Gå till innehåll

Hjälp att välja router


JoWa

Recommended Posts

Hej,

Dags att byta router, verkar det som, och jag tar gärna emot förslag på vad jag skall välja. Den skall ha WLAN. En kompis förespråkar 3Com och varnar för Netgear…

Jag har nu ett separat ADSL-modem. Är det någon fördel/nackdel att ha modem och router i samma burk?

Tack. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Dags att byta router, verkar det som, och jag tar gärna emot förslag på vad jag skall välja. Den skall ha WLAN. En kompis förespråkar 3Com och varnar för Netgear

Jag har nu ett separat ADSL-modem. Är det någon fördel/nackdel att ha modem och router i samma burk?

Tack. :)

Jag skall göra processen kort och enkel.

Köp en Netgear 624 Extended Range - pris c:a 5-600.

kentan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med plun.... jag kör samma router fast trådbunden! Och självklart skall dom vara separerade...!

Edit:

Har nog meckat med det mesta som finns på marknaden, och måste säga att D-Links enklare apparater är nog dom mest krångelfria!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ännu kortare eftersom den finns överallt....  en DIR-655

Jag måste göra processen ännu kortare - och döda dej  ;)

D-link suger, och har alltid sugit.. och suger än idag. Pang.

kentan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för hittills inkomna förslag. Jag har en D-Link nu, och den bryter anslutningen en gång per timme, och återansluter direkt igen…

Emellanåt måste den startas om, då det trådlösa nätverket försvinner. Det vill jag gärna slippa efter bytet (om möjligt). ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ännu kortare eftersom den finns överallt....  en DIR-655

Jag måste göra processen ännu kortare - och döda dej  ;)

D-link suger, och har alltid sugit.. och suger än idag. Pang.

kentan.

Nej det är en "skröna"......   förmodligen mest för pengarna och för de

som masar sig till D-links supportsida så hittar man oftast nyare firmware.

Sen i de nyaste modellerna så kollar ju routern själv ev nya uppdateringar....

De som inte klarar av att masa sig till en supportsida inkl att läsa en kort instruktion

kan ha haft trubbel med vissa modeller.... ;)    Men det gäller ju även för de flesta routrar....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för hittills inkomna förslag. Jag har en D-Link nu, och den bryter anslutningen en gång per timme, och återansluter direkt igen

Emellanåt måste den startas om, då det trådlösa nätverket försvinner. Det vill jag gärna slippa efter bytet (om möjligt). ;)

Självklart kan även en D-Link gå sönder...! Mina (har 3 stycken) har dock varit besvärsfria i flera år nu!  ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nog meckat med det mesta som finns på marknaden, och måste säga att D-Links enklare apparater är nog dom mest krångelfria!

Skojar du?

Vi tjänar massa pengar på att företagen har köpt just D-link. Vi får både resekostnader samt jobb.

På det viset är D-link bra.. men det är inget vi monterar till våra kunder - skulle aldrig våga.

kentan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för hittills inkomna förslag. Jag har en D-Link nu, och den bryter anslutningen en gång per timme, och återansluter direkt igen

Emellanåt måste den startas om, då det trådlösa nätverket försvinner. Det vill jag gärna slippa efter bytet (om möjligt). ;)

Fabriksreseta routern du nu har.... kör både WAN o LAN i automagi dvs DHCP

Som jag kommer ihåg förra tråden så kunde du utesluta WAN så då är det förhandlingen PC-Router som haltar.

Brukar vara en knapp på baksidan.  Sen kör du automagisetupen igen och ställer alla burkar i DHCP.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skojar du?

Vi tjänar massa pengar på att företagen har köpt just D-link....

kentan.

Det var det dummaste jag har hört.... ungefär som att påstå att bilmecken tjänar massa pengar för att folk köper Volvo...!   ;)  Underförstått, att om folk bara hade köpt Saab istället så hade bilmecken kursat!   ;D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skojar du?

Vi tjänar massa pengar på att företagen har köpt just D-link....

kentan.

Det var det dummaste jag har hört.... ungefär som att påstå att bilmecken tjänar massa pengar för att folk köper Volvo...!   ;)  Underförstått, att om folk bara hade köpt Saab istället så hade bilmecken kursat!   ;D

Njau man måste väl hålla isär för vem olika prylar är.....  plus hur många som kan nyttja en viss uppkoppling.

Hursomhelst för ett litet företag som vill spara pengar så är en DIR-655 ett bra val.... utmärkt val för den glade hemanvändaren... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Njau man måste väl hålla isär för vem olika prylar är.....  plus hur många som kan nyttja en viss uppkoppling.

Hursomhelst för ett litet företag som vill spara pengar så är en DIR-655 ett bra val.... utmärkt val för den glade hemanvändaren... ;)

Det var ju just det jag menade.... man kan inte såga ett märke så rakt av som kentan gör! Lite mer nyanserat tänkande, om jag får be tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo om nu sedan JoWa tar fram gemet eller pennan och gör en reset så

blir det ett riktigt test...

Man kan hitta mycket konstigt i configar.....  ;)

Routern kan även säcka ihop efter en reset... har hänt mig ett par gånger med lite

äldre routrar men då vet man iaf..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste också slå ett slag för dir-655. Fördel med att köpa en router i n-standard också om man har ett nätverkskort som stödjer det. Finns ju en uppföljare till dir-655 som är i stort sett samma pryl, skillnaden är en bling-display. Dessutom ska den vara mer miljövänlig då den bara genererar ström när den används. Dir-855 heter den. Den hade jag nog köpt idag, bara för att jag är svag för nya prylar  :) Men som sagt dir-655 om du vill ha en stabil router och som är billigare än efterföljaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har återställt den ett par gånger

Jo som jag kommer ihåg din förra tråd så hade du testat med att köra utan router.

Mitt fel förra sommaren var mycket korta avbrott som berodde på  synkfel för modemet.

Synkfelet såg jag då på mina loggar att  DHCP förhandingen inte funkade, BBB såg det i sina loggar

när jag skickat in mina loggar.  2:a linjens support.

Nytt modem skickades direkt ....... allt OK !

Omöjligt utan riktiga loggar typ Wireshark...  sedan har du ju även loggningen i routern.

Men som standard ska ju leasetiden vara 1 vecka för LAN burkar.

Om routern är 3-4år så kan det vara enklare att köpa en ny..... men det är ju att utesluta att det inte är ADSL modemet som jeflas.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Dags att byta router, verkar det som, och jag tar gärna emot förslag på vad jag skall välja. Den skall ha WLAN. En kompis förespråkar 3Com och varnar för Netgear

Jag har nu ett separat ADSL-modem. Är det någon fördel/nackdel att ha modem och router i samma burk?

Tack. :)

Jag skall göra processen kort och enkel.

Köp en Netgear 624 Extended Range - pris c:a 5-600.

kentan.

Jag hade en wgt 624 netgear innan min dir-655, och jag har inget att klaga på den mer än att den inte klarade n-standard. Ville ha en router som klarade av mera bandbredd. Men har man en långsam bredbandsuppkoppling spelar det ju inte så stor roll mellan g och n-standard. Min wgt 624 netgear la aldrig ner i alla fall. stabil. Dock har ju wgt 624 routern några år på nacken, kan ju vara kul att ligga lite på framkant när man ändå ska köpa nytt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tre har föreslagit D-Link DIR-655 Skall kika på den, och även DIR-855. ;)

DIR-655: 999:

DIR-855: 1 999:

:o

Spar nog tusenlappen som skiljer

En till sak att kolla......  du kan nog troligen också slå till debug händelser för routern så har du mer att kolla på i loggen.

En DIR-635 så sparar du in lite till....  Gigabitportarna ryker men behovet är ju minimalt med normal användning samt om

man inte har burkar med Gigabit NICs.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=103399

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En DIR-635 så sparar du in lite till....  Gigabitportarna ryker men behovet är ju minimalt med normal användning samt om man inte har burkar med Gigabit NICs.

300:– billigare än DIR-655… Har ju ingen användning av enorm bandbredd. Är det annars något som talar för DIR-655 istället för den billigare DIR-635?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett ännu billigare alternativ... DIR-615

http://www.webhallen.com/prod.php?id=79049

Men den har blott 2 antenner, ju… ::) (Min nuvarande har 1.)

Priset är inte så avgörande. Det jag möjligen vill undvika är att betala för något jag ändå inte kan utnyttja. Har en uppkoppling på 2 mbit, så bandbredden är inte så mycket att fundera på. Däremot stabilitet och god kontakt mellan router och trådlöst anslutna datorer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.
×
×
  • Skapa nytt...