manuel eller automatisk dit du kopplar dina ljudkällor tex dvd digitalbox dator etc.

Sedan väljer du på switchen vilken kanal du vill skicka signal genom till tex förstärkaren.

Man kan komma runt detta problem genom att stänga av den enhet som inte skall användas just då.

På så vis kommer inte två (ljud)ljussignaler att blandas samman.

Ok, ska testa det. Men annars får jag köra med mina analoga kablar mellan tv och förstärkaren och optiskt ljud mellan popcorn hour och förstärkaren. Blir ju problem att bara kunna använda poppen och inte tv:n om man skulle stänga av en enhet för att inte blanda samman ljudsignalen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...