Gå till innehåll

Hjälp att välja router


JoWa

Recommended Posts

Men den har blott 2 antenner, ju ::) (Min nuvarande har 1.)

Priset är inte så avgörande. Det jag möjligen vill undvika är att betala för något jag ändå inte kan utnyttja. Har en uppkoppling på 2 mbit, så bandbredden är inte så mycket att fundera på. Däremot stabilitet och god kontakt mellan router och trådlöst anslutna datorer.

Den räcker säkert till.... såvida du inte bor i ett slott!  ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En DIR-635 så sparar du in lite till....  Gigabitportarna ryker men behovet är ju minimalt med normal användning samt om man inte har burkar med Gigabit NICs.

300: billigare än DIR-655 Har ju ingen användning av enorm bandbredd. Är det annars något som talar för DIR-655 istället för den billigare DIR-635?

Plånboken och framtiden....  samt om du och de omkring dig kommer att köra trådanslutet eller kabel.

Sen är jag fortfarande fundersam över din nuvarande router..... ???

Knäckta/misshandlade (iofs behövs det inte mycket)  kablar/ansutningskontakter är en annan felkälla....

Kraftigt irriterande att bränna pengar på något man inte behöver.... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Plånboken och framtiden....  samt om du och de omkring dig kommer att köra trådanslutet eller kabel.

Här körs både med och utan kabel.

Sen är jag fortfarande fundersam över din nuvarande router..... ???

Knäckta/misshandlade (iofs behövs det inte mycket)  kablar/ansutningskontakter är en annan felkälla....

Kraftigt irriterande att bränna pengar på något man inte behöver.... ;)

Tja, routern fick sig en knäpp i samband med proppen gick (då nätaggregatet i datorn tackade för sig). Fick en router av samma modell av en vän, men i samband med ett åskväder slogs LAN-delen ut (medan WAN och WLAN fungerar)… Så nu används åter den gamla routern, men med nätaggregatet från den nyare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, routern fick sig en knäpp i samband med proppen gick (då nätaggregatet i datorn tackade för sig). Fick en router av samma modell av en vän, men i samband med ett åskväder slogs LAN-delen ut (medan WAN och WLAN fungerar) Så nu används åter den gamla routern, men med nätaggregatet från den nyare.

OK....  elavbrott och åska inkl ombyggnader så då är det nog dags för ett byte.... ;)

Jag skulle ha köpt en 655:a....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag köpte mig en D-Link 615 för att med tråd koppla upp min stora dator och för att trådlöst koppla upp den bärbara. Det skickas inte mycket jättefiler mellan datorerna så den interna farten på 100 Mbits räcker än så länge till. Allt fungerar och några avbrott har vi inte.

Hade jag däremot haft råd hade jag köpt Sitecom Gaming Router 300N XR. http://www.sweclockers.com/articles_show.p...6129&page=1

Jag har fem IP-adresser från min leverantör så därför gillar jag denna router.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, routern fick sig en knäpp i samband med proppen gick (då nätaggregatet i datorn tackade för sig). Fick en router av samma modell av en vän, men i samband med ett åskväder slogs LAN-delen ut (medan WAN och WLAN fungerar) Så nu används åter den gamla routern, men med nätaggregatet från den nyare.

Hur vågar du använda dator och TV utan att ha en förgrening som hindrar överström?En kompis till mig fick datorn förstörd tack vare det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur vågar du använda dator och TV utan att ha en förgrening som hindrar överström?En kompis till mig fick datorn förstörd tack vare det.

Hur skyddar en förgrening mot överström? ??? Det gör ju säkringen… ::)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skojar du?

Vi tjänar massa pengar på att företagen har köpt just D-link....

kentan.

Det var det dummaste jag har hört.... ungefär som att påstå att bilmecken tjänar massa pengar för att folk köper Volvo...!   ;)  Underförstått, att om folk bara hade köpt Saab istället så hade bilmecken kursat!   ;D

Bra E-son. Ditt tämligen "skruvade" exempel blev rätt i sista änden.

Vissa bilfabrikanter har en mycket större eftermarknad* än andra.

