Gå till innehåll

Recommended Posts

  • 4 månader senare...
Ny alfaversion av Opera 10: 1491.

Windows ”Classic”: http://snapshot.opera.com/windows/o100s_1491.exe

Windows Installer: http://snapshot.opera.com/windows/o100s_1491m.exe

Jaså de behåller classic installer i v 10. :)

Fördel med Windows Installer? Jag trivs med Classic, och att dessutom ha min webbläsarprofil i samma mapp som installationen. Dvs. inte en enda Opera-relaterad fil utanför Program Files\Opera. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaså de behåller classic installer i v 10. :)

Fördel med Windows Installer? Jag trivs med Classic, och att dessutom ha min webbläsarprofil i samma mapp som installationen. Dvs. inte en enda Opera-relaterad fil utanför Program Files\Opera. :)

Windows Installer i sig ger väl inga fördelar, men den versionen innehåller språkfiler, vilket Classic inte gör (:().

På tal om språk: För att få svensk stavningskontroll i Opera 10, använder jag Thunderbirds ordlista (sv.dic, sv.aff). B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows Installer i sig ger väl inga fördelar, men den versionen innehåller språkfiler, vilket Classic inte gör (:().

På tal om språk: För att få svensk stavningskontroll i Opera 10, använder jag Thunderbirds ordlista (sv.dic, sv.aff). B)

OK, jag trodde att uppdateringsförfarandet skulle gå smidigare med Windows Installer. Men det kanske är inbillning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, jag trodde att uppdateringsförfarandet skulle gå smidigare med Windows Installer. Men det kanske är inbillning.

Jaha, nä, det vet jag inte. Jag har installerat Classic, och laddar alltid ned senaste version och installerar, så uppdateras Opera. Smidigt nog för mig. ;)

Funktionen att gå direkt till sista inlägget (eller ett annat inlägg) i en tråd fungerar inte i bygge 1491. :( Har testat på fyra fora, med samma resultat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha, nä, det vet jag inte. Jag har installerat Classic, och laddar alltid ned senaste version och installerar, så uppdateras Opera. Smidigt nog för mig. ;)

OK, samma här. Kommer att fortsätta med Classic, Windows Installer (WI) är ett otyg tycker jag. Har använt en dator där WI var trasigt, och jag lyckades inte reparera det på något sätt. Som en följd kunde man förstås inte installera program som använde WI, och man kunde inte ens STARTA Microsoft Office XP. Lågt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, samma här. Kommer att fortsätta med Classic, Windows Installer (WI) är ett otyg tycker jag. Har använt en dator där WI var trasigt, och jag lyckades inte reparera det på något sätt. Som en följd kunde man förstås inte installera program som använde WI, och man kunde inte ens STARTA Microsoft Office XP. Lågt.

Inte så märkvärdigt att reparera eller installera om Windows Installer...! ;)

http://www.alltomxp.se/forum/index.php?s=&...st&p=117304

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag testade Opera 10 och kom direkt fram till att prestandan när man rullar sidorna upp och ner var extremt mycket sämre än i Opera 9, dessutom kommer det konstiga horizontella streck med två pilar som pekar in mot varandra. Dom verkar vara någon form av debugmojjäng eftersom dom bara kommer när sidan verkar ha ritats fel när man rullat sidan. Det är sjukt störande att det komemr fram massa streck med pilar när man vill rulla sin sida, och det verkar även vara någon form av massiv "tearing" så att halva sidan bara försvinner för ett tag när man rullar. Helt enkelt verkar Opera 10 riktigt usel just nu. Någon kommentar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funktionen att gå direkt till sista inlägget (eller ett annat inlägg) i en tråd fungerar inte i bygge 1491. :( Har testat på fyra fora, med samma resultat.

Löst i 1497! :D

Jag testade Opera 10 och kom direkt fram till att prestandan när man rullar sidorna upp och ner var extremt mycket sämre än i Opera 9, dessutom kommer det konstiga horizontella streck med två pilar som pekar in mot varandra. Dom verkar vara någon form av debugmojjäng eftersom dom bara kommer när sidan verkar ha ritats fel när man rullat sidan. Det är sjukt störande att det komemr fram massa streck med pilar när man vill rulla sin sida, och det verkar även vara någon form av massiv "tearing" så att halva sidan bara försvinner för ett tag när man rullar. Helt enkelt verkar Opera 10 riktigt usel just nu. Någon kommentar?

Har inga pilar, men du påminner mig om att de fanns där i ett tidigt bygge, minns ej vilket. Vilken version har du testat?

Jag kan rulla sidorna i full fart med 10, 1497.

Hoppas att de får ordning på minnesanvändningen. 10:an kan lätt sätt i sig över 300 mb… Just nu dock endast drygt 70, med två flikar öppna. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja lyckades ta en bild av de...

Build

1139

Men vafan! Hur har jag lyckats få ett så gammalt bygge när jag laddade ner det för typ 5 dagar sen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja lyckades ta en bild av de...

Det känner jag igen… ;)

Build

1139

Men vafan! Hur har jag lyckats få ett så gammalt bygge när jag laddade ner det för typ 5 dagar sen?

:o Det första bygge jag testade, för en halv evighet sedan! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
OK, jag trodde att uppdateringsförfarandet skulle gå smidigare med Windows Installer. Men det kanske är inbillning.

Om man använder programmets uppdaterare, laddas en installationsfil som använder WI ned, också om man har installerat med Classic-installeraren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Om man skulle vilja prova på Opera 10 Beta, finns det ingen opera.exe som man byter direkt i Opera-mappen istället för att installera om det hela manuellt?

Nej, inte om du nu har 9.6x. Det räcker inte att byta ut opera.exe. Det har gjorts ändringar i flera filer, och filer har fått nytt namn o.s.v.

Däremot, om du har Opera 10, kan du nog uppdatera genom att ladda ned ”Classic”-varianten och packa upp innehållet i installationsprogrammet. Man bör nog byta ut mer än opera.exe. Har dock ej testat detta. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testade på skoj Opera 9.64 Portabel version och blev förvånad över vad bra den funkade.

Går ju lika bra på datorn direkt, behöver ju inte köras på USB.

Jo, Opera@USB fungerar fint. Ser fram emot Opera@USB version 10, men den kommer väl inte förrän 10:an är ”stabil”.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...