Gå till innehåll

Begränsad eller ingen anslutning vid start av XP


Recommended Posts

Hejsan alla!

Här är en till som har beskymmer med bruten internet anslutning vid nästan varje uppstart av windows.

Detta beskymmer dyker ideligen upp även efter en total omformatering och nyinstallation av windows.

(All uppdatering används ifrån windows)

Datorn är en Fujitsu Siemens Scaleo M (år2004) i grunden med ett P4GE-FSC moderkort med integrerat nätverks-kort för ethernet Realtek RTL 8139/810x Family Fast Ethernet NIC

Intel® Pentium®4 CPU 3.06GHz Hyper threading, dubbel cache.(hade ett enkelt Intel Celeron M i början)

Två st Ram minnen på 2G tillsammans. (hade från början bara ett på 256Mb tidigare)

Hård disk WDC WD400LB-07DNA2 (40G), ST3120814A (120G)

ADSL-modem D-link DSL 320T (Telia koppar-lina)

Grafik-kort Nvidia Geforce 6200

Windows XP professional sp3

Norman internet control med brandvägg

Internet Explorer 7 ( problemet uppstod redan vid version 6)

Använder mig inte utav router eller något annat och detta gäller bara en dator som är uppkopplad mot ADSL med ett modem.

Dessa knep brukar jag ta till för att lösa problemet vid uppstart av windows:

Brukar testa först genom högerklicka ikonen i verktygsfältet>reparera. 

Kan säga att oftast så får man anslutningen att funka direkt efter att den blivit reparerad på detta sätt och man kan därefter surfa och komma ut som vanligt.

Finns en sak som jag råkar ut för ganska ofta med denna reparation, och det är genom att denna ruta hänger sig och enbart visar en knapp med Avbryt och därefter går det inte att bli av med dialogrutan alls (det hjälper inte om jag klickar på knappen Avbryt att få bort dialogrutan på skärmen) det står då Anslutningen har reparerats.Du kan nu försöka ansluta igen. Grejen med detta är att, där det annars brukar finnas en knapp med Stäng, den har nu när rutan hängt sig ersatts utav en knapp med Avbryt istället.

Ibland har jag också märkt att det kan fungera att upprätta internet-anslutning via enhetshanteraren och genom att ändra i värdena för nätverks-kortets egenskaper i drivrutinerna, men där vet jag inte hur och vilka värden man exakt bör använda sig av, men där finns några enstaka valmöjligheter som facktiskt kan väcka upp en slumrande anslutning.

Har kört Nätverksdiagnostik i windows help och även Nätverksdiagnos via dialogrutan.

Har kollat ipconfig via kommandotolken och msinfo32 systeminformation, där Winsock verkade ok.

Får en känsla utav windows tappat någon slags hänvisning till ett default värde som är kopplat till just nätverket och internet-anslutningen som finns vid varje uppstart hmmm.

Finns det fler inställnings möjligheter som härrör sig till just Nätverks-anslutningen?

Någon som vet? nycklar i registret mm eller andra ställen. Varför hänger sig dialogrutan vid rep?

Kan man reparera på fler sätt? 

Tipps om detta mottages varmt.

Följande stycke är löst.

Som ett litet försök till att urskilja om felet sitter i nätverks-kortet på moderkortet så har jag i dagarna skaffat ett PCI Nätverks-kort som ett komplement (D-Link DFE-530TX) Vid det första försöket att använda detta kort istället så visade det sig att det gammla kortet inte gillade sin nya kompis alls:)

Fick avinstallera och joxa i Enhets-hanteraren i windows för att lösa konflikten och det visade sig att det kan vara svårare än man tror och få ett nytt PCI-kort att funka, då det redan finns ett på moderkortet.

Mitt windows Xp envisades med att vilja använda det tidigare nätverks-kortet, fastän det nya var installerat korekt och det gammla var avinstallerat ( fick krångla med att uppdatera drivrutinerna gång på gång) OBS! och som ett extra tipps till er som tänker göra som jag gjorde. Kom ihåg att om du installerar ett nytt kort, så tänk på att vissa av dina installerade program som använder sig utav din internet-anslutning troligen kommer att sluta fungera utåt vid anslutning till nätet, detta beror antagligen därför de verkar ha en hänvisning och asossiation till din gammla internet-anslutning och det gammla nätverks-kortet som du använde vid installationen av berörda program.

