DAson Posted December 14, 2008 Posted December 14, 2008 Vad är filen svchost.exe till för och vilken funktion har den. Har 7 stycken svchost.exe som är igång samtidigt. Hur många behövs det. Får inget svar nu men får nog det i morgon. //DAson Quote
JoWa Posted December 14, 2008 Posted December 14, 2008 svchost = service host = tjänstevärd. Hur många svchost.exe som behövs beror på hur många Windows-tjänster som är igång. Som minst har jag klarat mig med två svchost.exe, men nu är fyra igång. Med Process Explorer kan man se vilka tjänster en viss svchost.exe är värd för. Tillägg: Inaktiverade ett par tjänster, så nu har jag endast två svchost.exe igång igen! ;D Quote
Andreas Stenhall Posted December 14, 2008 Posted December 14, 2008 Process Explorer är ett mycket bra verktyg men om du snabbt vill se vilka tjänster som körs i de olika svchost-processerna kan du köra "tasklist /svc". Quote
Kird Posted December 14, 2008 Posted December 14, 2008 Process Explorer är ett mycket bra verktyg men om du snabbt vill se vilka tjänster som körs i de olika svchost-processerna kan du köra "tasklist /svc". Hej! Vad gäller för Vista U SP1? Får endast svart ruta med snabbt förbi blinkande vit text. Mvh Kird Quote
e-son Posted December 14, 2008 Posted December 14, 2008 Vad gäller för Vista U SP1? Får endast svart ruta med snabbt förbi blinkande vit text. Du måste skriva i kommandotolken..... inte i kör! Quote
JoWa Posted December 14, 2008 Posted December 14, 2008 Process Explorer är ett mycket bra verktyg men om du snabbt vill se vilka tjänster som körs i de olika svchost-processerna kan du köra "tasklist /svc". Fel: RPC-servern är inte tillgänglig. ??? Quote
e-son Posted December 14, 2008 Posted December 14, 2008 Fel: RPC-servern är inte tillgänglig. ??? Har du avaktiverat RPC (Remote Procedure Call) i "tjänster"? Quote
JoWa Posted December 14, 2008 Posted December 14, 2008 Har du avaktiverat RPC (Remote Procedure Call) i "tjänster"? Nix, den är igång (i en egen svchost.exe). Däremot är Remote Procedure Call (RPC) Locator inaktiverad. Quote
e-son Posted December 14, 2008 Posted December 14, 2008 Har du avaktiverat RPC (Remote Procedure Call) i "tjänster"? Nix, den är igång (i en egen svchost.exe). Däremot är Remote Procedure Call (RPC) Locator inaktiverad. Sätt den på "manuellt"! Quote
JoWa Posted December 14, 2008 Posted December 14, 2008 Sätt den på "manuellt"! Gjorde så, och startade tjänsten. Ingen skillnad. ??? Quote
Kird Posted December 14, 2008 Posted December 14, 2008 Vad gäller för Vista U SP1? Får endast svart ruta med snabbt förbi blinkande vit text. Du måste skriva i kommandotolken..... inte i kör! Hej! Funkade perfekt. Tack!! Man lär sig alltid något nytt i detta Forum. Mvh Kird Quote
e-son Posted December 14, 2008 Posted December 14, 2008 Sätt den på "manuellt"! Gjorde så, och startade tjänsten. Ingen skillnad. ??? Kollat beroenden? Kanske behövs en reboot också? Quote
JoWa Posted December 14, 2008 Posted December 14, 2008 Kollat beroenden? Kanske behövs en reboot också? ‹Inga beroenden› Quote
e-son Posted December 14, 2008 Posted December 14, 2008 Inga beroenden Remote Procedure Call (RPC) Locator är beroende av Workstation... vad jag kan se i min test-XP geek! Quote
JoWa Posted December 14, 2008 Posted December 14, 2008 Remote Procedure Call (RPC) Locator är beroende av Workstation... vad jag kan se i min test-XP geek! Workstation är startad. Quote
e-son Posted December 14, 2008 Posted December 14, 2008 Workstation är startad. Ja, då vete tusan.... kommer inte på nåt mer just nu i alla fall... : Quote
Kird Posted December 14, 2008 Posted December 14, 2008 Workstation är startad. Ja, då vete tusan.... kommer inte på nåt mer just nu i alla fall... : Hej! Har kopplat in en annan dator med XP HE SP3 och kommandot funkar inte även efter åtgärder enligt förslag i tråden. Men i Vista U är det helt okey!? Varför? Mvh Kird Quote
JoWa Posted March 30, 2009 Posted March 30, 2009 Tror att jag har kommit på vad som orsakade att tasklist /svc inte fungerade för mig: DCOM Server Process Launcher var inaktiverad. Nu är den igång (startade den för att kunna skapa pdf-miniatyrer i Utforskaren ), och jag nu tre svchost.exe: svchost.exe 1212 DcomLaunch svchost.exe 1332 RpcSs svchost.exe 1488 AudioSrv, CryptSvc, Dhcp, dmserver, EventSystem, lanmanworkstation, Netman, Nla, RasMan, Schedule, seclogon, SENS, SharedAccess, ShellHWDetection, srservice, TapiSrv, Themes, TrkWks, W32Time, winmgmt Quote
JoWa Posted March 30, 2009 Posted March 30, 2009 Tror att jag har kommit på vad som orsakade att tasklist /svc inte fungerade för mig: DCOM Server Process Launcher var inaktiverad. Bekräftas. Valde startmetod Manuellt, och startade om. Då fungerar inte tasklist /svc, och pdf-miniatyrer skapas inte, eftersom AcrobatInfo.exe inte startar. Undrar dock varför AcrobatInfo.exe inte kan startas manuellt då DCOM Server Process Launcher inte är startad… Quote
Recommended Posts