Gå till innehåll

Kan inte öppna mappen, vadå felaktig syntax?


Up2

Recommended Posts

Hej!

Jag har ett problem med min externa hårddisk. För några dagar sedan använde jag den med Ubuntu 8.10 och sorterade lite musik på hårddisken. Jag bytte namn på mappen Weird Al yankovic till "Weird Al" Yankovic och blev förvånad att mappnamnen kan innehålla citattecken eftersom det inte går i Windows (jag vet inte hur det är i Mac OS X).

När jag idag kopplade hårddisken till en Windows XP Home SP3-dator gick inte inte att öppna mappen och i Egenskaper står det att den är 0 byte stor fast jag vet att den innehåller låtar och andra mappar på cirka 300 MB. Följande meddelade visas när jag dubbelklickar på mappen:

G:Mina dokumentMin musik"Weird Al" Yankovic är inte tillgänglig.

Felaktig syntax för filnamn, katalognamn eller volymetikett.

Om jag försöker byta namn på mappen visas detta meddelande:

Det går inte att byta namn på "Weird Al" Yankovic. Felaktig syntax för filnamn, katalognamn eller volymetikett.

Betyder det att jag måste koppla hårddisken till en Ubuntu-dator och byta namn på mappen för att sedan koppla den till Windows-datorn igen och kunna visa innehållet? Om jag måste göra det kan det bli ett problem eftersom Linux-datorn inte finns kvar.

Hjälp mig snälla!

God jul och gott nytt år!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova att byta namn på den från ett dos fönster...

starta ett fönster... start -> kör: cmd

Gå till din hårddisk... dvs: cd x:  (x: = din hårddisk)

kör kommandot: dir (för att se om du kan hitta den felaktiga katalogen)

finns katalogen där, skriv: ren x:*Weird Al* Wierd_Al

Det kanske går... eftersom * är ett wildcard som ska ta alla tecken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni har ju gått förbi lösningen ;)

Testa att göra en Live-CD och ändra därifrån.

Detta är ju det simplaste; bara gå in på ubuntus hemsida och ladda ner en cd-avbild och bränn och starta datorn med den och ändra filnamnet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova att byta namn på den från ett dos fönster...

starta ett fönster... start -> kör: cmd

Gå till din hårddisk... dvs: cd x: (x: = din hårddisk)

kör kommandot: dir (för att se om du kan hitta den felaktiga katalogen)

finns katalogen där, skriv: ren x:*Weird Al* Wierd_Al

Det kanske går... eftersom * är ett wildcard som ska ta alla tecken.

När jag skrivet cd g: så är det enda som händer att det står

C:Documents and SettingsUp2>

G:

sen står det

C:Documents and SettingsUp2>

Jag har försökt att skriva cd d: men samma sak uppstår.

Det går inte att ta bort eller flytta på mappen. Då kommer samma tjat om felaktig syntax för filnamn, katalognamn eller volymetikett. Försöker jag flytta på den till skrivbordet säger Windows:

Det går inte att kopiera fil. Det går inte att läsa från källfilen eller källdisken.

Betyder det att jag måste flytta allt annat från hårddisken och formatera om den för att bli av med mappen? Men då förlorar jag alla låtarna i den mappen...   :'(

Mer hjälp tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hatar verkligen att jag är så dålig på kommandotolken! När jag skriver dir visas bara några mappar

HP DRIVERS

Hämtningar Windows

Projekt åt jobbet

Mina dokument

Mina filer

Sommaren 2006

Hur kommer jag in i mappen "Weird Al" Yankovic i Min musik i Mina dokument genom kommandotolken eller på något annat sätt?

och det där med att köra en live cd. jag har en sån, men när jag testade så fick jag meddelandet: cannot mount this drive (kommer inte ihåg exakt vad som stod)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skriv cd "Mina Dokument" (jepp inkl "" eftersom mappen innehåller mellanslag.

skriv cd "Min musik" (inkl ""....)

skriv sen: dir

Om du inte ser din jämrans mapp (som du säkert kan vara utan, skitmusik by the way), prova med att skriva:

cd (med mellanslag efter) och tryck sen på TAB-tangenten x antal gåner. För varje gång visar den upp mapparna i bokstavsordning.

Om du fortfarande inte hittar din mapp, prova med Venoms tips.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skriv cd "Mina Dokument" (jepp inkl "" eftersom mappen innehåller mellanslag.

skriv cd "Min musik" (inkl ""....)

skriv sen: dir

Om du inte ser din jämrans mapp (som du säkert kan vara utan, skitmusik by the way), prova med att skriva:

cd (med mellanslag efter) och tryck sen på TAB-tangenten x antal gåner. För varje gång visar den upp mapparna i bokstavsordning.

Om du fortfarande inte hittar din mapp, prova med Venoms tips.

odenxt: Jag vill inte starta någon konflikt, men jag har inte sagt att jag ska lyssna på musiken. Och förresten är den inte till mig.

Men jag ska försöka med ditt och de andras tips. Jag återkommer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...