(*) Varje nybilsförsälning skall säljas 0,5-1 ggr. sitt ursprungliga värde.

kentan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur skyddar en förgrening mot överström? ??? Det gör ju säkringen ::)

säkringen hinner helt enkelt inte.När den har gått är det försent.ofta har man en trög säkring.Jag vet inte om du bor i hus,men gör du det borde du skaffa en jordfelsbrytare.Den installeras lätt och skyddar alla maskiner.Skälv bor jag i lägenhet men skulle aldrig koppla en dator eller tv utan en överströmsbrytare.Dessutom brukar det vara garanti på dom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur skyddar en förgrening mot överström? ??? Det gör ju säkringen ::)

säkringen hinner helt enkelt inte.När den har gått är det försent.ofta har man en trög säkring.Jag vet inte om du bor i hus,men gör du det borde du skaffa en jordfelsbrytare.Den installeras lätt och skyddar alla maskiner.Skälv bor jag i lägenhet men skulle aldrig koppla en dator eller tv utan en överströmsbrytare.Dessutom brukar det vara garanti på dom.

Totalt fel.

En jordfelsbrytare skyddar inte mot strömpikar.

Datorer nätdelar är bra switschade och tål mer än vad du tror.

Det är bara åskan i princip som knäcker datorerna..!!

kentan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra E-son. Ditt tämligen "skruvade" exempel blev rätt i sista änden.

Vissa bilfabrikanter har en mycket större eftermarknad* än andra.

(*) Varje nybilsförsälning skall säljas 0,5-1 ggr. sitt ursprungliga värde.

kentan.

Mjoo... har man dåliga belägg för sina påstååenden, så kan man ju alltid vrida och vända på det som sägs, och eventuellt få det att se ut som om man har rätt ändå!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra E-son. Ditt tämligen "skruvade" exempel blev rätt i sista änden.

Vissa bilfabrikanter har en mycket större eftermarknad* än andra.

(*) Varje nybilsförsälning skall säljas 0,5-1 ggr. sitt ursprungliga värde.

kentan.

Mjoo... har man dåliga belägg för sina påstååenden, så kan man ju alltid vrida och vända på det som sägs, och eventuellt få det att se ut som om man har rätt ändå!

Nej. Du har rätt. Och det var ditt egna påstående.

Vissa produkter går sönder, eller bråkar mer än andra.

Skall man lägga upp serviceavtal, så är det mer lönsamt med produkter med stor felmarginal... osv..

Service på HP Pavilion är klart mer lönsam - än service på IBM Lenovo.

Så din jämförelse med Saab & Volvo var bra.

kentan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Totalt fel.

En jordfelsbrytare skyddar inte mot strömpikar.

Datorer nätdelar är bra switschade och tål mer än vad du tror.

Det är bara åskan i princip som knäcker datorerna..!!

Det är den till för.Eller är den till för om nåt är felkopplat?(är du elektriker)Det är jag.Om datorerna är bra switchade vet jag inte men jag har kompisar som fick sina datorer förstörda tack vare att dom fick överström.Men en överströmsbrytare är A och O när det gäller vet jag .Har man det är man helt skyddad.Är det ok.nu? ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

JoWa kom att tänka på en grej eftersom du tydligen tappade anslutningen varje timme

det är inte så att du har någon timer som aktiveras vid dom tidpunkterna

hade nämligen ett fel att jag tappade anslutningen varje em. men nästa dag fungerade anslutningen igen tills det blev em. igen

telias support undrade då om jag hade någon timer inkopplad

det visade sig att det var en utomhusbelysning med skymningsrelä och lågenergilampa som var boven

bytte till vanlig glödlampa och problemet var löst

kanske lite långsökt men vem vet

tub

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

JoWa kom att tänka på en grej eftersom du tydligen tappade anslutningen varje timme

det är inte så att du har någon timer som aktiveras vid dom tidpunkterna

hade nämligen ett fel att jag tappade anslutningen varje em. men nästa dag fungerade anslutningen igen tills det blev em. igen

telias support undrade då om jag hade någon timer inkopplad

det visade sig att det var en utomhusbelysning med skymningsrelä och lågenergilampa som var boven

bytte till vanlig glödlampa och problemet var löst

kanske lite långsökt men vem vet

tub

OT men man jag hade liknade spökerier precis då Telia lanserade ADSL.... 

Allt bröts på natten av någon anledning....  det berodde på ett modem som Energiverket bara

monterat på en fjärrvärmemätare utan att säga något.

Snabbt dit med avbitaren så var det fixat.... :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snabbt dit med avbitaren så var det fixat.... :D

:D Vilket klipp! ;)

Jo också OT men modemlösningen fick man slänga i sotunnan och nu sitter det ju

trådlösa "puckar" som sänder till nätstationerna....  riktigt rammel man provade med... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hallå tub.

Har förvisso timer till utomhusbelysning, men den slår inte till och från en gång per timme Utan router (datorn kopplad direkt till adsl-modem) tappas inte anslutningen.

okidoki då är jag med

tub

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...
  • 2 veckor senare...
Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.
×
×
  • Skapa nytt...