[move]Obilix Nödlösning till er som upplever er dator seg och långsam> öka upp det virtuella minnet med ett USB-minne, även kallat Ready Boost En redi Smålänning[/move]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Senaste drivrutinerna till datorn och nätverkskortet är från 2004, så vitt jag kan se. Det kan mycket väl hända att kortet inte riktigt vill lira med det nyare modemet t.ex! Att det skulle vara ett Windowsfel, kan du troligen utesluta, eftersom samma fel uppträder även efter nyinstallation! Hade jag varit som dig, så hade jag provat med ett nytt nätverkskort, då kostnaden är försummbar! Du kan hitta fullt funktionsdugliga kort för under 100-lappen (se länk för exempel). Skulle felet kvarstå trots nytt nätverkskort, så kan det nog vara idé att ta kontakt med internetleverantören ang. modemet, trots allt! Allt detta sagt med utgångspunkt från att du redan har kontrollerat kablar/kabelanslutningar!

http://www.webhallen.com/list.php?avd=3&konsol=13&genre=722

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade jag varit som dig, så hade jag provat med ett nytt nätverkskort, då kostnaden är försummbar! Du kan hitta fullt funktionsdugliga kort för under 100-lappen (se länk för exempel).

http://www.webhallen.com/list.php?avd=3&konsol=13&genre=722

Hej e-son

Trevlig Lucia på er alla!

Ett litet påpekande i tråden..Ok det var kanske mycket text och en ganska lång historia, men hade du läst lite längre ner så hade du kanske upptäckt att jag redan har skaffat ett extra PCI nätverkskort till en blygsam peng på endast 99spänn :D

Personligen så är jag övertygad om att felet sitter någonstans i windows och inte i hårdvaran därför att det finns inget som hitintills varit idiotsäkert som tillverkats...Varför skulle windows vara felfritt?

När jag reparerar anslutningen, så hänger sig dialogrutan 8 av 10 gånger..så nog finns där symptom på brister i nätverks-delen i windows och den som påstår att windows är ett perfekt mästerverk utan brister & buggar den pysslar med oseriöst trams. Visst existerar detta problem, det visar ju också alla dessa förfrågningar om i detta forum om just beskymmer med nätverks-anslutningen som så många är drabbade utav som använder windows xp.

Kom igen nu & visa prov på era programerar kunskaper, jag vet att här finns folk som är duktiga & sitter inne med kloka svar ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade jag varit som dig, så hade jag provat med ett nytt nätverkskort, då kostnaden är försummbar! Du kan hitta fullt funktionsdugliga kort för under 100-lappen (se länk för exempel).

http://www.webhallen.com/list.php?avd=3&konsol=13&genre=722

Hej e-son

Trevlig Lucia på er alla!

Ett litet påpekande i tråden..Ok det var kanske mycket text och en ganska lång historia, men hade du läst lite längre ner så hade du kanske upptäckt att jag redan har skaffat ett extra PCI nätverkskort till en blygsam peng på endast 99spänn :D

Personligen så är jag övertygad om att felet sitter någonstans i windows och inte i hårdvaran därför att det finns inget som hitintills varit idiotsäkert som tillverkats...Varför skulle windows vara felfritt?

När jag reparerar anslutningen, så hänger sig dialogrutan 8 av 10 gånger..så nog finns där symptom på brister i nätverks-delen i windows och den som påstår att windows är ett perfekt mästerverk utan brister & buggar den pysslar med oseriöst trams. Visst existerar detta problem, det visar ju också alla dessa förfrågningar om i detta forum om just beskymmer med nätverks-anslutningen som så många är drabbade utav som använder windows xp.

Kom igen nu & visa prov på era programerar kunskaper, jag vet att här finns folk som är duktiga & sitter inne med kloka svar ;)

Ok jag missade den delen om nätverkskortet! Men nu när jag sett den så kan jag ju lägga till att om du får problem med dubbla kort så kan du helt enkelt Avaktivera det integrerade.... alltså INTE avinstallera, för då återinstalleras det automatiskt av windows direkt efter omstart!

Vad gäller dina teorier om att det är ett windowsfel, så tror jag fortfarande att du har fel! Eftersom felet kvarstår även efter en ominstallation, och du har nytt nätverkskort, så ser jag nog modemet och/eller själva uppkopplingen som det naturliga undersökningsobjektet! Windows XP är inte fulländat på något sätt, men nätuppkopplingen fungerar definitivt friktionsfritt vid en nyinstallation, om hårdvaran är okey!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad gäller telejack osv, så tycks allt vara i sin ordning med DSL uppkopplingen.

