Gå till innehåll

Skum förfrågan om användarnamn och lösenord


Manneman

Recommended Posts

Har stött på ett skumt problem. Jag har Windows 7-datorn kopplad mot mitt hemnätverk. Allt är inställt som i de andra datorerna (XP och Vista-maskinerna). Jag har ställt in det så att jag i Win 7-maskinen ska se den delade disken som finns i dotterns XP-maskin.

Problemet: När jag loggar in allra först så ser jag dotterns delade disk i Utforskaren. När hon sen loggar in sin maskin efter mig så blir disken grön och jag kan bara klicka på den och har direkt tillgång till den. Men om jag sen startar om datorn eller loggar in efter henne, och sen klickar på hennes utdelade disk, frågar Windows 7 efter användarnam och lösenord. Jag har ingenstans angivit att den ska fråga efter lösenord... hur blir jag av med detta?

Maskinerna är kopplade trådlöst via router som har rejäl kryptering. Nätverket i Windows 7 är ställt på "Home Network"... ska det vara "Public Network" istället?

Tacksam för svar..

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har helt rätt... det var mitt eget panikartade inlägg jag skämdes över och trodde att alla visste det utom jag.

Under nätverkscenter finns det inställningar för nätverket. Bara att klicka av rutan om man vill ha lösenordsskyddat eller inte.

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...