zen-TAO Posted December 19, 2008 Share Posted December 19, 2008 Hej. Ytterligare en fråga som jag skall försöka förklara och behöver svar på: Har kopplat min dvd-spelare till förstärkaren (aux) - och kan alltså samtidigt både se på tvn och även höra ljudet genom förstärkaren (Ut i stereo-högtalarna) när jag ser exempelvis en konsert på dvd. Vilket ju är kanon om man vill ha ett bättre (högre) ljud på nåt man gillar. Jag började "koppla" ihop det här med tanke på att min tv inte har något uttag för hörlurar. Jag kan alltså använda hörlurarna genom stereon om jag använder dvdn. Är ni med så långt? Nu kom jag på att det bara går att höra ljud från tvn den "vanliga", (dvs i dess högtalare) vägen och att ovanstående koppling alltså inte ger mig möjlighet att även lyssna på något från tvn exempelvis tv-nyheter i hörlurarna. Så hur skall jag fixa det här? Förstärkaren är en Pioneer från -80, men har de där "vanliga" uttagen med vit och röd kontakt som man sätter in. (TVn har för övrigt bara scart-uttag.) Tack på förhand för era svar! MVH zentao Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
waxinator Posted December 19, 2008 Share Posted December 19, 2008 TV'ns fabrikat och modell ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tormalm Posted December 19, 2008 Share Posted December 19, 2008 Jag tror att för att du skall kunna lyssna på ljudet ifrån TV:n så måste du kunna "tanka" över det ljudet på något sätt till din stereo och har du inga audiouttag på TV:n så går det inte. Kanske möjligt om du har scartuttag på TV:n. Fråga en radiohandlare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manneman Posted December 19, 2008 Share Posted December 19, 2008 Hade min anläggning så här tidigare... Jag kopplade stereon till stereovideon och använde kanalbytena via videon istället. Enda kopplingen till tv:n var via scartkabel. Nackdelen var ju just alla fjärrkontroller.. videon fick alltid stå på... Det är allt lite lättare med hemmabio och platt-tv... VHS:en står numera i förrådet...*L* Mvh // Mange Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts