Gå till innehåll

Windows 7 Beta 1 ?


Bowmore

Recommended Posts

Något skumt hände nyss... jag slängde i en disk till i testburken som kör Win7 beta1 ...och sen vägrade den starta!  ???

Efter några startförsök poppade helt automatiskt upp en reparationsdialog!  :o

Först ville den göra en "startreparation", och det lät ju bra!   --!!

Det misslyckades uppenbarligen, för nästa dialog frågade om jag vill återställa datorn till en tidigare tidpunkt... och det ville jag ju i det läget!  ::)

Den körde därpå en lyckad återställning... nåja, någorlunda lyckad i alla fall. När den väl startade hade den raderat random inställningar och program... bland annat var Avast Antivirus eliminerat... fast programmappen med ofullständigt innehåll var kvar!

Återkommer om jag kommer på något mer ovanligt!

Edit:

Verkar som den raderade det jag hade av egenhändigt ditlagda .exe-filer! Avast som sagt... men även ett par portabla program, som t.ex Foxit Reader!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Något skumt hände nyss... jag slängde i en disk till i testburken som kör Win7 beta1 ...och sen vägrade den starta!  ???

Efter några startförsök poppade helt automatiskt upp en reparationsdialog!  :o

Först ville den göra en "startreparation", och det lät ju bra!   --!!

Det misslyckades uppenbarligen, för nästa dialog frågade om jag vill återställa datorn till en tidigare tidpunkt... och det ville jag ju i det läget!  ::)

Den körde därpå en lyckad återställning... nåja, någorlunda lyckad i alla fall. När den väl startade hade den raderat random inställningar och program... bland annat var Avast Antivirus eliminerat... fast programmappen med ofullständigt innehåll var kvar!

Återkommer om jag kommer på något mer ovanligt!

Edit:

Verkar som den raderade det jag hade av egenhändigt ditlagda .exe-filer! Avast som sagt... men även ett par portabla program, som t.ex Foxit Reader!

När du valde att göra en återställning så var det en systemåterställning den gjorde, vilket förklarar varför EXE-filer är borta. Däremot kan inte Systemåterställning ha gjort så att datorn startade utan det måste bero på något annat. Mystiskt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du valde att göra en återställning så var det en systemåterställning den gjorde, vilket förklarar varför EXE-filer är borta. Däremot kan inte Systemåterställning ha gjort så att datorn startade utan det måste bero på något annat. Mystiskt!

Jo. att det var en systemåterställning förstod jag, men den skall ju inte ta bort oinstallerade portabla program som ligger mappade under Documents! Hur som helst... skummma saker händer! Jag har aldrig varit med om att en burk vägrar starta för att man monterar en hårddisk till! Den starta inte ens när jag tog fram bootmenyn och pekade på systemdisken!

Det mest anmärkningsvärda var väl i alla fall att W 7 körde hela reparationsförfarandet utan min medverkan, eller att ens be om installations-DVD´n!   geek!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo. att det var en systemåterställning förstod jag, men den skall ju inte ta bort oinstallerade portabla program som ligger mappade under Documents! Hur som helst... skummma saker händer! Jag har aldrig varit med om att en burk vägrar starta för att man monterar en hårddisk till! Den starta inte ens när jag tog fram bootmenyn och pekade på systemdisken!

Det mest anmärkningsvärda var väl i alla fall att W 7 körde hela reparationsförfarandet utan att ens be om installations-DVD´n!   geek!

Det låter konsigt att den skulle ta bort dom om de ligger i Document-mappen eftersom EXE-filer från den mappen exkluderas.

Windows Recovery Environment (WinRE) som är det som tar han dom reparationer under start ligger nu på alla installationer, se Recovery-mappen direkt under C.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beta 1 fungerar fint, jag har äntligen hittat min favoritinställning på taskbaren; stora ikoner och med "Combine when taskbar is full". Då får man snabbt en överblick av ala sina program, precis som i Vista, men fördelarna att den trycks ihop när taskbaren är full.

Dock är det lite halvfult när pinnade program startas och stängs, eftersom ikonen hoppar några pixlar i sidorna för att göra plats för texten, det kunde man ordnat med en hyfsad animation istället för att bara låta ikonen teleporteras i sidled :)

Kan dock sätta en del pengar på att Microsoft knappast kommer fixa detta :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har den på skiva nu... tänkte vänta tills jag läst några omdömmen innan jag blåser min maskin och installerar. IE8... funkar det stabilare?

Några screens hade varit trevligt... Är inloggningsskärmen ändrad? (läste någonstans att den fått annan bakgrund)

Mange

Knuffar lite på min egen förfrågan... till Er som lagt in Build 7000... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stabilare är det antagligen dock så har jag fortfarande den störande buggen som gör att jag inte kan använda vänt eller viloläge eftersom det då efter ett tag kan vara omöjligt att stänga av datorn och visa mappar i explorer. (även uppstart av vissa program som Nero funkar ej samt filsökning från program då det låser sig när man byter mapp)

Detta problem hade jag också under 6595 (kommer ej ihåg nummer :P) men ej under 6801 bygget.

IE8 vet jag inte något om eftersom jag inte använder IE. ingen ändring av inloggningskärm, skulle säga att det inte är några grafiska ändringar sedan 6595 (som jag hittat).

Men förutom vil och väntelägesbuggen har jag inga andra problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...