Gå till innehåll

FreeNAS men problemet är att datorn måste startas om efter någon timme


Recommended Posts

Antagligen hamnade denna fel men jag hoppas det går bra ändå.

Jag tog min gamla P4 (478) och 4 HD av olika storlek som jag installerade freeNAS på. Fungerade perfekt i ett halvår sedan började den lägga av. Hittade då i BIOS att startdisken hade ändrats hela tiden så jag bytte ut den och då ligger rätt disk kvar som startdisk. Men det fungerar bar någon timme sedan måste jag hårdboota burken igen för att det skall funka. Kan inte se något av intresse som jag fattar i någon logg eller så.

Min fråga är om det kan vara BIOS som lagt av och kanske måste uppgraderas eller ommoderkortet börjar bli galet? Någon som varit med om liknande konstigheter.

När den funkar så gör den det utan problem ska tilläggas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

När saker tappar inställning likt startdisk etc, är min erfarenhet att bakupbatteriet är slut, nu för tiden är det vanligt med batterier som laddas när datorn är i gång men jag har råkat ut för äldre som inte har det,

Dock borde detta inte göra att den tappar när datorn är igång utan bara om du stänger av dem.

Tokhänger på det visste du beskriver efter ett tag tycker jag luktar trasigt minne, vore enkelt att utersluta programmet genom att bara starta upp maskinen utan att köra några program, låt den så en timma och se om den hänger sig med..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...