Gå till innehåll

HAL.DLL "Saknas eller är skadad"


Jonne74

Recommended Posts

Idag när jag startade om datorn så fick jag ett meddelande om att datorn ej kan starta Windows för att HAL.DLL saknas eller är skadad. Jag har kopierat en ny HAL.DLL från installationsskivan men det funkar inte. Jag kan inte ens starta datorn i felsäkert lägen eller köra systemåterställning...

Vad göra? Jag kan komma ut i "dosprompten" genom att starta med Windowsskivan i men inget mera...

HJÄLP!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag när jag startade om datorn så fick jag ett meddelande om att datorn ej kan starta Windows för att HAL.DLL saknas eller är skadad. Jag har kopierat en ny HAL.DLL från installationsskivan men det funkar inte. Jag kan inte ens starta datorn i felsäkert lägen eller köra systemåterställning...

Vad göra? Jag kan komma ut i "dosprompten" genom att starta med Windowsskivan i men inget mera...

HJÄLP!!

Skriv sfc /scannow med skivan i. Du får göra om all windowsuppdatering

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad händer då? Sparas alla filer som jag har i mappen "mina dokument" då?

Skadade och saknade systemfiler ersätts, inget annat rörs. "dina dokument" finns kvar :wink:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska jag skriva scf/scannow vid prompten c: eller vart?

Lite fel, ska vara sfc i.s.f scf och mellanslag mellan kommandot (sfc) och växlar (/scannow)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har forskat lite och det verkar som om det förslag jag gav inte hjälper.

http://www.kellys-korner-xp.com/xp_haldll_missing.htm

In ur BIOS set CD-ROM has 1st Boot Device.

Insert XP Setup CD, to boot from CD.

After the intial loading of drivers is over, on the Welcome to Setup Screen with 3 options; Press R key, to "Repair XP installtion using Recovery Console".

U will be prompted for Adminstrator account's password. Press Enter if the password was blank.

Type the following commands, and press enter after each one:

Attrib -H -R -S C:Boot.ini

(where C: is the partition where XP was installed)

DEL C:Boot.ini

BootCfg /Rebuild

Fixboot

Reboot ur PC

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK.

jag tog helt sonika ut HD:n och tog den till en polare där det gick utmärkt att installera om Windows... Skumt va?

Har HP kanske lagt in ngn spärr mot installation av Windows utan att använda deras egen recoveryskiva? Jag har en personaldator med allt förinstallerat på...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK.

jag tog helt sonika ut HD:n och tog den till en polare där det gick utmärkt att installera om Windows... Skumt va?

Har HP kanske lagt in ngn spärr mot installation av Windows utan att använda deras egen recoveryskiva? Jag har en personaldator med allt förinstallerat på...

Inte alls omöjligt, märkesdatorer är ett kapitel för sig :roll: Huvudsaken att det löste sig

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 år senare...

Tjena, jag har samma problem..

Fan att jag inte får det att fungera, ursäkta svordomen men har testat med olika skivor osv.

hal.dll filen saknas. har använt mig av "guiden" på http://www.kellys-korner-xp.com/xp_haldll_missing.htm

När jag ska slå in attrib så verkar den inte fatta va jag skriver, ska jag "deleta" boot.ini filen så står det att jag inte har behörighet att radera filen osv.

Någon som är hajj på cmd och kan hjälpa mig?

//en i behov

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...