Gå till innehåll

[LÖST] Problem med ikonerna i snabbstartfältet


Asast

Recommended Posts

Jag installerade NET Framework 3.5 SP1 både på min hemmadator och jobbdator då ett program krävde det (har inte installerat programmet). Detta ledde till att något hände med ikonerna i snabbstartfältet efter omstart.

- På min hemmadator så byttes ikonerna ut mot andra. T ex Firefoxikonen är nu IE-ikonen istället och IE har ikonen för att annat program. Skapar jag nya genvägar och lägger dessa på skrivbordet så funkar ikonerna. Men direkt jag lägger dessa i snabbstartfältet så blir FF till IE och IE får en annan ikon.

- På min jobbdator så är 2 ikoner "utan bild". Skapar jag nya genvägar för dessa program så är ikonerna fortfarande "döda".

Jag har gjort en systemåterställning utan resultat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TACK för snabbt svar!  :)

Gjorde som du föreslog (på jobbdatorn) men utan resultat.

Hmmm.... skumt fel, som jag aldrig hört talas om innan! Eftersom det händer på 2 olika datorer samtidigt, kan man troligen utesluta malware... särskilt som du inte ens har installerat programmet ifråga. Försöker googla lite på detta under dan!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TACK för snabbt svar!  :)

Gjorde som du föreslog (på jobbdatorn) men utan resultat.

Hmmm.... skumt fel, som jag aldrig hört talas om innan! Eftersom det händer på 2 olika datorer samtidigt, kan man troligen utesluta malware... särskilt som du inte ens har installerat programmet ifråga. Försöker googla lite på detta under dan!

Ja, jag tror inte heller det är malware. Använder nod 32 på båda samt SuperAntiSpyware och Malwarebyte's AntiMalware. Inget av dessa program visar på något. Likaså är HijackThis-loggen normal. Utan jag drar slutsaten att det har med installationen av NET Framework att göra. Det är den enda gemensamma nämnaren som jag kan se det.

Vore jättesnällt om du kunde googla.  :) Jag har googlat som hastigast och hittat några som haft liknande problem som min hemmadator, men jag har inte hittat någon lösning som fungerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svårt att hitta något matnyttigt om detta...!  ::)  Men en chansning som kan vara värt att testa är möjligen att förnya ikoncachen.

1. Starta kommandotolken i Administratörsläge. (skriv cmd i startmenyns sökfält och högerklicka på cmd.exe, samt välj "Kör som Administratör")

2. Starta Aktivitetshanteraren och avsluta processen explorer.exe!

3. I Kommandotolken skriver du nu: cd C:UsersDittWindowsKontoAppDataLocal och trycker Enter

4. Skriv attrib -H IconCache.db och tryck Enter

5. Skriv del IconCache.db och tryck Enter

6. Skriv start explorer och tryck Enter

Håller tummarna för att ikonerna uppför sig som dom skall efter det!  ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta hände mig några gånger med Windows XP där jag hade externt program för Tema & Ikon -byte.

Det är bara att byta tillbaka ikonerna i snabbstartsfältet.

Högerklicka på en ikon i taget, välj Egenskaper - Byt ikon... och välj originalet som visar sig där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta hände mig några gånger med Windows XP där jag hade externt program för Tema & Ikon -byte.

Det är bara att byta tillbaka ikonerna i snabbstartsfältet.

Högerklicka på en ikon i taget, välj Egenskaper - Byt ikon... och välj originalet som visar sig där.

Fusk.... det var för enkelt!    ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med dig e-son - det där var fusk!  :D Men det funkade tjolahopp! Tack för att du försökte i alla fall. Nu har både du och jag lärt oss något nytt idag.  ;)

Puss & Kram till waxinator för det oväntat enkla svaret på ett krångligt fel!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...