Gå till innehåll

Samma problem, dock i annan skepnad. Nätverk går långsamt om Internet Explorer..


nasarf

Recommended Posts

Vänner,

Har en fråga som jag inte lyckas finna svar på, har sökt på Microsoft, och följt detta. http://support.microsoft.com/kb/932170/en-us

Men det är inte lösningen på problemet.

Har nätverk mellan dator A och dator B.

Har startat program för program för att lista ut vilket program det är som sänker nätverkshastigheten.

Det är internet explorer. Med internet explorer igång är kopieringshastigheten ungefär 6 megabyte/s. Med interner explorer avstängd ökar kopieringshastigheten till ungefär 80megabyte/s.

Begriper inte varför explorer stör nätverket så förbaskat?

mvh xpna

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är mystiskt, för det påverkar inte hastigheten utåt mot internet. Bara det lokala nätverket. Enligt resurshanteraren ska det inte vara någon trafik alls (nästan) då jag bara har denna sida uppe.

Verkligen ett bekymmer.

Har inte testat att köra IE8, värt ett försök om det går att avinstallera sen?

EDIT: Skall köra felsäkert läge, återkommer med resultat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, då återstår frågan om du har testat exempelvis Netlimiter för att se om det är så att IE tar upp bandbredd när du startar det i form av ett tillägg av illasinnat slag som generar mycket trafik? Visserligen ska alla tillägg ha rensats när du nollställde det men bra att dubbelkolla. Hade du testat IE8?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt netlimiter är nedladdningshastigheten via nätverket från dator A till datorn B enbart 8megabyte/s mot normala 60-80.

Kommer dock inte på vad som kan vara galet då jag öppnat alla portar osv som skall vara öppna för att detta ska fungera.

Nu kvarstår problemet även med IE igång/avstängt så det verkar eskalera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ansluter ej datorerna A + B via router, det är direkt ansluta till varandra med respektive NIC. Båda har varsitt interna IP osv, den biten är OK :)

Har precis bootat om då det inte fungerade att avaktivera tjänsten jag länkade till förut, och felsäkert läge är inget vidare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har lokaliserat problemet genom att starta program för program i felsäkert och normalt läge.

Det är Windows Live Messenger Beta (senaste alltså) som gör att det går långsamt av någon anledning, kanske använder samma resurs?

Med Live Messenger startad och inloggad går det bara kopiera filer i 8megabyte/s med Live Messenger avstängd går det i full fart.

Varför?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan inte lokalisera källan i Live Messenger, verkar helt lönlöst med den biten.

Dock igår kväll gjorde jag följande,

"Add the CopyFileBufferedSynchronousIo registry entry

==============================================

1. Click Start, type regedit in the Start Search box, and then press ENTER.

2. Locate and then click the following registry subkey:

HKEY_LOCAL_MACHINESOFTWAREPoliciesMicrosoftWindowsSystem

3. On the Edit menu, point to New, and then click DWORD Value.

4. Type CopyFileBufferedSynchronousIo to name the new entry, and then press ENTER.

5. Right-click CopyFileBufferedSynchronousIo, and then click Modify.

6. In the Value data box, type 1 , and then click OK.

7. Exit Registry Editor and restart computer to test this issue.

"

Detta värde fick upp farten, dock bara om Live Messenger är avstängt.

Inget i min hjärna kan för tillfället förstå varför Live Messenger spökar på det interna nätverket. Ska avinstallera och installera Messenger och se om det blir bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...