Samuel_1975 Posted December 15, 2008 Share Posted December 15, 2008 klarar min dator ASUS RADEON HD4830 512MB DDR3 PCI-E DVI ? och klarar mitt moderkort 512 MB? http://www.dustin.se/pd_5010197214.aspx nyköpta dator är länk här under http://www.komplett.se/k/kcp.aspx?sku=392462 vill ha svar ifrån er som vet mer än mig när det gäller vissa saker, för ja fick inte någon info hur mycket mitt moderkort klarar av ( AMD 780G ) mvh Samuel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
waxinator Posted December 15, 2008 Share Posted December 15, 2008 Ja. Mängden minne som anges på grafikkortet (512MB) påverkar inte moderkortet. Om du kör Windows (vanliga 32-bitars) så hamnar grafikminnenas adresser ovanför de 3GB RAM som du kan använda av de 4GB som sitter på moderkortet. Ditt moderkort innehåller redan ett grafikchip Radeon HD 3450 (256MB). När du sätter in det nya grafikkortet Radion HD 4830 så kommer du antingen att få tillgång till fyra skärmutgångar (eftersom de använder samma drivrutinpaket), eller så väljer du bort HD 3450 i BIOS. Det framgår inte vilket moderkort du har men chipsettet du anger (AMD 780G) visar att du eventuellt kan köra "Hybrid CrossFire" där båda grafik- chippen/kortet jobbar tillsammans. http://www.sweclockers.com/nyhet/7401-ny_s...brid_crossfire/ Om man dessutom kombinerar 780G med ett separat grafikkort i Hybrid Crossfire blir prestanda respektabel. Med ett Radeon HD 3450, ett grafikkort som kostar 300 400 kronor, blir prestanda i regel 30 till 90 procent bättre. Hybrid Crossfire med 780G fungerar enbart med Radeon HD 3450 eller Radeon HD 3470. Med reservation att det inte går att blanda för olika grafikkort i Hybrid CrossFire körning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lbl Posted December 15, 2008 Share Posted December 15, 2008 Om ditt moderkort redan har Grafikkort inbyggt, behöver du ju alltså inte ha något MER grafikkort än det inbyggda, har du förstått det ?! Minnet på inbyggda grafikkortet brukar delas med det minne som datorn i sig har (alltså 4Gb i ditt fall), men man brukar kunna avsätta olika stor del av datorns minne, till grafikkortet. Jag vet inte om det går på det där moderkortet, men upp till Max 512Mb brukar man kunna tilldela grafiken när grafikkortet är inbyggt. Men har du köpt en sån där dator från Komplett, så har du väl också fått med en manual till moderkortet, där det ska framgå hur grafikkortet kan ställas in. /LbL! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Samuel_1975 Posted December 29, 2008 Author Share Posted December 29, 2008 Tack för svaren men ja tittade närmare på min dator så måste ja ha minst 500 watt i nätaggregat, ja nöjer mig med mitt nätaggregat på 250 watt, plus detta grafikkort är ju snabbare en geforce 5 så ja sk inte klaga duger än så länge för mig, ja bara undrade för min bror brukar fråga om en del saker, mvh Samuel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts