Gå till innehåll

[LÖST] Kommer inte ut på Internet; nätverkskort eller annat?


Recommended Posts

Hej ni kunniga med hårdvaran!

En kompis lämnade till mig sin Toshiba-laptop med orden: kan du fixa den här, den är nog full av virus och annat, och det tvivlar jag inte heller på.

Jag är inte speciellt hemma med en laptop, har aldrig haft en sån. Till saken hör också att anslutningen är Telias mobil bredband, och med den står jag lika mycket ute som en snögubbe.

Att börja med så visar sig problemet att nätverket inte funkar, har försökt, men efter mina försök, får jag till svar att kabeln till nätverkskortet är inte i!!! I en lap top?

Vad och hur ska jag  börja med?

Vänner, en nöt att knäcka (att börja med)

//Mickilina

Glömde nämna att OS är Vista, lika okänd för mig som annat i detta fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är inte så hemma på Telias mobila bredband, men visst funkar det med vanlig trådbunden uppkoppling även på en laptop. har du ett uttag ledigt på din vanliga uppkoppling så är det bara att plugga in laptopen!  :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej e-son!

Om det var så enkelt. Den är pluggad.

Det påstås nu att:

Ett problem kan ha uppstått med ett eller flera nätverkskort på datorn.

Två allternativ:

Anslut en kabel till nätverkskortet

Aktivera trådlös funktion.

Vad göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej e-son!

Om det var så enkelt. Den är pluggad.

Det påstås nu att:

Ett problem kan ha uppstått med ett eller flera nätverkskort på datorn.

Två allternativ:

Anslut en kabel till nätverkskortet

Aktivera trådlös funktion.

Vad göra?

Har du provat att högerklicka på nätverksikonen i systemfältet och välja "Diagnosticera och reparera"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej e-son!

Japp, svaret har du ovan  ???

// Mickilina

Kan det fasta nätverkskortet möjligen vara inaktiverat eller felinställt... jag är som sagt inte så hemma på den trådlösa utrustningen! I högerklicken på nätverksikonen har du även "Nätverks och delningscenter"... där finns "Hantera nätverksanslutningar"! Du får "röja" lite där!  ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Waxinator!

Den här datorn är ca 4 månader gammal, och den har funkat hittills. Tycker inte man ska behöva börja med att köpa kablar vilka inte följde med köpet.

Nu är det säkerligen så också, att här finns vet i vad sortens ohyra pga en okunnig och slarvig ägare, men först måste man komma ut på Internet, och troligtvis skulle man kunna lösa detta utan kabelinköp också, antar jag.

Men som sagt, jag är okunnig... här finns kunskap  ;)

//Mickilina

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej e-son!

Jag har surrat där, men längre har jag inte kommit. Var inte då hemma heller och skrev inte upp alla svar jag fick.

Men nu ska jag skriva här vart efter:

""Nätverks och delningscenter": Inte ansluten. Datorn är inte ansluten till något nätverk.

Anslut till ett nätverk; Klickar:

Bredbandsanslutning PPPoE-anslutning

HUAWEBG Telia connect Fjärranslutning

Klickar på det första och Anslut: Behövs användarnamn och lösen

Uppger dessa: Det gick inte att ansluta till Bredbandsanslutning

Diagnostisera problemet:

Inget fel med datorns nätverksanslutning hittades

Och så vidare...

Vad för sjutton är vajsing?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte kompisen skickat med allt som hör till så får du problem med att koppla upp till Telia internet

på samma sätt som hon gjorde (försökte göra).

Telias dongel är ett modem som kopplas in i sidan på datorn med hjälp av en kort USB-kabel.

Du kan naturligtvis koppla in hennes dator till ditt egen Internet modem via nätverkkabel tills vidare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag misstänker att den vanliga fasta uppkopplingen är inaktiverad.... kolla hur många anslutningar det finns på "Nätverks och delningscenter / Hantera nätverksanslutningar" ...skulle tro att du har minst 2 där... en av dom bör fungera med din nätkabel!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Waxinator!

Kompisen har skickad med allt, men här finns bara en lång kabel med en stor "klump" mitt i. Vet inte vad den "klumpen" är för något, ena ändan sätt på h. sida av laptopen, andra till eluttaget. Det finns inget som jag kan sätta i mitt modemet.

Har inte själv heller någon USB-kabel, som jag tror passar i.

Min kompis har använd datorn i ca 4 månader utan någon USB-kabel. Men något har hänt bara för ett par dagar sedan.

//Mickilina

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej e-son!

Ser ut att det borde finnas 3 nätverksanslutningar:

Anslutning till lokalt nätverk (med röd kryss över)

Bredbandsanslutning (grönt bock, borde alltså fungera)

Trädslös nätverksanslutning (röd kryss över)

Sen längre ner finns denna HUAWEBG. (läste jag fel?) Telia connect

//Mickilina

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Högerklicka på "Anslutning till lokalt nätverk (med röd kryss över)" och "Aktivera" den.... sen bör din fasta uppkoppling fungera. kabel till ditt eget modem alltså! Du kanske måste starta om för att det skall funka!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan annars prova att aktivera Trådlös nätverksanslutning (röd kryss över)... men jag vet inte om det fungerar utan en "dongel"

Edit:

HUAWEBG. Telia connect är troligen den anslutning som har användts tidigare... men jag misstänker att du inte har fått med det mobila modemet (dongeln).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men jösses amalia ändå!

Jag behövde bara ta fram och koppla i nätverkskabeln och då fick jag eländet igång! Nu har jag XP:s hemsida framme på laptopen.

Tusen tack e-son.

Lättnadens suck, nu har man kommit så här långt

Sen blir allt annat, men då behöver jag nog Malous hjälp, skulle tro, och startar en ny tråd där den hör hemma.

Tacksam Mickilina

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.
×
×
  • Skapa nytt...