Gå till innehåll

Ljud till andra enheter än TVn?


Recommended Posts

Hej.

Ytterligare en fråga som jag skall försöka förklara och behöver svar på:

Har kopplat min dvd-spelare till förstärkaren (aux) - och kan alltså samtidigt både se på tvn och även höra ljudet genom förstärkaren (Ut i stereo-högtalarna) när jag ser exempelvis en konsert på dvd. Vilket ju är kanon om man vill ha ett bättre (högre) ljud på nåt man gillar.

Jag började "koppla" ihop det här med tanke på att min tv inte har något uttag för  hörlurar. Jag kan alltså använda hörlurarna genom stereon om jag använder dvdn.

Är ni med så långt?

Nu kom jag på att det bara går att höra ljud från tvn den "vanliga", (dvs i dess högtalare) vägen och att ovanstående koppling alltså inte ger mig möjlighet att även lyssna på något från tvn exempelvis tv-nyheter i hörlurarna.

Så hur skall jag fixa det här?

Förstärkaren är en Pioneer från -80, men har de där "vanliga" uttagen med vit och röd kontakt som man sätter in. (TVn har för övrigt bara scart-uttag.)

Tack på förhand för era svar!

MVH

zentao

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att för att du skall kunna lyssna på ljudet ifrån TV:n så måste du kunna "tanka" över det ljudet på något sätt till din stereo och har du inga audiouttag på TV:n så går det inte. Kanske möjligt om du har scartuttag på TV:n. Fråga en radiohandlare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade min anläggning så här tidigare...

Jag kopplade stereon till stereovideon och använde kanalbytena via videon istället. Enda kopplingen till tv:n var via scartkabel. Nackdelen var ju just alla fjärrkontroller.. videon fick alltid stå på...

Det är allt lite lättare med hemmabio och platt-tv... VHS:en står numera i förrådet...*L*

Mvh // Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...