Gå till innehåll

Nygammal användare av Vista - återtåget !


nasarf

Recommended Posts

Hallå,

Hur ska xpna ha det kan man fråga sig. När Vista kom var jag en av de som tog Vista-tåget och följde med.

Men i sommras tröttnade jag på alla problem jag hade med Vista och nergraderade åter till XP.

Allt snack om Windows 7 och rapporterna om Windows 7 här på forumet gjorde mig åter intresserad av Vista för att ha vanan inne när väl Windows 7 kommer till försäljning.

En av anledningarna till att jag i sommras nergraderade till XP igen var den slöa överföringshastigheten i vårat hemmanätverk mellan Vista - XP datorerna. Överföringar av stora filer gick bara i bråkdelen av en sekund.

Så igår installerade jag Vista igen och hämtade hem Service Pack 1 och lite andra uppdateringar, döm om min förvåning att problemet var löst.

Så nu blir det Vista för hela slanten :)

xpna-vista-gubbe igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har haft EXAKT samma inställning kring Vista som dig, xpna. En av de verkliga strörningsmomenten i Vista var just det att hemmanätverk och filöverföring mellan datorerna i nätverket var under all kritik... visst blev det en märkbar förbättring efter SP1 men i min smak fortfarande en bra bit att gå innan det var XP-standard på det.

Det som själv förvånar mig är hur Windows 7 INTE har dessa problem överhuvudtaget... allt går lika snabbt och smidigt som i XP. Varför har inte Microsoft lagt ner det där lilla extra för att få samma stabila och snabba filöverföring som i XP när det är ordnat i Windows 7 i pre-beta?

Hursomhelst... är du idag nöjd med hur Vista blivit bättre för dina behov kommer du verkligen gilla Windows 7...

Hehehe... låter som en försäljare...

Mvh // Magnus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har haft EXAKT samma inställning kring Vista som dig, xpna. En av de verkliga strörningsmomenten i Vista var just det att hemmanätverk och filöverföring mellan datorerna i nätverket var under all kritik... visst blev det en märkbar förbättring efter SP1 men i min smak fortfarande en bra bit att gå innan det var XP-standard på det.

Det som själv förvånar mig är hur Windows 7 INTE har dessa problem överhuvudtaget... allt går lika snabbt och smidigt som i XP. Varför har inte Microsoft lagt ner det där lilla extra för att få samma stabila och snabba filöverföring som i XP när det är ordnat i Windows 7 i pre-beta?

Hursomhelst... är du idag nöjd med hur Vista blivit bättre för dina behov kommer du verkligen gilla Windows 7...

Hehehe... låter som en försäljare...

Mvh // Magnus

Ja det får vi verkligen hoppas :)O->

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dock måste jag fråga en fråga som jag inte lyckas hitta svar på via google.

Efter ett tags användande, då datorn varit igång ett par timmar, så går nätverket åter slött.

Vad kan detta bero på?

EDIT:

Öppnade resursövervakaren och såg vad jag misstänker vara problemet.

Nätverket kopierar filer i 66Mbit/s men disken skriver i 8Mbit/s. En tjänst som heter systemindex indexerar samtidigt innehållet på min burk, därför det gå så slött. Vad kan man hitta på för att inte alla resursers på disken skall gå åt till det nu då tro?

Det jag också har märkt är att brandväggen per automatik slås på för de olika nätverksanslutningarna trots att jag valt att avaktivera dessa.

Sen glömmer även Vista bort att det skall vara privata nätverk och inte publica.

Någon som vart med om liknande bekymmer får gärna skriva sin lösning på det hela.

mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...