Använder ett lokalt bredbandsbolag Wexnet som tillhandahåller de fysiska förbindelserna ifrån vår lokala telestation och vidare ut på nätet. De i sin tur använder sig utav en annan ISP "Cenara" som levererar internet anknytningen. Kan också tillägga att en ADSL anslutning igentligen inte har något som helst att göra med den "vanliga" samtals operativa delen i dem flesta fallen, så ifall någon förlorar möjligheten till att ringa ut på sin hemtelefon- så behöver det inte betyda att man också har förlorat sin ADSL uppkoppling samtidigt. Å andra sidan, visst kan ett telejack eller annan förbindelse utrustning ut på ledningen få okontackt i den direkta utrustningen i form av en gammal uttjänt utrustning eller i kombination av oxideringar i kontacktytor mm. Men i de fallen så är det brukligt att man också förlorar hela kommunikationen ut på nätet under lång tid och inte bara I WINDOWS STARTÖGONBLICK! och att det därefter skulle vara frid och fröjd ser jag som paranoid noja.

Vad jag menar med att det inte behöver ha att göra med den vanliga telefonen, beror på att i de fall någon får ett avbrott i teleförbindelsen, så kan detta vara pga att din teleoperatör (inte att förväxla med din ADSL bredbandsoperatör) har drabbats av något teckniskt fel och då i deras utrustning längre bort än i din närmaste telestation 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svar!

Är medveten om att man får problem efter varje uppstart om man avaktiverar en sån här enhet i enhetshanteraren. Så klart man bör inaktivera med rött kryss för att inte den ska dyka upp igen.

Och det var exakt vad jag också gjorde när jag testade med de nya kortet i datorn, kanske jag inte var tillräckligt tydlig där.

Efter vad jag kunde se, så hjälpte det inte med ett nytt kort, därför problemen blev demsamma efteråt.

=windows hittar ingen internetanslutning vid starten.

Därtill dök de upp fler problem när jag använde det nya PCI-kortet= windows blandade ihop nätverksanslutningarna och detta gälde även installerade program som finns i datorn som också fick problem. Antar att programmen använder sig utav samma hänvisning som de som finns inuti operativsystemet, så då bör kontentan vara att windows hade felaktiga hänvisningar till att nå internet.

Detta bör också sägas, detta hände då bara ett av korten användes och det andra var inaktiverat.

Samma sak händer även efter en boot och också efter att man bytt kort och startat om datorn.

Ytterligare ett förtydligande: Avsikten från min sida vad gällde att testa med ett nytt kort som komplement var naturligtvis inte att jag då skulle använda mig av båda samtidigt ???

Man bör nog bara köra med ett styck åt gången eller? :D

Men men, jag fick ju iaf de svaret jag var ute efter för & se ifall där fanns ett materialfel i de ursprungliga nätverkskortet, vilket det inte var utan de verkar fungera bra.

Nästa ställningstagande blir då att utröna var i windows det går att ändra så att windows automatiskt fattar att där finns en fungerande internetanslutning direkt vid starten, utan att man behöver reparera nätverksanslutningen varenda gång windows startat?

Tackar så mycket för svar som kommit och ser fram emot ännu fler svar ifrån så många människor som möjligt som vet lite mer om denna fråga

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visserligen finns det mycket man kan säga om alla dessa olika fabrikat som snurrar runt på marknaden, men det är ju inte värre än att det faktiskt går & avinstallera om nu just brandväggen skulle vara en av orsakerna till detta problemet.

Några fler förslag?

Har under de senaste åren hunnit med & prova Outpost firewall också vilket i mina ögon vart en enda lång walt disney serie och eftersom windows egna inbyggda brandvägg verkar så lättintaglig för hackers & skadlig kod så föll mitt val naturligt på Norman eftersom jag råkar ha flera års licens hos dom och min egen bedömning efter 5års användning av deras virusskydd så måste jag säga att Norman har hållt jämna steg med tex Eset Nod32 som ja också kört ända tills något år sedan.

Outpost anser jag också vara en något lite väl kommersialiserad produkt som kanske ger iallafall mig personligen ett lite granna tvivelaktigt intryck, efter alla de marknadsförings mejl som de överöst min inbox med ända sedan köptillfället. A-squared Anti malware är också ett virus program jag hunnit med under de sista två åren, denna produkt är rellativt lik Outpost firewall med skillnaden att den saknar brandvägg och inriktar sig på virus adware trojaner dialer skadlig kod mm istället. En väldigt bra grej som detta program innehöll och som jag just nu saknar lite är den inbyggda applikationen för skydd för hijacking, vilket väldigt snyggt gav ett sammlat ställe där man kunde se varje autorun i registret snyggt och prydligt för alla program, processer och även annat som tex activ x. Där var också möjligt att ändra till de värden man själv ville ha för varje applikation. Man kan säga att Anti malware kunde användas till att i stort sett bevaka varenda program i datorn om man ville och även cockie hanteringen.  Problem kan uppstå om man ger Anti malware lite väl stor tyglar i sitt beskämpande, därför det är inte omöjligt att den i paranoida inställningar börjar misstaga sig även vad gäller windows eget system och filer som ett förestående intrång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte läst igenom allt som skrivits. Min egen erfarenhet är att man hitta mycken hjälp på nätet.

Jag sökte på din rubrik och fick dessa svar:

http://www.google.se/search?hl=sv&q=Be...mp;aq=f&oq=

Första träffen verkar innehålla en hel om ditt problem:

http://eforum.idg.se/viewmsg.asp?entriesid=891792

Andra träffen från Microsoft:

"Meddelandet "Begränsad eller ingen anslutning" visas på en dator som är ansluten till Internet med ett DSL- eller kabelmodem efter installation av Windows XP Service Pack 2"

http://support.microsoft.com/kb/892896/sv

I detta inlägg skriver J0hanE:

http://eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=939859

"Citat från Venoms inlägg:

"Start -> Kör, skriv: cmd (enter)

Skriv: netsh winsock reset (enter)

Starta om datorn"

Härliga tider!"

Löste tydligen hans problem!

Kolla igenom söksvaren, med lite tur kan du få en hint om vad som spökar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för god hjälp & bra länkar!

Har kollat runt lite bland sidorna och mitt första sammlade intryck pekar åt att problemet skulle ha & göra med Winsock i kombination med Normans brandvägg, men jag är på intet sätt säker.

Det talas om på någon sida att ett protokoll kan vara förhindrat, vilket kanske också kan vara en trolig orsak eller varför inte en tjänst av något slag.

Kan tänka mig att vissa tjänster startas om när man reparerar sin anslutning och att det kan ha sin förklaring till varför man får igång anslutningen efter en reparation.

Vid reparationsförloppet ser man bla ARP, Net-BT och DNS fara förbi hastigt i dialogrutan (då rutan inte hänger sig) Man kan också se att dessa cachar rensas och förnyas och därefter funkar anslutningen.

Har winsock sammanblandning med dessa cachar, eller vart hittar man inställning möjligheterna för dessa?

Känner mig också lite förbryllad i att använda mig utav kommandot Netsh, läste på ett ställe där man beskrev detta kommando som ett verktyg för att bemästra windows firewall med.

Hur funkar de då när man använder sig av en annan brandvägg?

(En sak jag råkat glömma- jag har en lapp med Vista och när jag använder den på adsl modemet så kommer man ut utan problem, råkade glömma detta bara för den används så sällan :-[)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade här ett av svaren, vad som händer vid reparationen.

Use the automated repair option Double-click the connection icon in the Network

Connections folder and click the Repair button on the Support tab. Selecting this

option has the same effect as typing the following commands from a command

prompt:

■ ipconfig /renew Automatically renews your IP address from a DHCP server

■ arp d Flushes the Address Resolution Protocol cache

■ nbtstat R Reloads the NetBIOS name cache

■ ipconfig /flushdns Clears the DNS cache

■ ipconfig /registerdns Registers the computers name on the appropriate DNS

server

● Renew your IP address If you dont want to perform the full set of repairs, use the

ipconfig /renew command to renew your IP address from the DHCP server.

● Restore the base TCP/IP files Although you cant uninstall TCP/IP in Windows XP,

you can reinstall all its components and reset registry keys to a clean state. To do so,

type netsh int ip reset resetlog.txt. Note that this step is not as drastic as it sounds and

will not tamper with your current network settings.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

[move]Obilix Nödlösning till er som upplever er dator seg och långsam> öka upp det virtuella minnet med ett USB-minne, även kallat Ready Boost En redi Smålänning[/move]

När det gäller Ready Boost upplever jag en minimal skillnad, om ens det.

Håll datorn ren i stället  :D geek!

/Anderzzon

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...