Manneman Posted December 20, 2008 Share Posted December 20, 2008 Har stött på ett skumt problem. Jag har Windows 7-datorn kopplad mot mitt hemnätverk. Allt är inställt som i de andra datorerna (XP och Vista-maskinerna). Jag har ställt in det så att jag i Win 7-maskinen ska se den delade disken som finns i dotterns XP-maskin. Problemet: När jag loggar in allra först så ser jag dotterns delade disk i Utforskaren. När hon sen loggar in sin maskin efter mig så blir disken grön och jag kan bara klicka på den och har direkt tillgång till den. Men om jag sen startar om datorn eller loggar in efter henne, och sen klickar på hennes utdelade disk, frågar Windows 7 efter användarnam och lösenord. Jag har ingenstans angivit att den ska fråga efter lösenord... hur blir jag av med detta? Maskinerna är kopplade trådlöst via router som har rejäl kryptering. Nätverket i Windows 7 är ställt på "Home Network"... ska det vara "Public Network" istället? Tacksam för svar.. Mange Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manneman Posted December 20, 2008 Author Share Posted December 20, 2008 Hehe... efter lite fördjupning hittade jag en inställning... Mange Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
perbear Posted December 22, 2008 Share Posted December 22, 2008 Du Manneman, kanske att du kunde dela med dig av lösningen också. Kanske att det här kunde läggas under tips eller nåt liknande för kommande förvirringar hos andra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manneman Posted December 28, 2008 Author Share Posted December 28, 2008 Du har helt rätt... det var mitt eget panikartade inlägg jag skämdes över och trodde att alla visste det utom jag. Under nätverkscenter finns det inställningar för nätverket. Bara att klicka av rutan om man vill ha lösenordsskyddat eller inte. Mange Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts