Gå till innehåll

Delat internet mellan två Vistadatorer


DAson

Recommended Posts

Hur ska jag gå till väga för få internet att fungera på den 2:a datorn som också har Vista. En liten förklaring hur det är kopplat från bredbandsmodemet en lång kabel från vardagsrummet till min Dator 1, från Dator 1 det extra nätverkskortet till en nätverkshubb. Från nätverkshubben till dator 2. Det har funkat förr då jag hade XP på båda datorerna då har internet funkat utan problem på datpr 2 alltså men nu vill det inte funka alls. Hoppas att någon vet vad felet ligger och kan kanske hjälpa mig att funka igen.

//DAson

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den koppling du haft hittills har krävt att dator1 har varit igång för att dator2 skall kunna surfa.

Detta är ingen bra lösning. Båda datorerna borde ha tillgång till Internet oavsett varandra.

Vissa bredbandsmodem har endast en datorutgång och i de fallen bör man skaffa en billig router som

tar hand om Internet delningen till samtliga datorer. Denna router han ha både fasta portar och trådlös

anslutning för att du skall slippa långa kablar.

I ditt förra Windows XP -nätverk så delade dator1 ut port1 till port2 där bland annat dator2 var ansluten.

I Windows Vista gör du på samma sätt. Öppna Kontrollpanelen - Nätverk... - Hantera nätverksanslutning (vänster)

Högerklicka på nätverket där bredbandet är anslutet och välj Konfigurera. Välj fliken Delning och

"Tillåt att andra nätverksanvändare ansluter genom Internetanslutningen på den här datorn".

Välj sedan vilken nätverksport som skall få tillgång till Internet (port2).

Din dator1 får nu den externa IP-adressen som din Internetleverantör delar ut.

Port2 på din dator får adressen 192.168.0.1 och dator2 kommer att ges/få en adress i serie 192.168.0.nnn

med en Gateway och DNS adress som blir 192.168.0.1

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen Waxinator jag gjorde som du sa och nu fungerar internet på dator 2. Jag har bara den igång ibland eller om jag har en kompis här så brukar han låna den och spela på. Ett stort tack till dig att du hjälpte mig och lösa detta problem. Nu vet jag hur jag ska göra nästa gång. Trodde inte att jag skulle få hjälp vid den här tiden på dygnet.

//DAson

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...