Gå till innehåll

Frågor om växlingsfilen


BennyLindahl

Recommended Posts

Kan någon förklara det här med växlingsfilen? Ska man låta Windows, Systemet eller ska man själv bestämma hur och var den ska ligga, någon skrev, för länge sedan, att man ska ha en egen och den ska vara RAM-minnet x2, och inte ligga på systemdisken (om man har flera HD). Om den är viktig, varför får man möjligheten att välja själv?

mvh. Benny, Borås

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den är oerhört viktig för prestanda om man har (för)lite ram-minne i datorn. Var gränsen går, kan man diskutera i det oändliga, men personligen vill jag, i Vista, ha 3GB eller mer innan jag stänger av växlingsfilen. Men det är ingen tvekan om att datorn blir snabbare om man har tillräckligt med ram för att stänga av den. Kan/vill man inte stänga av växlingsfilen så kan man ändå öka prestanda genom att sprida ut den på andra diskar, än systemdisken. Man skapar alltså växlingsfil på en eller flera lagringsdiskar och stänger av den på systemdisken... på så sätt kan windows använda sig av växlingsfilen på den disk som är minst upptagen, utan att belasta systemdisken. I en sådan konfiguration gör man bäst i att låta windows själv bestämma storleken! Storleken på växlingsfilen har, med dagens stora diskar, ingen praktisk betydelse så länge den inte är för liten. Annars är rekommendationen 1,5 gånger ram-minnets storlek! En annan möjlig lösning är att skapa en mindre partition enbart för växlingsfilen (motsvarande Linux SWAP), dock helst inte på windows systemdisk. Detta för att undvika fragmentering av växlingsfilen. Men som sagt... gott om ram och avstängd växlingsfil är att föredra ur prestandasynpunkt, eftersom windows då kommer att skapa en växlingsfil direkt i ram-minnet vid behov. Detta går betydligt fortare än att ha den på disk!

Edit:

Jag hittade en gammal artikel på MS Hjälp och Support, som visserligen är skriven för XP, men principen är densamma för Vista!

http://support.microsoft.com/kb/314482/sv

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är en Växlingsfil (Pagefile) och varför behöver man någon över huvud taget ?!

Växlingsfilen ger en utrymmes förlängning till dina installerade minnesmoduler (RAM).

Om du startar upp mera program än vad som finns plats för i RAM så börjar Windows att byta (växla)

plats på delar av programmen från RAM till växlingsfil. Om inte denna möjlighet fanns så skulle nya

eller stora program stoppa upp i Windows på grund av platsbrist i minnet.

Varför inte bara köpa mer RAM ? Det var tidigare svårt att få tag på stora minnesmoduler och de var

dyra att producera. Det var betydligt billigare per megabyte att ha programmen väntande i växlingsfil

jämfört med RAM. Nackdelen är att en växlingsfil är oerhört mycket långsammare att använda.

I dag är det relativt billigt att installera maximal mängd RAM (beroende av operativ och moderkort).

Kan man välja bort att använda växlingsfil ?  Ja om man har mycket RAM (över 2GB) och varken kör

stora eller många samtidiga program. Vissa program är konstruerade på så vis att de kräver att få tillgång

till en växlingsfil. Har man då valt att inte använda någon växlingsfil alls på disk, så kommer Windows att

hjälpa dessa program genom att skapa en växlingsfil i RAM.

Hur vet man om växlingsfilen används ?  Det kan märkas på att det ta lång tid att starta upp program

och man ser på disklampan att enheten jobbar intensivt under lång tid. Mängden växlingsfil som behövs

beror på hur mycket/stora program som körs samtidigt och av hur mycket/lite RAM man har.

Skall man ha en eller flera växlingsfiler ?  Om man har flera fysiska diskar så är det fördelaktigt att

skapa flera växlingsfiler. Systemdisken är den enhet som jobbar mest och behöver avlastas, så om man

kan placera växlingsfilen på annan fysisk disk så är det till fördel. Se till att de inte blir för små (>2GB/st).

Att fördela växlingsfil över flera diskpartitioner på samma fysiska disk ger inga fördelar.

Om den är viktig, varför får man möjligheten att välja själv?  Windows sköter detta ganska bra själv...

men Windows får inte lov att egenmäktigt placera ut växlingsfiler på andra enheter än systemdisken.

Därför får man vara med och bestämma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra svar, men jag ser ändå ingen anledning till att ta bort filen?

Växlingsfilen används ju bara när RAM är fullt, och om det blir fullt utan växlingsfil så kan man ju inte ens köra programmen alls. Med växlingsfil kan man ju köra program fast minnet är fullt, eftersom mindre prioriterade processer läggs i filen.

Att man skulle få bättre prestanda utan filen, eftersom eventuella besök hos växlingsfilen sköts från RAM verkar mysko. De program som absolut måste ha tag i en växlingsfil, som ändå hamnar på RAM, verkar inte vara så välskrivna, eller så är dom väldigt gamla.

Enda fördelen utan filen jag ser är att man får mer hårddisk.

Men jag är inte så insatt i växlingsfilen, så ni får gärna visa mig ha fel, men då vill jag ha konkreta bevis på att prestandan är bättre utan filen, och inte bara "jag känner datorn är snabbare".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra svar, men jag ser ändå ingen anledning till att ta bort filen?

Jag förstår vad du menar och håller med dig rent generellt.

Om man har så pass mycket RAM (som jag har... 8GB) att växlingsfilen aldrig behöver användas för normala

program så ligger den mest bara där till ingen nytta.

Däremot de få program som kräver funktionen växlingsfil, jobbar snabbare om funktionen ligger i RAM

i stället för på disk. Av denna anledning har jag satt växlingsfilen till noll i mitt Windows.

Jag får ändå minst 3GB över som jag inte kan utnyttja idag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en fråga angående växlingsfilen.

Vad är logiken med att den "skall" vara 1,5 ggr. större än ram-minnet. Jag menar, jag har 1,5gb ram och växlingsfilen "skall" då vara ca. 2,3gb. Waxinator som ändå har 8gb ram "skall" ha en växlingsfil på ca. 12gb.

Har inte riktigt förstått sambandet.

LionKing

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...