Gå till innehåll

Hjälp mee Zyxel NBG-318S homeplug (nätverk via elnätet)?


ron

Recommended Posts

Får inte det att fungera, någon som vet?

Tre datorer, min med nätverkskabel in i routern.

Vid de andra två, vars en dosa Zyxel PLA 400 U2, elkontakten i väggen och en nätverkskabel till dosan från datorn.

Sedan ska det enligt reklamen fungera. Man ska bara i routerns inställningar (via websida) lägga till de dosor man har med ett lösenord och dess macadress detta för varje dosa man har inkopplade. Sedan väljer man, i inställningarna, "scan" så ska man få visat status och istället för "connected" får jag att ingen dosa hittas.

Huset är ett enplanshus från 1986, jordat i badrum, kök och tvättstuga annars bara "vanliga" uttag. Elmätaren sitter på utsidan av kåken och sedan in till proppskåpet sedan vet jag inte riktigt hur det är kopplat. Fördelen med denna är ju att det går i 200mbit/s vilket är bra när jag om några månader får fiber på 100mbit. I routern finns vanligt trådlöst (108mbit/s) samt tre laningångar. Köpte även ett modem att ha så länge Zyxel Prestige 660M

Någon som har denna hårdvara och vet hur man gör?

Dessutom, någon som är bevandrad i 230V elnät och vad som kan vara fel där och vet hur man kan få igång grejerna?

Det var inte helt billigt med router, modem, samt två dosor (bara dosorna kostade 1500 kr)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo nu blåste jag igenom den stora guiden av ren nyfikenhet och "bara funka"... ;)

ftp://ftp.zyxel.se/PLA-400_v2/user_guide/...%20v2_3.0.5.pdf

En luring med elnät är om du har separerat nätet så att en del ligger via en jordfelsbrytare, ofta kan det vara så med lite äldre hus.

Testa med uttag närmare varandra, samma rum om möjligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du använt knappen Encrypt enligt anvisningarna?

Hrrrrrmmmmmmmm.......encrypt........njae, nä.

Återkommer.......

Tack för svaret. :)

Jag får ju t.o.m. "Out of network" på den enhet som är integrerad i routern

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men du Ron... kolla om du har 2 elluttag i samma rum där du har din inkommande ledning och testa där.

Utan att kolla hur det funkar så måste ju det här använda "nollan" annars blev det ingen kontakt och ingen vill ju hålla på

och flytta faser.... då behövs en elektriker.

Jag har Jordfelsbrytning på Kök och Badrum och det är då separerat från resten... kan vara nåt sånt... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...