Gå till innehåll

[Löst] Val av nätverk under installationen, Publikt eller Privat


Stim

Recommended Posts

Ni som kan det här med nätverk och säkerhet. 

Under Vista installation på slutet får man tre alternativ att välja mellan, bland annat "Privat", Publikt  typ flyplatser osv.  där "Publikt" är markerat som standard och som rekommenderas av installationen om man är osäker.

Vad innebär då "Publikt" i sammanhanget,  är det trots namnet säkrare än vad Privat är?

Vad väljer man helt enkelt och vilket är säkraste?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På ett privat nätverk antas att endast du ansluter och därför tillåts exempelvis Nätverksidentifiering medan då du väljer ett publikt nätverks antas andra okända personer ansluta och då stryps säkerheten och det blir säkrare. Om du sitter hemma då du installerar ska du alltså välja "Privat" :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för snabbt svar Stenis,

Jag är dock fortfarande lite kluven just kring säkerheten, på grund av publikt valt som standard under själva installationen (vilket man antar vore säkrare) och på grund av så som det står i bifogade filen.

Men så är det alltså inte utan privat är säkrare? Publikt verkat ha mer begräsningar vilket kan antas lite säkrare? Eller det är helt fel tänkt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för du bekräftar Stenis, då kan jag köra som jag kör då eller, publikt?

Anledning att jag tvekar fram och tillbaka är att namnet Publikt låter som vem som helst har tillgång till denna dator utifrån, via internet, men det är kanske inte så publikt i det här fallen skall tolkas?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Publikt behöver ju inte vara just säkrare, utan det handlar ju mer om vilka funktioner som tillåts. I publika nät har man som stenis säger inte samma inställningar såsom identifiering, men det behöver inte göra det just säkrare.

Ett publikt nätverk gjort av någon knarkande programmerare kan mycket väl vara mindre säkert än ett privat, gjort av tex Google eller Apple.

Du ska använda privat nätverk, helt klart. Så du kan dela skrivare med andra och sådana saker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade följande stycket i hjälpen, som jag förstår det kan jag köra "Offentlig plats" eftersom det (sista raden) bäst beskriver den här datorn.

Tråd löst. Tack till de som deltagit.

Välja en nätverksplats

Första gången som du ansluter till ett nätverk måste du välja en nätverksplats. Då ställs lämpliga brandväggsinställningar in automatiskt för det slags nätverk som du ansluter till. Om du ansluter till nätverk på olika platser (till exempel hemma, på ett kafé eller på jobbet) väljs alltid en lämplig säkerhetsnivå om du väljer en nätverksplats.

Det finns tre nätverksplatser: Hem, Arbete och Offentlig plats.

Hem eller Arbete

Välj en av dessa platser för hemnätverk och små kontorsnätverk om du känner och litar på användarna och enheterna i nätverket. Nätverksupptäckt, som gör att du kan se de andra datorerna och enheterna i ett nätverk och tillåter andra nätverksanvändare att se din dator, är aktiverat som standard. Mer information finns i Vad är nätverksupptäckt?

Offentlig plats

Välj den här platsen för nätverk på allmänna platser (till exempel ett kafé eller en flygplats). Inställningarna för den här platsen hindrar datorn från att vara synlig för andra datorer i närheten och skyddar den från skadliga program från Internet. Nätverksupptäckt är inaktiverat för platser av det här slaget.

Obs! Om det bara finns en dator i nätverket och du vet att du inte behöver dela filer eller skrivare är "Offentlig plats" det säkraste valet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.
×
×
  • Skapa nytt...