Gå till innehåll

Full Hårddisk???


lennox100

Recommended Posts

Hej

Undrar följande:

Har Vista SP1 installerat och en del andra program, men inget utöver det vanliga.

Har haft flera användare upplagda på datorn, så att varje familjemedlem kunnat ha sin egna inloggning.

De har inte haft Administratörsrättigheter och endast surfat.

Hårddisken är på 140GB.

Den skriker nu att den är i det närmaste full. Endast 6GB kvar.

Visst har jag laddat hem filer, men allt detta har jag flyttat till en exterm hårddisk.

Jag kan nu inte hitta vart allt minne tagit vägen...

Hjälp!

Mvh Peter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla filer du skapar och tar bort på disken loggas i en dold folder som heter "System Volume Information".

Denna folder växer hela tiden och blir med tiden otroligt stor. Jag hade en som var 60GB på en 750GB disk.

Du kan tömma denna folder genom att tillfälligt stänga av funktionen för "Systemåterställning".

Gå till Kontrollpanelen - Säkerhetskopiering och återställning - (vänster) Skapa... eller ändra...

Här nertill kan du avmarkera disken och på så vis töms foldern efter en tid.

Senare kan du markera den igen.

När du tömmer denna folder så tappar du samtidigt möjligheten att backa (återställa) systemet till tidigare

tidpunkter, så utför gärna en total säkerhetskopiering av disken igen efteråt.

Ett program som jag gärna rekommenderar för att söka efter diskfyllnad är "TreeSize Professional".

Det finns som en äldre gratisversion och en nyare som du kan utvärdera under 30 dagar.

http://www.jam-software.com/freeware/index.shtml

http://www.jam-software.com/treesize/

P.S.  Kör programmet med högerklick "Kör som Administratör"...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Har kört Diskrensning och tagit bort allt "synligt".

Hmmmm....

Gjorde även en "tömning" enligt WINSxS som beskrivits.

Dock kan jag inte se att det gjorde något.

Ställer jag mig på resp mapp och kollar Egenskaper så kan jag max få ut att jag använder strax över 20GB.

Kan det finnas någon dold Partition?

Har haft 6 användare på burken, men raderat 3 av dessa.

Fattar nada...!

Peter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gå till Kontrollpanelen / Mappalternativ / Visning, och bocka ur "Dölj skyddade operativsystemfiler". Du kommer då att finna bl.a en mapp som heter "System Volume Information" direkt under C:... precis som waxinator säger. Du kan inte se hur stor den är, bara genom att "ställa dig" på den... man måste ta över ägarskapet m.m. för att se hur stor den är! Du kan dock tömma den och få tillbaka en ansenlig mängd hårddiskutrymme om du gör som waxinator skriver. Min egen "System Volume Information" är i skrivande stund ca:20GB stor, men det beror enbart på att jag manuellt har begränsat den till det! Du kommer troligen inte att få tillbaka hela det saknade utrymmet genom att tömma den filen, men det är en bra början för att bena ut var ditt diskutrymme har tagit vägen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...